استرداد جهیزیه

1

استرداد جهیزیه

جهیزیه طبق عرف به اموالی گفته می شود که زن برای آغاز زندگی مشترک به منزل شوهر می آورد. بنابراین مالکیت جهیزیه برای زن است و شوهر فقط حق استفاده از آن را دارد.

حال اگر شوهر در طول زندگی زناشویی وسایلی را خریداری کند، این وسایل جز جهاز زن محسوب نخواهند شد حتی اگر این وسایل توسط شوهر بخاطر خرابی یا از بین رفتن وسایل جهاز زن خریداری شده باشد. یا حتی اگر وسیله ای از جهیزیه زن در طول زندگی مشترک خراب شده باشد، زن نمی توند قیمت یا بدل آن را از شوهر مطالبه کند.

 

بردن جهیزیه با سیاهه

سیاهه در واقع لیستی از اقلام جهیزیه است که زن به خانه شوهر آورده است.

برای اینکه سیاهه جهیزیه اعتبار داشته باشد باید با جزییات نوشته شده و به امضا شوهر برسد امضا شهود بر آن لازم نیست ولی اگر شهود هم آن را امضا کنند خالی از لطف نخواهد بود. منظور از نوشتن با جزییات سیاهه این است که مثلا نوشته شود وسایل برقی برای چه شرکتی است یا مثلا فرش دستباف است.

گاهی برخی از وسایل زندگی مشترک توسط داماد خریداری شده ولی ضمن سیاهه به عنوان جهاز عروس نوشته می شوند. اگر در زمان استرداد جهیزیه، شوهر بتواند این موضوع را اثبات کند که او برخی از وسایل را خریده است زن نمی تواند آن وسایل را ببرد.

لازم به ذکر است که بعضی از افراد مقدار طلا عروس را هم به عنوان جهیزیه در سیاهه ذکر می کنند در حالیکه طلا جهیزیه محسوب نمی شود.

زن می تواند از دادگاه خانواده یا شورا حل اختلاف درخواست استرداد جهیزیه اش را با استناد به سیاهه جهیزیه مطرح کند.


 

استرداد جهیزیه خانواده

 

بردن جهیزیه بدون اجازه شوهر

از آنجایی که زن جهیزیه را به منزل شوهر می آورد خود او مالک جهیزیه است و هر زمان هم که بخواهد می تواند جهیزیه را با خود ببرد و اصلا اجازه شوهر در این مورد لازم نیست.

اولین نکته که در این مورد باید رعایت شود این است که زن فقط می تواند وسایل جهیزیه را با خود ببرد نه اموال دیگر را. دومین نکته هم این است که اگر زن بدون اجازه دادگاه اقدام به استرداد جهیزیه کرده است بهتر است چند تن از همسایگان را شاهد بگیرد که چه وسایلی را استرداد می کند.

 

استرداد جهیزیه در طلاق

چه طلاق از طرف مرد باشد چه طلاق از طرف زن، زن می تواند با استناد به سیاهه جهیزیه یا طرق دیگر، آنچه از وسایل جهیزیه اش باقی مانده است استرداد کند.

در طلاق توافقی در مورد جهیزیه هم مثل سایر موارد دیگر زوجین باهم توافق می کنند ولی اگر توافقی نکردند زوجه می تواند با استناد به سیاهه، جهیزیه اش را مطالبه کند.

 

فروش جهیزیه توسط شوهر

جهیزیه از اموال زن محسوب می شود بنابراین هیچکس جز او حق فروش این اموال را ندارد اگر مشخص شود که شوهر بدون اجازه زن اموال او را فروخته است علاوه بر اینکه کلاهبردار محسوب و طبق قانون برای او مجازات تعیین می شود باید عین آن اموال را خریداری کرده یا قیمت آن ها را به زن بپردازد. برای شکایت کیفری باید به دادسرای محل وقوع جرم یعنی دادسرایی که در حوزه آن جهاز فروخته شده است مراجعه کند و برای طرح دادخواست حقوقی باید به دادگاه خانواده محل اقامت شوهر مراجعه کند.

 

آیا جهیزیه به ارث می رسد

جهیزیه هم مثل سایر اموال زن در صورت فوت او بین وراثش تقسیم می شود.

1
نمونه رای دادگاه عمومی فریب در ازدواج در تهران

نمونه رای دادگاه عمومی فریب در ازدواج در تهران

چهارشنبه 25 مرداد 1396 0
نمونه رای دادگاه خانواده مطالبه مهریه در قم

نمونه رای دادگاه خانواده مطالبه مهریه در قم

شنبه 21 مرداد 1396 2
نمونه رای دادگاه کیفری باکره نبودن زوجه کرج

نمونه رای دادگاه کیفری باکره نبودن زوجه کرج

شنبه 21 مرداد 1396 0
نمونه رای دادگاه خانواده منع اشتغال زوجه در قزوین

نمونه رای دادگاه خانواده منع اشتغال زوجه در قزوین

شنبه 21 مرداد 1396 0
نمونه رای دادگاه خانواده الزام به تمکین در سنندج

نمونه رای دادگاه خانواده الزام به تمکین در سنندج

جمعه 06 مرداد 1396 0
نمونه رای دادگاه خانواده طلاق به درخواست زوجه در کردستان

نمونه رای دادگاه خانواده طلاق به درخواست زوجه در کردستان

جمعه 30 تیر 1396 0
نمونه رای دادگاه حقوقی عزل وکیل در کرمانشاه

نمونه رای دادگاه حقوقی عزل وکیل در کرمانشاه

جمعه 23 تیر 1396 0
نمونه رای دادگاه حقوقی تامین خواسته، استرداد جهیزیه در تهران

نمونه رای دادگاه حقوقی تامین خواسته، استرداد جهیزیه در تهران

شنبه 21 مرداد 1396 0

1 نظرات

وکیل دادگستری می گوید:
پنجشنبه 05 فروردین 1400

"مهریه را همه دادند و همه نیز گرفتند" سلام علیکم برادران گرامی با توجه به اینکه در زمان عقد نکاح در سند ازدواج عنوان «عندالاستطاعه» به جای عنوان عندالمطالبه درج و نوشته شده باشد ، در صورتی می تواند زوجه مهریه را مطالبه نماید که ملائت و توانایی پرداخت زوج را در دادگاه خانواده با دلیل ، مدرک و سند معتبر به اثبات برساند که البته باید این اسناد ارائه شده توسط زوجه الزاماً غیر از مستثنیات دین باشد لذا اگر بتواند ثابت نماید زوج محکوم به پرداخت مهریه می گردد و باید الزاماً بپردازد ولی، ولی، ولی اگر زوجه نتواند استطاعت و توانایی مالی زوج را به اثبات برساند (به عنوان مثال زوجی که هیچ سندی به نامش نیست و پولی هم در بانک جهت توقیف ندارد و کارمند هم نباشد که بتواند زوجه یک چهارم آن را به نفع خودش مسدود نماید) در اینحال مطالبه مهریه معلق و منتفی می ماند و زوجه هیچ گونه اقدامی جهت درخواست مهریه و اعمال فشار به زوج را نخواهد داشت البته این فرایند تا زمان عدم استطاعت زوج به قوت خود باقی است مگر آنکه شرایط مالی جدیدی برای زوج پیش بیاید و زوج مستطیع و متمکن شود و الا اگر تا پایان عمرِزوج هم زوج مستطیع نشود امکان مطالبه مهریه برای زوجه به هیچ وجه و تحت هیچ شرایطی وجود ندارد. ضمناً در مورد مهریه های «عندالاستطاعه» به شرط عدم استطاعت و فقدان توانایی مالی زوج ، زوجه : 1- حق حبس ندارد (موضوع ماده 1085 قانون مدنی ملغی می شود) 2- زوج زندان نمی شود(زوجه حق جلب زوج را نخواهد داشت) 3- مهریه تقسیط نمی شود 4- زوج ممنوع الخروج نمی شود و خلاصه هر اهرم فشاری را که زوجه می توانست به واسطه مهریه های سنگین و نامعقول به زوج وارد آورد و پایه های زندگی مشترک را متزلزل و بلکه تخریب نماید از کار انداخت و بلااثر نمود و موجب تحکیم خانواده ها گردید. «والسّلامُ عَلیکُم و رَحمة اللهِ و بَرکاتُه»

پاسخ

نظر بدهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد