آیا می‌دانید تصرف عدوانی، رفع مزاحمت و ممانعت از حق چیست؟

تعریف تصرف عدوانی

طبق قانون تصرف عدوانی زمانی به وجود می آید که متصرف سابق ادعا کند که دیگری مال غیر منقول (خانه، زمین) را بدون رضایت او و با قهر و غلبه از تصرف وی خارج کرده است و تصرف خود را نسبت به آن مال درخواست کند.

به عبارت دیگر تصرف عدوانی به معنای به زور تصرف کردن ملک در اختیار دیگری است.

تعریف مزاحمت ملکی

تعریف مزاحمت ملکی طبق قانون این است که شخصی، مزاحم تصرف مطلوب دیگری از مال غیر منقول شود بدون این که مال را از تصرف او خارج کند. برای مثال شخص مانع خروج متصرف از خانه اش شود.

تعریف ممانعت از حق

ممانعت از حق زمانی مطرح می شود که شخصی در ملک دیگری، حقی داشته باشد و مالک پس از مدتی مانع استفاده او از آن حق شود. مثال این مورد زمانی است که شخص در ملک غیر، حق ارتفاق مثل حق عبور، حق مجرا و ... داشته باشد و پس از مدتی مالک مانع استفاده او شود.


تصرف عدوانی

 

رکن مادی جرائم تصرف عدوانی، مزاحمت و ممانعت از حق

این جرائم زمانی ایجاد می شوند که عناصر زیر محقق گردند

فعل مرتکب جرم: جرائم تصرف عدوانی، مزاحمت یا ممانعت از حق، جرائمی هستند که با انجام یک عمل خارجی واقع می شوند یعنی مرتکب باید فعل مثبتی انجام دهد. مثل تصرف یا تخریب .

موضوع جرم: موضوع این جرائم، مال غیر منقول (زمین، خانه) است. اگر این جرائم نسبت به مال منقول (اتومبیل و ...) انجام شوند باز هم قانون گذار از مالک این اموال حمایت می کند منتها انجام این جرائم در مورد اموال منقول، جنبه جزایی ندارد.

مال متعلق به غیر: موضوع این جرائم حتما باید مال غیر منقول متعلق به دیگری بوده و مالک مشخص داشته باشد چرا که این جرائم، از جرائم حق الناس به شمار رفته و تنها با شکایت شاکی خصوصی قابل پیگیری می باشند.

نتیجه مجرمانه: انجام این جرائم باید باعث ایجاد نتیجه مجرمانه شود یعنی مثلا در تصرف عدوانی شخص حتما باید ملک دیگری را تصرف و خود را مالک آن معرفی کند در غیر این صورت جرم به درستی محقق نشده و از مصادیق جرم تصرف عدوانی به شمار نمی رود.


 

رکن معنوی جرائم تصرف عدوانی، مزاحمت و ممانعت از حق

اولا مرتکب باید بداند که جرمی که انجام می دهد غیر قانونی است.

ثانیا علاوه بر انجام عمل مجرمانه، نتیجه عمل مجرمانه نیز باید مقصود مرتکب باشد.

ثالثا مرتکب باید با عمل مجرمانه خویش قصد وارد کردن ضرر به مالک ملک را داشته باشد.


 

نظر بدهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد