دریافت خسارت بیمه باربری

مهم ترین وظیفه بیمه گر در مقابل بیمه گذار پرداخت خسارت مادی وی در صورت بروز حادثه است. در بیمه باربری، بیمه گذار از زمان اطلاع از وقوع حادثه 5 روز فرصت دارد تا حادثه را به بیمه گر اطلاع دهد.

مدت اعتبار بیمه نامه های باربری

در حمل دریایی بیمه نامه باربری تا 60 روز پس از تخلیه کشتی در مقصد

در حمل هوایی بیمه نامه باربری تا 30 روز پس از نشستن هواپیما در کشور مقصد یا رسیدن کالا به انبار بیمه گذار

در حمل زمینی بیمه نامه باربری تا 60 روز پس از ورود وسیله نقلیه به گمرک مرزی کشور مقصد اعتبار دارد.


 

اسناد و مدارک لازم برای بررسی پرداخت خسارت بیمه باربری وارداتی و صادراتی

در بیمه باربری، بیمه گذار از زمان اطلاع از وقوع حادثه 5 روز فرصت دارد تا حادثه را به بیمه گر اطلاع دهد.

مدارک مورد نیاز برای دریافت خسارت عبارت است از توضیح حادثه، بیمه باربری و شماره بیمه نامه، آدرس دقیق حادثه، تلفن تماس شرکت حمل و نقل، نوع کالا بیمه شده، ارزش و شماره بارنامه کالا به همراه میزان خسارت وارد شده و نوع وسیله نقلیه.

بیمه گذار برای دریافت خسارت باید چه اقداماتی را انجام دهد

در صورت مفقود شدن هر بسته ای از کالا بیمه گذار باید به صورت کتبی از مقامات بندر یا متصدیان حمل و نقل در خواست خسارت کند.

در صورت وجود خسارت های مشهود بیمه گذار باید قبل از تحویل گرفتن کالا از متصدیان حمل و نقل به صورت کتبی در خواست بازدید از کالا و پرداخت خسارت را مطرح نماید.

در زمان تحویل کالا اگر بیمه گذار از صحت و سلامت کالا اطمینان ندارد نباید رسید بدون قید و شرط بدهد.

بیمه گذار از زمان تحویل و اطلاع از عیب کالا، 3 روز فرصت دارد مراتب را به بیمه گر اطلاع دهد. این مورد مخصوص عیوبی است که در زمان تحویل کالا مشهود نباشد.

اگر موسسه حمل و نقل، کالا را به طور کلی یا جزیی به بیمه گذار تحویل ندهد، بیمه گذار باید صورت جلسه کسر تخلیه تنظیم کرده و از موسسه حمل و نقل گواهی عدم تحویل کالا را درخواست نماید.

گواهی عدم تحویل در مورد کالایی که با کشتی حمل شده است حداکثر 7 ماه پس از تخلیه کالا از کشتی

در مورد کالایی که با کامیون و قطار حمل شده است حداکثر 7 ماه پس از ورود وسیله حمل و نقل به کشور

و در مورد کالایی که با هواپیما حمل شده است حداکثر 3 ماه پس از تخلیه کالا از هواپیما باید توسط موسسه حمل و نقل صادر شود.

اگر در سررسید های گفته شده موسسه حمل و نقل گواهی عدم تحویل کالا را صادر نکند، بیمه گذار از زمان سررسید حداکثر یک هفته فرصت دارد از موسسه حمل و نقل خسارت خود را کتبا مطالبه کند و به بیمه گر خود نیز اطلاع دهد.

در مورد اموال و کالاهایی که ضمن قرارداد بیمه باربری، بیمه شده اند بیمه گذار موظف است در صورت ورود خسارت به آن ها، قبل یا پس از تحویل کالا از متصدی حمل و نقل یا گمرک، مراتب را به بیمه گر اطلاع دهد.

 

دریافت خسارت در بیمه باربری وصول مطالبات

 

مدارک مورد نیاز و تشکیل پرونده برای دریافت خسارت از بیمه گر

  • اصل بیمه نامه
  • فرم پیشنهاد بیمه باربری
  • فاکتور خرید کالا
  • بارنامه حمل کالا
  • لیست بسته بندی کالا بیمه شده
  • اعلام خسارت به موقع به بیمه گر
  • صورت جلسه و گزارش کارشناس بیمه برای تعیین خسارت
  • گزارش پلیس
  • فاکتور یا سندی که ارزش واقعی کالا را مشخص کند.
  • گواهی مبدا کالا
  • راهنمای CMR در حمل های زمینی
  • کپی پشت و روی پروانه کالا
  • قبض های انبار گمرکی
  • صورت جلسه گمرکی یا بندری
  • در صورت کسری کالا گواهی کسر تخلیه یا عدم تحویل
  • در صورتی که خسارت خارج از کشور اتفاق افتاده باشد گزارش نماینده لویدرز هم لازم است.
  • در مورد خساراتی که در زمان حادثه ایجاد شده باشد گزارشات مقامات انتظامی محل وقوع حادثه
  • برگه جانشینی یا فرم وکالتنامه لاتین
  • اسناد و مدارک بار جهت پرداخت خسارت محمولات حمل و نقل داخلی
  • اعلامیه ورود به مرز


 

اسناد و مدارک لازم برای پرداخت خسارت محمولات وسایل نقلیه (شناور های کوچک دریایی)

  • آخرین مجوز خروج از بندر مبدا
  • نامه سازمان بنادر و کشتیرانی مبنی بر بروز حادثه
  • گزارش سازمان هواشناسی و مقامات انتظامی محل حادثه
  • پروانه ثبت و بهره برداری
  • قابلیت دریاپیمایی از موسسات معتبر و مورد تایید سازمان بنادر و کشتیرانی
  • گواهینامه ایمنی سازمان بنادر و کشتیرانی

 

اسناد و مدارک لازم برای پرداخت خسارت بدنه کشتی

  • نامه سازمان بنادر و کشتیرانی مبنی بر بروز حادثه
  • گزارش سازمان هواشناسی و کارشناسی محل حادثه
  • پروانه ثبت و بهره برداری معتبر
  • گواهینامه ایمنی و توانایی دریانوردی و طبقه بندی معتبر از موسسات مجاز
  • کتاب ثبت وقایع کشتی

 

اسناد و مدارک لازم برای پرداخت خسارت بدنه موتور لنج

  • گزارشات مقامات انتظامی محل حادثه
  • آخرین مجوز خروج موتور لنج از بندر مبدا
  • نامه سازمان بنادر و کشتیرانی
  • گزارش سازمان هواشناسی و کارشناسی محل حادثه
  • پروانه ثبت و بهره برداری موتور
  • گزارش توانایی دریاپیمایی از موسسات معتبر و مورد تایید سازمان بنادر و کشتیرانی
  • گواهینامه ایمنی موتور لنج از سازمان بنادر و کشتیرانی
نمونه رای دادگاه حقوقی مسئولیت نماینده متصدی حمل و نقل در تهران

نمونه رای دادگاه حقوقی مسئولیت نماینده متصدی حمل و نقل در تهران

جمعه 13 مرداد 1396 0
نمونه رای دادگاه حقوقی پرداخت دیه کامل توسط بیمه ایران به دلیل حادثه رانندگی در کرمانشاه

نمونه رای دادگاه حقوقی پرداخت دیه کامل توسط بیمه ایران به دلیل حادثه رانندگی در کرمانشاه

چهارشنبه 11 مرداد 1396 0
نمونه رای دادگاه حقوقی عدم استماع دعوی به طرفیت نمایندگی بیمه در کردستان

نمونه رای دادگاه حقوقی عدم استماع دعوی به طرفیت نمایندگی بیمه در کردستان

پنجشنبه 12 مرداد 1396 1
نمونه رای مطالبه دیه نقض عضو ثالث از شرکت بیمه در اردبیل

نمونه رای مطالبه دیه نقض عضو ثالث از شرکت بیمه در اردبیل

پنجشنبه 12 مرداد 1396 1
نمونه رای دادگاه کیفری مطالبه دیه از شرکت بیمه در کرمانشاه

نمونه رای دادگاه کیفری مطالبه دیه از شرکت بیمه در کرمانشاه

شنبه 21 مرداد 1396 0
نمونه رای دادگاه کیفری مطالبه دیه از شرکت بیمه و مطالبه خسارت دادرسی در تهران

نمونه رای دادگاه کیفری مطالبه دیه از شرکت بیمه و مطالبه خسارت دادرسی در تهران

شنبه 21 مرداد 1396 0
نمونه رای دادگاه کیفری مطالبه دیه در ایراد صدمه بدنی غیر عمدی بر اثر تصادف رانندگی در پردیس

نمونه رای دادگاه کیفری مطالبه دیه در ایراد صدمه بدنی غیر عمدی بر اثر تصادف رانندگی در پردیس

شنبه 21 مرداد 1396 1
نمونه رای دادگاه دادگاه حقوقی عدم استماع الزام به پرداخت دیه توسط بیمه البرز در کرمانشاه

نمونه رای دادگاه دادگاه حقوقی عدم استماع الزام به پرداخت دیه توسط بیمه البرز در کرمانشاه

چهارشنبه 11 مرداد 1396 0

نظر بدهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد