تامین خواسته چیست و نحوه توقیف اموال

تامین خواسته

 


 

تامین خواسته و توقیف اموال

 

 

تامین خواسته چیست و نحوه توقیف اموال

 

 

نحوه اجرا قرار تامین خواسته

گاهی خوانده پس از اطلاع از صدور قرار تامین خواسته، مالی را که قرار تامین برای بازداشت آن صادر شده یا یکی دیگر از اموال خود را برای بازداشت به اجرا احکام دادگستری معرفی می کند. اما متاسفانه در بیشتر مواقع بازداشت مال خوانده از طریق اقدامات قانونی به وی تحمیل می شود.

 

از ابلاغ تا اجرا قرار تامین خواسته

قرار تامین پس از صدور باید فورا به خوانده ابلاغ و پس از آن اجرا شود. در مواردی که از یک طرف ابلاغ فوری قرار تامین خواسته ممکن نیست و از طرف دیگر هم خواسته دعوا در معرض تضییع و تفریط قرار دارد، با درخواست خواهان ابتدا قرار را اجرا سپس به خوانده ابلاغ می کنند.


 

تامین خواسته چیست و نحوه توقیف اموال

 

قواعد اجرا قرار تامین خواسته

تامین عین معین

اگر خواسته خواهان عین معینی باشد مثل ماشین، جواهر یا خانه معین، همان خواسته عینا بازداشت می شود مگر طرفین برای بازداشت مال دیگری توافق کنند یا بازداشت آن مال معین ممکن نباشد که در این صورت معادل قیمت آن مال از سایر اموال خوانده بازداشت می شود.

تامین محصول املاک و باغات

دو سوم محصول املاک یا باغات خوانده قابل توقیف به نفع خواهان است چه این محصولات جمع آوری شده چه نشده باشند.

اگر محصول جمع آوری شده باشد مامور اجرا فقط سهم خوانده را مشخص می کند اما اگر محصول جمع آوری نشده باشد، مامور اجرا باید در موقع برداشت هرچند بار که طول بکشد حاضر شود و بدون هیچگونه دخالتی در عملیات برداشت صرفا سهم خوانده را معین کند. خوانده یا نماینده او نیز می توانند در این زمان ها حاضر شوند.


 

آثار اجرا قرار تامین خواسته

انتقال مال توقیف شده ممنوع است. اگر خوانده مال توقیف شده را به دیگری منتقل کند، خواهان می تواند درخواست ابطال این معامله را در دادگاه مطرح کند.

تصرفات خوانده نسبت به مال خود به علت توقیف آن محدود می شود. مثلا دیگر نمی تواند مال خود را بفروشد یا به نحو دیگر آن را منتقل کند و صرفا می تواند از آن مال استفاده کند.

اثر بعدی که توقیف مال برای خوانده به همراه دارد این است که اگر رای دادگاه به نفع خوانده صادر شود او می تواند خسارت های ناشی از صدور قرار تامین خواسته را از طریق دادگاهی که رای به این قرار داده است مطالبه کند.

اگر مال خوانده در دست شخص دیگری است یا خوانده از شخصی طلبی دارد. اگر این مال یا طلب به عنوان تامین بازداشت شود، شخص ثالث حق ندارد این مال یا بدهی را به خوانده بپردازد.

    نظر بدهید

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد