مراحل و نحوه اجرا گذاشتن مهریه در دوران عقد، بعد و قبل از طلاق

زنان به دلایل مختلفی اقدام به اجرا گذاشتن مهریه خود کرده و معمولا در اولین قدم برای مطالبه مهریه خود، دادخواست مطالبه مهریه را اقامه می کنند. دادگاه نیز به دادخواست آنان رسیدگی کرده و در صورت رعایت شرایط قانونی جلسه رسیدگی را تعیین و به دو طرف زمان و ساعت جلسه را ابلاغ می کند.

از آنجایی که اقامه دادخواست دریافت مهریه پس از مشاجره های متعدد زوجین انجام می شود، مردان از ابلاغیه دادگاه مبنی بر حضور در جلسه رسیدگی چندان غافلگیر نشده و فورا اقدام به انتقال اموال به دوستان و آشنایان می کنند تا از پرداخت مهریه سر باز زنند.

در اینجا زن می تواند دادخواست فرار از دین علیه شوهر اقامه کند، اما اثبات این موضوع و رسیدگی به پرونده فرار از دین پیچیده و بسیار زمانبر است.

از این رو ما به زنانی که می خواهند مهریه خود را دریافت کنند توصیه می کنیم در زمان اقامه دادخواست دریافت مهریه، درخواست تامین خواسته را نیز مطرح کنند. برای اینکار باید مالی مثل خونه، ماشین، حساب بانکی از شوهر معرفی کنند تا دادگاه به میزان تمام یا بخشی از  مهریه زن، اموال شوهر را توقیف نماید. از این رو پس از صدور رای دادگاه مبنی بر پرداخت مهریه زن، مهریه او از فروش مال توقیف شده پرداخت می شود.



 

گرفتن مهریه بدون طلاق

مهریه حق قانونی و شرعی زن بوده و هر زمان که بخواهد حتی فردای روز عقد، می تواند آن را مطالبه کند. در عرف جامعه ما مطالبه مهریه تنها در صورت طلاق اتفاق می افتد اما بدون طلاق هم زنان می توانند مهریه خود را مطالبه کنند.

برای مطالبه مهریه بهتر است ابتدا برای شوهر اظهارنامه ای ارسال شود و اگر در مدت مندرج در اظهار نامه شوهر اقدام به پرداخت مهریه نکرد سپس می توانند از طریق دادگاه یا دفاتر ثبت تقاضا دریافت مهریه خود را مطرح کنند.

زنان حتی می توانند پس از عقد، از شوهر خود تمکین نکنند و تمکین خود را منوط به پرداخت مهریه نمایند. از نظر قانونی برای انجام این کار منعی وجود ندارد. به این عمل زنان حق حبس گویند.

همچنین زنی که ناشزه بوده یا مرتکب جرم رابطه نامشروع شده باشد باز هم مستحق مهریه خواهد بود. حتی زنان دوشیزه هم مستحق مهریه هستند و اگر در دوران زندگی مهریه را مطالبه کنند باید تمام مهریه به آنان پرداخت شود ولی اگر در زمان طلاق مهریه را مطالبه کنند مستحق نصف آن خواهند بود.

 

اجرا گذاشتن مهریه از طریق دادگاه خانواده

زن می تواند دادخواست مهریه را از طریق دفاتر خدمات قضایی مطرح کند و ضمن دادخواست علاوه بر مهریه، هزینه دادرسی، حق الوکاله وکیل، توقیف اموال شوهر را هم تقاضا کند.


 

اجرا گذاشتن مهریه خانواده

 

هزینه به اجرا گذاشتن مهریه

هزینه تمبر باطل کردن برای مهریه به این صورت است که افراد باید برای یک میلیون تومان اول مهریه 15 هزار تومان و برای میزان باقی مانده مهریه به ازای هر یک میلیون تومان 20 هزار تومان تمبر باطل کنند.

 

عجز از پرداخت هزینه دادرسی

اگر زوجه از نظر مالی توانایی پرداخت هزینه دادرسی را نداشته باشد، می تواند همزمان با دادخواست مطالبه مهریه، دادخواست اعسار از پرداخت هزینه دادرسی را نیز مطرح کند. در صورت اثبات اعسار زوجه، او از پرداخت هزینه دادرسی معاف می شود.


 

عدم توانایی مرد به پرداخت مهریه

اگر مرد مالی برای توقیف نداشته و خود نیز نتواند مهریه را پرداخت کند باید اعسار خود از پرداخت مهریه را ثابت کند در غیر این صورت تا زمان پرداخت مهریه به حبس محکوم می شود.

 

مطالبه مهریه در صورت فوت شوهر

اگر شوهر فوت کند، زن می تواند مهریه خود را از ترکه او وصول کند. پرداخت مهریه زن بر سایر دیون مرد ارجح بوده و ابتدا باید مهریه زن پرداخت شود. اگر ترکه مرد کمتر از مهریه زن باشد وراث نسبت به مقدار مهریه پرداخت نشده مسئولیتی ندارند.

 

اجرا گذاشتن مهریه در دوران عقد

در دوران عقد زن می تواند مهریه خود را مطالبه کند و مرد ملزم به پرداخت مهریه زن به صورت کامل است حتی اگر زن دوشیزه باشد. شوهر نمی تواند به بهانه پرداخت مهریه، زن را مجبور به تمکین کند یا نفقه او را نپردازد.

اگر زن در دوران عقد، درخواست طلاق کند در حالی که دوشیزه باشد، مستحق نصف مهریه خواهد بود. اگر قبل از درخواست طلاق، مهریه اش را کاملا دریافت کرده باشد، باید نصف آن را باز گرداند.

 

مدارک لازم برای اجرا گذاشتن مهریه

سند ازدواج

شناسنامه و کارت ملی زوجه

اگر از طریق وکیل اقدام می کنید، برگه ای که نشان دهنده سمت وکیل باشد


 

نمونه رای دادگاه خانواده مطالبه مهریه در قم

نمونه رای دادگاه خانواده مطالبه مهریه در قم

شنبه 21 مرداد 1396 2
نمونه رای دادگاه خانواده بذل مهریه و امتناع زوجه در تهران

نمونه رای دادگاه خانواده بذل مهریه و امتناع زوجه در تهران

شنبه 21 مرداد 1396 1
نمونه رای دادگاه خانواده مطالبه مهریه عندالاستطاعه در تهران

نمونه رای دادگاه خانواده مطالبه مهریه عندالاستطاعه در تهران

شنبه 21 مرداد 1396 2
نمونه رای دادگاه خانواده اعمال حق طلاق به جهت اعتیاد زوج در تاکستان

نمونه رای دادگاه خانواده اعمال حق طلاق به جهت اعتیاد زوج در تاکستان

جمعه 06 مرداد 1396 1
نمونه رای دادگاه حقوقی مطالبه مهریه عندالاستطاعه در تهران

نمونه رای دادگاه حقوقی مطالبه مهریه عندالاستطاعه در تهران

جمعه 06 مرداد 1396 5
نمونه رای دادگاه حقوقی اعسار از پرداخت هزینه دادرسی مطالبه مهریه در تهران

نمونه رای دادگاه حقوقی اعسار از پرداخت هزینه دادرسی مطالبه مهریه در تهران

چهارشنبه 04 مرداد 1396 2
نمونه رای دادگاه حقوقی اعسار از پرداخت محکوم به توام با تقسیط مهریه

نمونه رای دادگاه حقوقی اعسار از پرداخت محکوم به توام با تقسیط مهریه

چهارشنبه 04 مرداد 1396 4

نظر بدهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد