قرارداد چارتر پارتی

حقوق چارتر پارتی

قراردادهای چارتر، قراردادهایی هستند که ضمن آنها یک دارایی یا حق، برای مدت مشخصی یا برای انجام عمل مشخصی از سوی چارتر دهنده به چارتر گیرنده اجاره داده می شود.

معمولا در قرادادهای چارتر ظرفیت بالا بوده و چارتر گیرنده آن را بین متقاضیان تقسیم می کند.

مثلا ممکن است شخصی، کشتی را به مدت معین اجاره کند و کالاهای دیگران را با آن حمل کند یا شخصی هواپیما را برای یک یا چند سفر اجاره کند و بلیط های آن را به دیگران بفروشد.

 

کاربردهای تجاری قرارداد چارتر

با وجود اینکه اولین قراردادهای چارتر مربوط به اجاره کشتی ها بوده اند اما امروزه رایج ترین نوع قراردادهای چارتر، قرارداد چارتر بلیط هواپیما است که یا شرکت ها تمام صندلی های یک هواپیما یا بخشی از آن را اجاره کرده و نسبت به فروش بلیط برای آنها اقدام می کنند.

ممکن است شرکت هایی که نیروی انسانی آنها مسافرت های زیادی می روند با چارتر کردن پرواز، تهیه بلیط را برای خود ارزان تر و سریع تر کنند. اینگونه شرکت ها حتی گاهی می توانند اقدام به انجام پروازهایی کنند که در حالت عادی انجام نمی شوند.

نمونه دیگری از قرارداد های چارتر، چارتر هتل ها هستند.

قرارداد چارتر در کسب و کار انواع مختلفی دارد مثلا یک شرکت اینترنتی ترافیک خاصی را از اداره زیر ساخت کشور خریداری کرده و به متقاضیان اینترنت می فروشد.

 

قرارداد چارتر پارتی

 

در قرارداد چارتر چه نکاتی ذکر می شود؟

قرارداد چارتر هم مثل انواع دیگر قراردادها است که در همه آنها باید یکسری شرایط عمومی (مدت قرارداد، مبلغ اجاره بها و...) طبق قانون رعایت شود و شرایط اختصاصی آن را خود طرفین مشخص می کنند.

نکات کلیدی قرارداد چارتر

  • توافق درباره ظرفیت مازاد (معمولا در قرارداد چارتر، چارتر کننده تمام هزینه آن را پرداخت می کند و عرضه یا نحوه استفاده از ظرفیت مازاد به چارتر دهنده ارتباطی نخواهد داشت.)
  • توافق در مورد این موضوع که قرارداد چارتر فقط شامل فروش محصول می شود یا مسائل فنی و عملیاتی را هم در بر می گیرد. مثلا در قرارداد چارتر کشتی یا هواپیما مسائل فنی به عهده چارتر گیرنده نیست درحالیکه در قرارداد مربوط به ترافیک اینترنت مسائل فنی هم به عهده چارتر گیرنده است.
  • توافق در مورد اینکه در صورت وقوع اتفاقات غیر منتظره، مسئولیت هر یک از چارتر دهنده و گیرنده به چه میزان است.

 

قرارداد اجاره چارتر پارتی (charter party)

قرارداد اجاره کشتی یا هواپیما ممکن است به صورت سفری یا زمانی باشد. قرارداد اجاره به صورت سفری به این معنا است که شخص برای انجام یک یا چند سفر کشتی یا هواپیما را اجاره می کند. قرارداد اجاره زمانی هم به این معناست که مستاجر برای زمان معینی هواپیما یا کشتی را از مالک آن اجاره می کند. ممکن هم هست که قرارداد چارتر پارتی زمانی به شرط تملیک باشد که در این نوع قرارداد کشتی به صورت خالی به مستاجر برای مدت معینی اجاره داده می شود.

 

قرارداد چارتر پارتی

 

تفاوت چارتر پارتر سفری و زمانی با چارتر پارتی زمانی به شرط تملیک

در چارتر پارتی سفری و زمانی، صاحب کشتی تعهد می کند کالاهای مستاجر را به نقاط تعیین شده حمل کند و اداره و رهبری کشتی از تمام جهات به عهده صاحب آن است.

ولی در چارتر پارتی به شرط تملیک، مستاجر کشتی را به صورت خالی تحویل گرفته و رهبری و فرماندهی و استخدام خدمه آن همگی به عهده او است و مالک کشتی در قبال حمل کالا در این نوع قرارداد هیچ مسئولیتی ندارد.

 

بارنامه های دریایی

بارنامه دریایی کاغذی است که برای کالاهایی که با کشتی اجاره ای حمل می شوند صادر می شود.

حمل بار تحت عنوان بارنامه دریایی، تابع قرارداد چارتر اجاره ای می باشد مانند آن که شخصی کشتی را اجاره کرده و کالاهای دیگران را با آن حمل می کند.

نظر بدهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد