وکیل کیفری

وکیل کیفری

شکایت از فردی که مرتکب عملی شده است که طبق قانون جرم می باشد، شکایت کیفری نامیده می شود.

شکایت کیفری در دادسرا تنظیم شده و باید روی برگه منظم و مرتب نوشته شود و ضمن آن مشخصات فردی که از او شکایت می شود از قبیل نام، نام خانوادگی و آدرس او نوشته شود علاوه بر این ها باید دلایل و مستندات شکایت و مشروح اتفاقات افتاده نیز، شرح داده شود.

 

ویژگی وکیل کیفری

وکیل کیفری کسی است که در مقطع ارشد و دکتری در زمینه حقوق جزا و جرم شناسی تحصیل کرده و به موضوعات جرم و جرم شناسی و مسئولیت مجرم تسلط کافی دارد.

 

تفاوت دعاوی حقوقی و کیفری

  • دادگاه کیفری به موضوعاتی رسیدگی می کند که قانون برای آنها مجازات تعیین کرده باشد ولی دادگاه حقوقی مجازات تعیین نمی کند فقط مرتکب را به پرداخت حقوق قانونی دیگران یا انجام تکالیفی که متعهد شده است، ملزم می کند.
  • شکایت کیفری را می توان در هر کاغذی تنظیم نمود و نیاز به تشریفات خاصی ندارد ولی دادخواست حقوقی حتما باید بر روی برگه های چاپی دادخواست انجام شود.
  • پرونده کیفری جرائمی که جنبه عمومی دارند حتی با رضایت شاکی بسته نمی شود، فقط با رضایت شاکی در میزان مجازات به مجرم تخفیف داده می شود ولی در پرونده های حقوقی با پس گرفتن دادخواست پرونده بسته می شود و مسائل حقوقی جنبه عمومی ندارند.
  • برای دعوت از کسی که علیه او شکایت شده یا دادخواست مطرح شده برگه ای را ارسال می کنند که در دادگاه کیفری به آن احضاریه و در دادگاه حقوقی به آن اخطاریه گویند.

 

بهترین وکیل کیفری تهران

 

تفاوت قتل عمد و غیرعمد

در قتل عمد، قاتل قصد کشتن مقتول را دارد و عملی را انجام می دهد که نوعا کشنده است مثل اینکه شخصی با قصد قبلی تیری به سمت کسی شلیک کند یا با قصد قبلی با ماشین شخصی را زیر بگیرد. اما در قتل غیر عمد شخص قصد کشتن ندارن اما عملی که انجام میدهد کشنده است مثل اینکه با سنگ به سر کسی ضربه بزند. یا بدون قصد قبلی با ماشین با شخصی تصادف کند.

 

جعل

جرم جعل به زبان عامیانه به این معنی است که شخصی نوشته، امضا یا مهری را ایجاد کند یا تغییر دهد طوری که دیگران را به اشتباه بیاندازد تا آن را به جای نوشته اصلی بپذیرند.


 

جرم تهدید

لغت تهدید به معنای ترساندن از چیزی است در اصطلاح تهدید به معنی مجبور کردن شخص به انجام کاری است که اگر انجام ندهد جان و مال و خانواده اش به خطر می افتند در واقع محرک شخص برای انجام آن عمل ترس از عاقبت انجام ندادن آن است.

تهدید در صورتی جرم محسوب می شود که دارای چند ویژگی باشد:

  • تهدید باید نسبت به موضوع معینی باشد.
  • واقعی یا غیر واقعی بودن تهدید اهمیت ندارد فقط باید برای آن شخص تهدید شده احساس ترس ایجاد شود.
  • هدف از انجام تهدید باید کسب منفعت نامشروع باشد.
  • تهدید باید نسبت به آینده باشد.
  • نوع تهدید اهمیتی ندارد یعنی فرقی ندارد که تهدید به صورت شفاهی، کتبی و... مطرح شده باشد.

 

تفاوت سرقت در شب و روز

فرقی نمی کند که در چه زمانی از شبانه روز سرقت اتفاق افتد به هرحال سارق باید مال دزدیده شده را به مالک آن بازگرداند و در صورتی که مال به هر دلیلی از بین رفته باشد باید مثل یا قیمت آن را پس دهد.

 

کلاهبرداری

جرم کلاهبرداری در صورتی واقع می شود که شخصی با تقلب و فریب، مال دیگری را از او بگیرد. به عبارت دیگر کلاهبردار با استفاده از دروغ و وسایل متقلبانه، شخص را فریب می دهد تا مال خود را با رضایت در اختیار او بگذارد.

 

تهمت و افترا

تهمت و افترا زمانی محقق می شود که شخصی عمل مجرمانه ای را به دیگری نسبت دهد و نتواند آن را اثبات کند. مثلا به شخصی بگوید کلاهبردار ولی نتواند جرم او را اثبات کند در این زمان جرم تهمت و افترا محقق شده است. ولی اگر کلاهبرداری شخص اثبات شود دیگر جرم تهمت و افترا محقق نمی شود.

 

ضرب و جرح

ضرب و جرحی که در نتیجه نزاع و دعوا عمدی یا هر عمل دیگری انجام و باعث ایراد صدمه و آسیب به دیگران شود طبق قانون، مجازات دارد و مرتکب آن با توجه به میزان و نوع صدمه به پرداخت دیه و قصاص محکوم می شود.

 

فروش مال غیر

طبق قانون هیچکس حق تصرف در اموال دیگری را ندارد مگر به اذن مالک آن. با این حال گاه افراد، بدون اجازه مالک اقدام به انتقال مال غیر می کنند.

منظور از انتقال در این اینجا اعم است از انتقال عین و منفعت. منظور از عین، خود مال است یعنی مالکیت مال منتقل شود مثل اینکه آقای حسینی اتومبیل اقای اصغری را به غیر بفروشد یا صلح کند. و منظور از منفعت، فایده ای است که آن مال دارد و به غیر منتقل می شود مثال بارز انتقال منفعت، اجاره است. شخصی ملک دیگری را به غیر اجاره می دهد این شخص مجرم محسوب می شود.


 

مزاحم تلفنی

مزاحم تلفنی کسی است که بدون دلیل با افراد مختلف حقوقی یا حقیقی ارتباط برقرار می کند و باعث از بین رفتن آسایش و آرامش افراد می شود. علاوه بر مقررات خاص مخابرات برای افراد مزاحم، اگر از این افراد شکایتی شود به حبس از 1 تا 6 ماه محکوم شده و حتی در صورت رضایت شاکی تبرئه نمی شوند زیرا این جرم از جرائم عمومی محسوب می شود.

 

خیانت در امانت

جرم خیانت در امانت زمانی محقق می شود که مالک یا متصرف قانونی، مال را برای حفاظت، استفاده یا به منظور دیگری، نزد غیر به امانت بگذارد و امین مال را به مالک یا متصرف قانونی آن بازنگرداند یا مال را برای انجام کاری به غیر از آنچه مالک گفته بوده است، استفاده کرده باشد.

 

مجازات تعزیری

مجازات تعزیری، مجازاتی است که میزان آن نه در قانون مجازات اسلامی مشخص شده است نه در شرع مثل حبس و جزای نقدی و البته شلاقی که میزان آن کمتر از حد شرعی باشد.

اگر نوجوانی که سن او بین 15 تا 18 سال باشد مرتکب جرائمی شود که مجازات آنها از نوع تعزیری درجه 6 است به جای زندانی شدن در کانون اصلاح و تربیت، به پرداخت 1 تا 10 میلیون ریال جزای نقدی یا 60 تا 180 ساعت خدمات عمومی رایگان محکوم می شود.

 

رابطه نامشروع

اگر زن و مرد بالغ بدون وجود عقد شرعی با هم در ارتباط باشند، این ارتباط یک ارتباط نامشروع است اعم از این که در رستوران یا کافه با هم دیدار کنند یا در پارک قدم بزنند.

رابطه نامشروع از جمله جرائم منافی عفت محسوب می شود که نیاز به شکایت شاکی خصوصی ندارد و مدعی العموم می تواند بدون وجود شکایت به این جرم رسیدگی کند.

 

در صورتی که عمل فرد دارای سوء نیت باشد پرونده قضایی کیفری می باشد.

از متداول ترین پرونده های کیفری:

 

در پرونده های کیفری اثبات جرم نیازمند شناخت و آگاهی لازم در مورد جرم می باشد که نیازمند وکیل کیفری با تجربه و با دانش کافی است.

به طور مثال در نوشتن شکوائیه نباید جرمی فراتر از مورد شکایت به فرد نسبت داد چرا که حقی را برای اعاده حیثیت برای فرد ایجاد می کند.

اثبات هر کدام از جرم های کیفری مانند جعل، کلاهبرداری و ... که ممکن است خسارت مالی و معنوی شدیدی برای فرد به وجود آورد نیازمند تجربه و تخصص لازم برای اثبات و جبران ضرر و زیان وارده می باشد.