نمونه رای دادگاه خانواده مطالبه مهریه در قم

2

دادنامه

خواهان : خانم م.م. فرزند ا. به نشانی زنجان _ ابهر_ صایین قلعه

خوانده: آقای ح.ع. فرزند ی. با وکالت آقای م.ن. فرزند م. به نشانی تهران اتوبان امام علی (ع) بزرگراه شهید محلاتی

خواسته: مطالبه مهریه

رای دادگاه

در خصوص دعوی خانم م.م. فرزند ا. به طرفیت آقای ح.ع. فرزند ی.  با وکالت آقای م.ن. به خواسته مطاله مهریه به میزان 5 عدد سکه تمام بهار آزادی و سه دانگ از یک ساختمان مسکونی واقع در شهر قم به مساحت 55 متر مربع به شماره پلاک ثبتی یک فرعی از 1528 اصلی واقع در بخش 2 قم، به این شرح که خواهان اظهار داشته به موجب سند نکاحنامه مورخ 10/3/90، با عقد نکاح منقطع به مدت 5 سال از تاریخ 10/3/90 تا مورخ 10/3/95 و با مهریه 5 عدد سکه تمام بهار آزادی و سه دانگ از یک ساختمان مسکونی واقع در قم به مساحت 55 متر مربع به پلاک ثبتی یک فرعی از 1528 اصلی واقع در بخش 2 قم با خوانده ازدواج کرده لکن عروسی و نزدیکی صورت نگرفته است و چون خوانده از پرداخت مهریه وی خودداری می نماید لذا محکومیت وی را به شرح خواسته تقاضا می نماید. و خوانده نیز اظهار داشته نزدیکی انجام نگرفته و وی تمام باقی مانده مدت عقد را به خواهان بذل نموده است لذا نصف مهریه را که به خواهان تعلق می گیرد، حاضر است پرداخت نماید با توجه به محتویات پرونده و اظهارات طرفین ملاحظه می شود

تبلیغات متنی:     وکیل خانواده       مهریه            مراحل اجرا گذاشتن مهریه             وکیل طلاق

زوج تمام باقی مانده مدت عقد را بذل نموده و مواقعه نیز انجام نگرفته است مع الاوصاف دادگاه دعوی خواهان  آزادی نسبت به نصف مهریه وارد ندانسته و مستنداً به مواد 1082و 1097 از قانون مدنی و ماده 198 از قانون آیین دادرسی دادگاههای عمومی و انقلاب در امور مدنی،  حکم به محکومیت خوانده به پرداخت نصف مهریه مذکور در حق خواهان صادر و اعلام می نماید و نسبت به نصف دیگر مهریه مذکور،  نظر به اینکه مواقعه صورت نگرفته و زوج نیز تمام باقی مانده مدت را بذل نموده است،  لذا دادگاه به استناد ماده 1097 از قانون مدنی و زوج نیز تمام باقی مانده مدت را بذل نموده است،  لذا دادگاه به استناد ماده 1097 از قانون مدنی و ماده 197 از قانون آیین دادرسی فوق الذکر، حکم به بی حقی خواهان صادر و اعلام می نماید. رای صادره حضوری بوده و ظرف 20 روز از تاریخ ابلاغ قابل تجدیدنظر خواهی در محاکم محترم تجدیدنظر مرکز استان قم می باشد.

رئیس شعبه 15 محاکم عمومی حقوقی قم _ ج.ج

2

2 نظرات

مجید می گوید:
سه شنبه 24 مهر 1397

ممنون

پاسخ
وکیل دادگستری می گوید:
پنجشنبه 05 فروردین 1400

"مهریه را همه دادند و همه نیز گرفتند" سلام علیکم برادران گرامی با توجه به اینکه در زمان عقد نکاح در سند ازدواج عنوان «عندالاستطاعه» به جای عنوان عندالمطالبه درج و نوشته شده باشد ، در صورتی می تواند زوجه مهریه را مطالبه نماید که ملائت و توانایی پرداخت زوج را در دادگاه خانواده با دلیل ، مدرک و سند معتبر به اثبات برساند که البته باید این اسناد ارائه شده توسط زوجه الزاماً غیر از مستثنیات دین باشد لذا اگر بتواند ثابت نماید زوج محکوم به پرداخت مهریه می گردد و باید الزاماً بپردازد ولی، ولی، ولی اگر زوجه نتواند استطاعت و توانایی مالی زوج را به اثبات برساند (به عنوان مثال زوجی که هیچ سندی به نامش نیست و پولی هم در بانک جهت توقیف ندارد و کارمند هم نباشد که بتواند زوجه یک چهارم آن را به نفع خودش مسدود نماید) در اینحال مطالبه مهریه معلق و منتفی می ماند و زوجه هیچ گونه اقدامی جهت درخواست مهریه و اعمال فشار به زوج را نخواهد داشت البته این فرایند تا زمان عدم استطاعت زوج به قوت خود باقی است مگر آنکه شرایط مالی جدیدی برای زوج پیش بیاید و زوج مستطیع و متمکن شود و الا اگر تا پایان عمرِزوج هم زوج مستطیع نشود امکان مطالبه مهریه برای زوجه به هیچ وجه و تحت هیچ شرایطی وجود ندارد. ضمناً در مورد مهریه های «عندالاستطاعه» به شرط عدم استطاعت و فقدان توانایی مالی زوج ، زوجه : 1- حق حبس ندارد (موضوع ماده 1085 قانون مدنی ملغی می شود) 2- زوج زندان نمی شود(زوجه حق جلب زوج را نخواهد داشت) 3- مهریه تقسیط نمی شود 4- زوج ممنوع الخروج نمی شود و خلاصه هر اهرم فشاری را که زوجه می توانست به واسطه مهریه های سنگین و نامعقول به زوج وارد آورد و پایه های زندگی مشترک را متزلزل و بلکه تخریب نماید از کار انداخت و بلااثر نمود و موجب تحکیم خانواده ها گردید. «والسّلامُ عَلیکُم و رَحمة اللهِ و بَرکاتُه»

پاسخ

نظر بدهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد