درخواست صدور حکم رشد، گرفتن حکم حجر و رفع حجر

3

تعریف اهلیت

اهلیت در لغت به معنی داشتن قوای دماغی سالم و عاقل بودن است اما در اصطلاح حقوقی شخصی دارای اهلیت است که عاقل، بالغ و رشید باشد. جمع این خصوصیات در یک شخص باعث می شود او دارای اهلیت شده و بتواند امور غیر مالی خود را هدایت و رهبری کند.

منتها کسی که حتی یکی از ویژگی های ذکر شده را هم نداشته باشد محجور محسوب شده و نمی تواند امور خود را رهبری کند بنابراین این شخص نیاز به ولی یا قیم دارد.

محجوران به سه دسته صغار، اشخاص غیر رشید (سفیه) و مجانین تقسیم می شوند که از جهت میزان محجوریت و توانایی مدیریت امور خود متفاوت هستند.

صغار به دو دسته صغیر غیر ممیز و صغیر ممیز تقسیم می شوند. صغار تا قبل از سن بلوغ محجور محسوب شده و پس از بلوغ دارای اهلیت می باشند.

افراد غیر رشید (سفیه)، کسانی هستند که با وجود رسیدن به سن بلوغ، توانایی مدیریت امور مالی را ندارند لذا برای انجام امور مالی محتاج ولی یا قیم هستند اما در امور غیر مالی می توانند مستقل عمل کنند.

افراد مجنون نیز به طور کل فاقد توانایی هستند چه در امور مالی و چه در امور غیر مالی لذا اینان نیز باید ولی یا قیمی داشته باشند که امورشان را انجام دهد.

 

شناسایی اهلیت

همانطور که گفته شد شخصی دارای اهلیت محسوب می شود که عاقل، بالغ و رشید باشد.

سن بلوغ طبق قانون مدنی در پسران 15 سال تمام قمری و در دختران 9 سال تمام قمری است. صغیری که به سن بلوغ رسیده باشد دارای اهلیت محسوب می شود. اما برای انجام امور مالی خود باید حکم رشد بگیرد.

 

صدور حکم رشد خانواده

 

نحوه صدور حکم حجر و درخواست رفع حجر

زمانی که در دادگاه ضمن دادخواستی ادعای محجوریت شخصی مطرح شود دادگاه تشخیص حجر را به پزشکی قانونی محول می کند، کارشناس پزشکی قانونی پس از بررسی موضوع، نظر خود را ضمن یک گزارش به دادگاه تقدیم می کند.

اگر کارشناس، محجوریت شخص را تایید کند دادگاه حکم حجر وی را صادر می کند. در این صورت اگر شخص ولی یا قیم نداشته باشد دادگاه باید برای او قیم نیز تعیین کند.

حکم حجر صادر شده توسط دادگاه قابل اعتراض است و افراد ذینفع می توانند نسبت به آن اعتراض کنند. حکم حجر دارای اعتبار امر مختومه است، به عبارت دیگر زمانی که یک دادگاه به این موضوع رسیدگی و برای آن حکم صادر می کند، دیگر این موضوع قابلیت رسیدگی مجدد ندارد.

حکم حجر از زمان صدور، آثار خود را ایجاد می کند اما اگر مشخص شود که علت حجرقبل از صدور حکم ایجاد شده است، حکم حجر از آن زمان اثر می گذارد مثلا تمامی معاملات فرد از زمان اثبات حجر باطل می شوند.

در صورت از بین رفتن دلایل حجر، ولی یا قیم محجور می توانند از دادگاه درخواست رفع حجر وی را مطرح کنند.

 

درخواست صدور حکم رشد

صغاری که به بلوغ رسیده اند دارای اهلیت بوده و برای انجام امور غیر مالی خود دارای استقلال و توانایی می باشند اما اگر این افراد بخواهند امور مالی خود را انجام دهند باید برای اثبات رشد در دادگاه دادخواستی با موضوع صدور حکم رشد مطرح کنند.

دادگاه بر اساس نظر کارشناس و تحقیق محلی در نهایت حکم صادر می کند.

 

مدارک مورد نیاز جهت صدور حکم رشد

برای طرح درخواست صدور حکم رشد باید به دفاتر خدمات قضایی مراجعه کنید و مدارک زیر را نیز به همراه داشته باشید:

شناسنامه و کارت ملی

مدرکی که در خواست شما را اثبات کند مثل استشهاد محلی

فرم درخواست صدور حکم رشد

پرداخت هزینه دادرسی برای دعاوی غیر مالی

 

خوانده دعوی حکم رشد

اثبات رشد و رفع حجر از جمله مسائل مربوط به امور حسبی می باشند و اصولا رسیدگی به مباحث امور حسبی به عهده دادگاه خانواده است.

دعاوی مربوط به امور حسبی دعاوی هستند که بدون وقوع منازعه و اختلاف بین اشخاص در دادگاه مطرح می شوند، در نتیجه خوانده ای ندارند.

 

حکم رشد برای گواهینامه

با گرفتن حکم رشد، شخص قادر خواهد بود اموال خود را معامله کند، دسته چک بگیرد و در انجام امور مالی به طور کل مستقل شود، اما گواهینامه تا قبل از سن 18 سالگی صادر نمی شود حتی اگر شخص حکم رشد داشته باشد.


3

3 نظرات

امیرپورخبازیان می گوید:
چهارشنبه 07 خرداد 1399

باسلام وعرض ادب همسره بنده دوسال پیش به خاطر زمینی که عموهایش تصرف کرده بودن به دادگستری رفتیم ولی مسعوول ان مارا گول زد وبهمان گفت اگر میخواهی زمین واموالش که دست عموها هست پس بگیری باید حتما حکم حجر همسرت را از پزشک قانونی بگیرید من هم که اصلا خبرنداشتم برا چه اتفاقی برایم بی افتد تمام مراهل را انجام دادیم ولی در اخر که پرونده همسرم درست شد به من هم گفنتد شماهم باید پرنده درست کنید که ببینیم از نظر عقل سالم هستید هرچی بهشان گفتیم که من برا همسرم اومدم نه برا خودم یعنی خدا شاهده تا وقتی خبرمان کنند یک روز باهمسرم به بانک رفتیم باکمال تعجب بهمان گفتند تمام حسابهای همسرت از طرف دادگستری مسدود هست باز به دادگستری برگشتیم گفتم که چرا حق همسرم رو مسدود کردیدبهم گفتند که شما صلاحیت امور مالی همسرت ندارید. بهشان گفتیم که از اول شما کلاه سرمان گذاشتی با عصبانی گفتند که تا زمانی که مادر دارد شما نمیتوانید بهشان گفتم من از اولش میخواستم این زمین تصرف شده همسرم رو از عموها پس بگیرم شما این پیشنهاد دادی وبه مادر خانمم یه مشت دروغ گفتید و مادر خانمم هم باور کرده و قیمیت دخترش بر عهده گرفته یعنی مادر خانمم نه سواد نوشتن داره ونه حساب کتابی بلده زمین که معلوم نشد به کجا رسید من که دزدم کردن باز وقتی مادرخانمم فوت کرد قیمیت به عموها میرسه حالا باز سره خونه اول برگشتیم همه مراحل به نفع عموها ومادرش شد منوهمسرم هم سرمان بی کلاه این بود سرگذشت من وهمسرم الان الان دوسال درست هست که همسرم رو محجور کردند میخواستم ببینم میتوانم رفع حجر همسرم را بگیرم راهی هست تشکر

پاسخ
amir می گوید:
جمعه 28 شهریور 1399

سلام لطفا این مطلبی که درمورد حکم حجراست گذاشته ام پاک کنید برام دردسر شده درسایت ها خبازیان

پاسخ
علی شیخی می گوید:
سه شنبه 14 تیر 1401

نظری ندارم ولی اینجور که شما دارید پیش میروید ابروزیری بزرگی در حق مردم میکنیدوغیر قانونی است پس نظر هایی که مردم دادند پاک کنید

پاسخ

نظر بدهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد