نمونه رای دادگاه کیفری مطالبه دیه از شرکت بیمه در کرمانشاه

دادنامه

خواهان : خانم ا. م. با وکالت آقای سید ا. م.

خواندگان :

  1. صندوق بیت المال با نمایندگی دادستان عمومی و انقلاب کرمانشاه به نشانی کرمانشاه _ کوچه ثبت دادسرای عمومی و انقلاب
  2. صندوق تامین خسارتهای بدنی بیمه مرکزی ایران به نشانی تهران _ میدان آرژانتین خیابان شهید بهشتی

خواسته: مطالبه دیه

رای دادگاه

در مورد دعوای خانم ا. م. با وکالت آقای سید ا. م. به طرفیت :

1. صندوق بیت المال ( وزارت دادگستری) با نمایندگی دادستان عمومی و انقلاب کرمانشاه

2_ صندوق تامین خسارتهای بدنی به خواسته الزام خواندگان به پرداخت 44.5 درصد دیه به میزان مسئولیت قانونی مقوم به پنجاه و یک میلیون ریال که به شرح لایحه ثبت شده به شماره 510 مورخ 2/3/91 تبیین شده است.

با این توضیح که به موجب دادنامه شماره 924 مورخ 26/6/80 پرونده کلاسه.. /921 شعبه 22 دادگاه عمومی (سابق) کرمانشاه که به موجب دادنامه شماره 496 مورخ 2/5/81 پرونده کلاسه.. /1130 شعبه 6 دادگاه تجدیدنظر استان تایید شده است،  آقای ا. ب. فرزند ح. به اتهام بی احتیاطی در امور رانندگی با خودرو وانت پیکان شماره.. 344 تهران ب منجر به ایراد صدمه بدنی به خواهان مقصر صددرصد شناخته شده و علاوه بر مجازات از حیث جنبه عمومی به پرداخت مجموعاً 51.2 درصد دیه کامل در حق خواهان محکوم شده است. در مرحله اجرا، از محل بیمه نامه شخص ثالث خودرو حادثه آفرین با توجه به سقف تعهدات بیمه گر مقدار شصت و هفت درصد از دیه خواهان توسط شرکت بیمه ایران پرداخت شده

و به دلیل خروج باقیمانده دیه از حدود تعهدات بیمه مقدار 44.5 درصد از آن پرداخت نشده و به موجب دادنامه شما 60 مورخ 21/1/84 پرونده کلاسه.. /1287 شعبه ششم دادگاه تجدیدنظر استان کرمانشاه حکم به اعسار کامل محکوم علیه از پرداخت مابقی دیه صادر گردیده است.

تبلیغات متنی:     وکیل بیمه      مشاور بیمه

اکنون خواهان به دلیل فقدان بیمه برای جبران باقیمانده دیه، تقاضای محکومیت خوانده ردیف اول به پرداخت دیه به میزان مسئولیت قانونی به استناد ماده 10 قانون بیمه اجباری مسئولیت مدنی دارندگان وسایل نقلیه موتوری زمینی در مقابل شخص ثالث مصوب سال 1347 و به دلیل معسر بودن محکوم علیه (جانی) و اثبات اعسار وی به موجب دادنامه های یاد شده و نیز عدم وجود بستگان متمکن وی و عدم امکان اجرای حکم صادره به استناد ماده 313 قانون مجازات اسلامی تقاضای محکومیت خوانده ردیف دوم را به پرداخت مابقی دیه از محل صندوق بیت المال دارد. نظر به اینکه ایراد صدمه بدنی به خواهان در اثر تصادف با وسیله نقلیه موتوری زمینی و بیمه نبودن مسئولیت مدنی ناشی از وسیله حادثه آفرین و معسر و غیر متمکن بودن وارد کننده زیان به خواهان و نیز فقدان بستگان متمکن برای جانی به موجب دادنامه های یاد شده محرز و مسلم است.

تبلیغات متنی:     کارشناس بیمه      داور بیمه

بنابراین به استناد ماده 10 قانون بیمه اجباری مسئولیت مدنی دارندگان وسایل نقلیه موتوری زمینی در مقابل شخص ثالث مصوب سال 1347 که حاکم بر واقعه روی داده است خوانده ردیف دوم باید خسارات خواهان را تا سقف تعهدات قانونی مصوب در زمان وقوع حادثه در سال 1379 را جبران نماید. علاوه بر آن از آنجا که منابع مالی صندوق محدود بوده و مطابق مصوبات هیات وزیران در اجرای اختیارات قانونی در زمان وقوع حادثه سقف تعهدات صندوق تامین تا مبلغ چهل میلیون ریال بوده است، برای مازاد بر سقف تعهدات صندوق یاد شده از آنجا که به موجب ماده 313 قانون مجازات اسلامی << دیه عمد و شبه عمد بر جانی است لکن اگر فرار کند از مال او گرفته می شود و اگر مال نداشته باشد از بستگان نزدیک او با رعایت الاقرب فالاقرب گرفته می شود و اگر بستگانی نداشت یاتمکن نداشتند دیه از بیت المال داده می شود >> و حکم این ماده مطلق است و مقید به دیه فوت نشده است،بنابراین عموم آن شامل دیه جراحات نیز می باشد و از آنجا که مطابق ماده 301 قانون مجازات اسلامی دیات خواهان نصف مقادیر تعیین شده در رای کیفری اولیه می باشد، بنابراین دادگاه دعوای خواهان را تا آن میزان (5/222 درصد دیه کامل مرد مسلمان)  ثابت تشخیص و به استناد ماده 10 قانون بیمه اجباری.... مصوب سال 1347 حکم به محکومیت خوانده ردیف اول به پرداخت دیه صدمات بدنی خواهان تا سقف تعهدات قانونی برابر مصوبه هیات وزیران و نیز به استناد ماده 313 قانون مجازات اسلامی حکم به محکومیت خوانده ردیف دوم از محل صندوق بیت المال به پرداخت دیه خواهان مازاد بر تعهدات خوانده ردیف اول صادر و اعلام می گردد. نسبت به مابقی خواسته دعوای خواهان ثابت نیست و مستنداً به ماده 197 قانون آیین دادرسی مدنی حکم به بطلان آن صادر و اعلام می دارد. رای صادره ظرف بیست روز پس از ابلاغ قابل اعتراض در دادگاه تجدیدنظر استان است.

رئیس شعبه 15 دادگاه عمومی (حقوقی)  کرمانشاه _ ج

نظر بدهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد