قرارداد ورزشی

قرارداد ورزشی چیست؟

به قراردادی که موضوع آن فعالیت ورزشی باشد قرارداد ورزشی گویند. ممکن است موضوع اینگونه قرارداد به طور مستقیم ورزشی باشد مثل قرارداد باشگاه با بازیکنان، یا اینکه موضوع آن به صورت غیر مستقیم به فعالیت ورزشی مرتبط باشد مثل قرارداد باشگاه با مربیان، پزشکان، اسپانسرها و ...

قرارداد ورزشی بین باشگاه و بازیکن منعقد می شود که ضمن آن ورزشکار تعهد می کند تمام قوای جسمانی، مهارتی، فنی، تکنیکی و فکری خود را در تمرینات و مسابقات به کار گیرد و در مقابل باشگاه نیز تعهد به پرداخت دستمزد وی می کند.

در اینگونه قراردادها هر یک از بازیکن و باشگاه قید می کنند که چه توقعات و چه در خواست هایی از یکدیگر دارند. تمام این مسائل باید به صورت دقیق و جزیی مشخص شود و برای عدم انجام یا تاخیر در انجام هر یک از آنان ضمانت اجرایی در نظر گرفته شود. البته طرفین قرارداد می توانند برای خسارتی که ممکن است در اثر تاخیر در انجام یا عدم انجام تعهدات قرارداد به هر یک از آنها وارد شود جریمه یا وجه التزامی را مشخص کنند.

 

قرارداد ورزشی

 

مسئولیت تولیدکنندگان و فروشندگان لوازم ورزشی

بعضی از ورزش ها ذاتا خطرناک بوده و ممکن است سلامت جسمی ورزشکار را به خطر بیاندازند ولی برخی ازحوادث ورزشی هم ناشی از نقص وسایل ورزشی همچون بارفیکس، دوچرخه و غیره است که در این صورت تولیدکننده و فروشنده این وسایل مسئول حوادث پیش آمده اند. علاوه بر آن، اگر مربی یا کادر باشگاه اقدام به خرید اینگونه وسایل ورزشی نامرغوب کنند و باعث صدمه ورزشکار شوند این افراد هم همراه تولیدکننده و فروشنده مسئولیت دارند.

در درجه اول بهتر است تمام وسایل ورزشی به صورت کاملا استاندارد تولید شوند و همچنین در زمان فروش هر یک از محصولات ورزشی، فروشنده به خریدار درباره چگونگی استفاده از آن وسایل و شرایط استفاده از آنان توضیحات کامل را ارائه کند یا این توضیحات را از طریق بروشور به اطلاع خریدار برساند.

 

دوپینگ و مسئولیت پزشکان در قبال آن

اگر ورزشکاری در زمان مسابقات از مواد شیمیایی نیروزا غیر مجاز استفاده کند در اصطلاح می گویند وی دوپینگ کرده است. این عمل خارج از زمان مسابقات ممنوعیتی ندارد اما در زمان مسابقات برای رعایت برابری و اصل جوانمردی بین ورزشکاران ممنوع است و ضمانت اجرا این عمل برای ورزشکاری که دوپینگ کرده است، پرداخت جریمه یا محرومیت از مسابقات است.

اگر خود ورزشکار اقدام به دوپینگ کرده باشد، ضمانت اجرا آن فقط شامل خود او می شود ولی اگر پزشک یا مربی تیم هم، در انجام این دوپینگ دخالت داشته باشند آنها هم به نوبه خود جریمه می شوند. علاوه بر آن ممکن است انجام دوپینگ به ورزشکار صدماتی وارد کند که بعضا غیر قابل جبران باشد، در این شرایط اگر دوپینگ با هماهنگی یا اطلاع پزشک و مربی تیم باشد آنها نسبت به این صدمات مسئول بوده و باید جبران خسارت نمایند.

نظر بدهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد