وکیل ملکی

وکیل ملکی

 

ویژگی های وکیل ملکی

وکیل ملکی علاوه بر ویژگی های عموم وکلا باید در حوزه املاک متخصص باشد و بر قانون آیین دادرسی مدنی تسلط کامل داشته باشد همچنین در حوزه حقوق خصوصی و قراردادها حرفه ای باشد.

به آن دسته از دعاوی حقوقی و کیفری که به نوعی موضوع آن ها املاک است، دعاوی ملکی گفته می شود.

 

وکیل متخصص قرارداد

وکیلی است که در زمینه تنظیم قراردادهای تجاری و بین المللی، تنظیم عقد نکاح، تعیین داور در قراردادها و اختلافات خانوادگی، امور بیمه، تقسیم ارث و منافع تخصص دارد.

 

متداول ترین دعاوی ملکی حقوقی

الزام به تنظیم سند رسمی

مرحله آخر فروش و انتقال رسمی یک ملک یا خودرو، حضور طرفین در دفاتر اسناد رسمی و تنظیم سند رسمی می باشد که معمولا فروشندگان به دلایل مختلف از انجام آن خودداری می کنند در این صورت خریدار با مراجعه به مراجع قضایی فروشنده را ملزم به تنظیم سند رسمی می کند.

سرقفلی

سرقفلی به زبان ساده به این معناست که صاحب ملک در ابتدای مدت اجاره مبلغی را علاوه بر ودیعه (پول پیش) از مستاجر می گیرد که به آن مبلغ، سرقفلی گویند.

خلع ید و تخلیه

دعوای خلع ید زمانی مطرح می شود که شخصی بدون هیچگونه قراردادی با مالک و به طور غیرقانونی در ملک وی تصرف می کند.

دستورتخلیه

اگر پس از پایان قرارداد اجاره مستاجر بدون تمدید این قرارداد از تخلیه ی ملک مورد نظر خودداری کند صاحب خانه این حق را دارد که برای گرفتن دستور تخلیه در صورتی که ملک منزل مسکونی باشد به شورای حل اختلاف محل وقوع ملک و در صورتی که ملک تجاری باشد به دادگاه عمومی محل وقوع ملک رجوع کند.

اجرت المثل ایام تصرف

اجرت المثل به معنی مبلغی است که در صورت نبود توافق یا قراردادی بین طرفین مطرح می شود. اگر توافق یا قراردادی بین طرفین باشد که در آن مبلغ ذکر شده است به آن مبلغ اجرت المسمی گویند و دیگر نیازی به اجرت المثل نیست.

الزام به تحویل مورد معامله

معمولا ضمن قرارداد فروش، زمانی برای تحویل مورد معامله به خریدار مشخص می شود اگر فروشنده از تحویل مورد معامله در زمان مقرر خودداری کند. خریدار می تواند با مراجعه به مراجع قضایی الزام فروشنده به تحویل مورد معامله را بخواهد.

الزام به اخذ پایان کار

گواهی پایان کار سندی است که به تقاضای سازنده ساختمان پس از پایان عملیات ساختمانی توسط شهرداری محل وقوع ملک صادر می شود و کاربری ملک را مشخص میکند.

الزام به انجام تعهد

ممکن است ضمن قرارداد، دو طرف عقد متعهد به انجام اموری شوند که به آن ها تعهدات قراردادی گویند. اگر به این تعهدات که معمولا به نفع یکی از طرفین ایجاد می شود عمل نشود، شخص ذینفع از طریق مراجع قضایی می تواند انجام تعهدات را مطالبه کند.

فروش ملک مشاعی

هر یک از شرکا ملک مشاع میتواند به فروش ملک مشاع بدون اجازه شریک یا شرکا دیگر، فقط به میزان سهم خود اقدام کند.

تخلیه املاک مشاعی

تصرف در ملک مشاع باید با اذن تمام شرکا باشد پس اگر شخصی از شرکا یا شخص ثالث بدون اذن، ملک مشاع را تصرف کند هر یک از شرکا می تواند علیه متصرف یا متصرفان دعوای خلع ید مطرح کند.

وقف

وقف در قانون مدنی یعنی مال حبس و منافع آن تسبیل شود، به بیان ساده تر یعنی مالک مال را از ملکیت خود خارج می کند تا منافع آن صرف امور خیر شود.

 

متداول ترین دعاوی ملکی کیفری

جعل سند املاک

جعل طبق قانون به معنی ساختن سند یا نوشته یا ساختن مهر و و امضای اشخاص یا خراشیدن، محو کردن یا اضافه کردن نوشته یا تاریخ به سند است به منظور انجام تقلب.

کلاهبرداری در فروش و اجاره املاک

کلاهبرداری به معنی بردن مال دیگری با استفاده از وسایل متقلبانه است.

ممانعت از حق

جرم ممانعت از حق زمانی مطرح می شود که شخصی مانع استفاده مالک از ملک خود شود.

تصرف عدوانی

تصرف عدوانی به معنی به زور تصرف کردن ملک در اختیار دیگری است.