نمونه رای دادگاه حقوقی مسئولیت نماینده متصدی حمل و نقل در تهران

مسئولیت نماینده متصدی حمل و نقل

شعبه 18 دادگاه تجدیدنظر استان تهران

نماینده متصدی حمل و نقل،  که در امر حمل کالا دخالت و نقشی نداشته است، مسئولیتی نسبت به جبران خسارت ندارد و دعوی علیه وی قابل طرح نیست.

شماره رای نهایی: .....93099702

تاریخ رای نهایی: 2/12/93

رای بدوی

در خصوص دعوی شرکت بیمه با وکالت آقای غ.ج. به طرفیت ک. مبنی بر مطالبه مبلغ 141671000 ریال به انضمام هزینه دادرسی و خسارت تاخیر تٱدیه تا زمان اجرای حکم که با توجه به توضیحات وکیل خواهان به شرح دادخواست مطالبه مبلغ مذکور بابت خسارت وارده به کالای موضوع بارنامه شماره .. مورخ 22/2/91 به اعتبار بیمه نامه باربری شماره .. که تحت پوشش بیمه ای شرکت خواهان قرار داشته می باشد دادگاه از توجه به محتویات پرونده نظر به اینکه متصدی حمل کالای موضوع بیمه نامه شرکت س. می باشد که برابر مواد 52 و 54 قانون دریایی و مواد 377 و 386 قانون تجارت در صورت بروز حادثه مسئول جبران خسارت است و در مانحن فیه خوانده نماینده شرکت حمل در ایران است و در حمل کالا دخالت و نقشی نداشته است و نظر به اینکه اسناد و مدارک پیوست از جمله برگ ترخیص و صورت مجلس گمرکی و نامه اداره کل بنادر و دریانوردی استان گیلان و مکاتبات صورت گرفته دلالتی بر مسئولیت خوانده به جبران خسارت وارده ندارد و مسئولیت کسری کالا را هم خوانده به عهده نگرفته است و نظر به اینکه نماینده متصدی حمل با توجه به رای وحدت رویه 29 مورخ 28/8/63 هیئت عمومی دیوان عالی کشور مسئولیتی نسبت به جبران خسارت ندارد و بر دادگاه هم معلوم و محرز نیست که نماینده دارای اختیارات و تعهداتی بوده که او را مسئول نماید بنابراین دادگاه خوانده را مبری از مسئولیت و در نتیجه لزوم جبران خسارت وارده به کالای موضوع بارنامه دانسته و با استناد به ماده 197 قانون آیین دادرسی مدنی دعوی خواهان را غیر ثابت تشخیص داده حکم به بطلان آن صادر و اعلام می دارد، رای صادره ظرف مهلت بیست روز پس از ابلاغ قابل تجدیدنظر خواهی در محاکم تجدیدنظر تهران می باشد. رئیس شعبه 3 دادگاه عمومی حقوقی تهران – الف.

 

تبلیغات متنی:    وکیل بیمه ای              مشاور بیمه                  کارشناس بیمه                    وکیل بیمه

 

رای دادگاه تجدیدنظر

تجدیدنظر خواهی شرکت بیمه نسبت به دادنامه شماره..........  مورخه 31/6/93 صادره از شعبه سوم دادگاه عمومی شهید بهشتی که به موجب آن حکم بر بطلان دعوی تجدیدنظر خواه به خواسته مطالبه مبلغ 141671000 ریال بابت خسارت پرداختی به بیمه گذار موضوع بیمه نامه باربری شماره .. مورخه 5/12/90 صادر شده است وارد نمی باشد. زیرا دادنامه تجدیدنظر خواسته بر اساس محتویات پرونده و دلایل و مدارک ابرازی صحیحا و مطابق مقررات قانونی و خالی از هرگونه اشکال صادر شده و تجدیدنظر خواه در این مرحله از رسیدگی دلیل یا مدرک قانع کننده و محکمه پسندی که نقض و بی اعتباری دادنامه معترض عنه را ایجاب کند ابراز ننموده و لایحه اعتراضیه متضمن جهت موجه نیست و تجدیدنظر خواهی با هیچ یک از شقوق ماده 348 قانون آیین دادرسی مدنی مطابقت ندارد لذا دادگاه ادعای تجدیدنظر خواه را وارد و محمول بر صحت تشخیص نداده دادنامه مورد اعتراض را منطبق با مقررات و اصول دادرسی می داند مستنداً به آخر ماده 358 قانون آیین دادرسی مدنی ضمن رد درخواست تجدیدنظر خواهی دادنامه تجدیدنظر خواسته را عیناً تایید می نماید. رای صادره قطعی است. رئیس شعد18 دادگاه تجدیدنظر استان تهران - الف.ش.

نظر بدهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد