ثبت علامت تجاری بین المللی WIPO - قرارداد مادرید

ثبت برند بین المللی

به منظور تسهیل در ثبت علامت تجاری بین المللی و استفاده از مزایای آن، تعدادی از کشورهای عضو کنوانسیون پاریس برای حمایت از مالکیت صنعتی تصمیم به راه اندازی سیستم مادرید برای ثبت بین المللی علامت تجاری گرفتند.

این سیستم شامل دو معاهده، یکی موافقتنامه مادرید در سال 1891 دیگری پروتکل مادرید در سال 1989 و همچنین آیین نامه های مربوط به آنها می شود. تا به امروز 91 کشور جهان عضو این معاهدات شده اند.

 

علامت تجاری (Trademark)

علامت تجاری باعث تمایز بین کالاهای تولید شده و خدمات مربوط به اشخاص حقوقی یا حقیقی مختلف می شود.

از قدیم هم افراد علی الخصوص هنرمندان و صنعتگران مهر یا امضا مخصوصی داشتند که با درج آن بر روی آثار خود، آثارشان را از دیگران متمایز می کردند.

این علامت تجاری به مصرف کنندگان هم کمک می کند تا بتوانند کالا یا خدمات مورد نیاز خود را براساس علامت تجاری که نشان دهنده کیفیت محصولات یا خدمات است، انتخاب کنند.

 

گواهی نامه بین المللی ثبت علامت تجاری

 

گواهی نامه بین المللی ثبت علامت تجاری

فواید ثبت علامت تجاری بین المللی

افرادی که علامت تجاری خود را به صورت بین المللی ثبت کرده اند به مدت 10 سال می توانند از حمایت های قانونی خاصی بهره مند شوند که البته این مدت، با پرداخت مبلغ مشخصی به دفعات قابل تمدید است. این افراد می توانند از آن علامت برای کالا یا خدمات خود استفاده کنند یا در ازای گرفتن مبلغ مشخصی، امتیاز استفاده از آن را به شخص دیگری منتقل کنند.

 

چه نوع علائم تجاری بین المللی را می توان ثبت کرد؟

در سطح جهانی می توان به صورت نامحدود  علامت تجاری ثبت کرد. علامات تجاری ممکن است از حروف، اعداد، اشکال هندسی و سه بعدی، نمادها شکلی یا صوتی مثل موسیقی، رایحه یا رنگ تشکیل شوند.

علائم تجاری باید خاص و متمایز باشند به طوری که مصرف کننده آن علامت را بشناسد و از سایر علامات تجاری تشخیص دهد. علامت های تجاری نباید باعث فریب مصرف کننده شوند و ازین رو نظم عمومی را بهم بزنند.

 

ثبت علائم تجاری بین المللی

 

انواع علائم تجاری

علائم جمعی Collective Marks

علامت هایی هستند که به یک انجمن یا مجموعه تعلق می گیرند. این علامت ها نشان می دهند که اعضا آن مجموعه یا انجمن دارای سطح کیفی یا شرایط خاصی هستند.

علائم تائیدی Certification marks

علامت هایی هستند که به تولیدکنندگان کالا یا ارائه دهندگان خدمات به علت رعایت و اجرا استاندارد های خاصی تعلق می گیرند. هر تولیدکننده ای می تواند با اثبات این موضوع که در تولیداتش استاندارد ها را رعایت می کند، این علامت را بگیرد. مثل ISO 9000

ثبت علامت تجارت بین المللی

هر تولید کننده ای که بخواهد علامت تجاری بین المللی ثبت کند ابتدا باید علامت تجاری مورد نظر را در کشور مبدا ثبت کرده سپس برای ثبت بین المللی آن از طریق اداره مالکیت صنعتی کشورهای عضو سیستم مادرید اقدام نماید.

به تمام علائم تجاری ثبت شده حقوق یکسانی تعلق نخواهد گرفت بلکه حقوق متعلق به علائم تجاری، براساس بررسی هایی که اداره علائم تجاری انجام می دهد به آنها تعلق خواهد گرفت.

 

دامنه حمایت از علائم تجاری بین المللی

تقریبا اکثر کشورهای جهان علائم تجاری را ثبت و از آنها حمایت می کنند. برای تسهیل در ثبت علائم تجاری، سازمان جهانی مالکیت معنوی WIPO سیستمی را طراحی کرده است که از طریق آن می توان علائم تجاری بین الملی را ثبت کرد. این سیستم تحت موافقتنامه و پروتکل مادرید اداره می شود.

هر شخصی که به یکی از کشورهای طرف قرارداد یکی از این دو معاهده به طریقی مثل تابعیت یا اقامت مرتبط باشد، می تواند با ثبت علامت تجاری خود در این کشور، از مزایای ثبت بین المللی علامت تجاری بهره مند شود.

نظر بدهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد