طرح دعوی تصرف عدوانی در ملک مشاع چگونه است؟

5

تصرف عدوانی در ملک مشاع

دعوای تصرف عدوانی در ملک مشاع فقط از طریق دادگاه حقوقی قابل طرح است.

طبق قانون اگر 2 یا چند نفر به صورت مشاع ملکی را تحت تصرف یا مالکیت داشته باشند. هر کدام از شرکا که مانع تصرف دیگری یا دیگران شود متصرف عدوانی شناخته شده و شریک دیگر با استناد به سابقه تصرف خود و غیر قانونی بودن تصرف شریک متصرف علیه او اقامه دعوا می کند.


 

تصرف عدوانی حقوقی

در دادگاه حقوقی باید ابتدا خواهان (کسی که دادخواست را مطرح کرده است) سابقه ی تصرف خود را ثابت کند برای اثبات این موضوع هم می تواند از سند مالکیت به عنوان نشانه ای از تصرف سابق خود استفاده کند و هم از دادگاه درخواست تحقیق محلی و معاینه محلی کند.

ثانیا او باید ثابت کند که شخص دیگر (متصرف فعلی) به زور و بدون داشتن هیچ حق قانونی در ملک مورد سکونت او ساکن شده است.

اگر مستاجر، مستخدم یا سرایدار بخواهند دعوایی علیه متصرف فعلی اقامه کنند بهتر است از دادگاه حقوقی اقدام کنند زیرا در این دادگاه سند مالکیت لازم نیست و اثبات تصرف سابق شخص اهمیت بیشتری دارد.

 

املاک مشاعی

 

تصرف عدوانی کیفری

در دادگاه کیفری سند مالکیت به عنوان دلیل مطرح می شود و همچنین در این دادگاه نیز باید غیر قانونی بودن تصرف شخص دیگر (متصرف فعلی) اثبات شود.

شخص می تواند در دادخواست حقوقی یا کیفری خود اجرت المثل ایام تصرف ملک را نیز مطالبه کند

این نکته لازم به ذکر است که اگر شخص مال خود را بدون هیچگونه تصرفی در آن رها کند و شخص دیگری آن را تصرف کند. در اینجا مالک نمی تواند دعوا تصرف عدوانی مطرح کند بلکه باید دعوا خلع ید مطرح کند.


 

مجازات تصرف عدوانی در ملک مشاع

تصرف عدوانی، غصبی است که طبق قانون برای مرتکب آن مجازات تعیین شده است.

قانونگذار در قانون مجازات اسلامی، میزان مجازات متصرف عدوانی را از یک ماه تا یک سال قرار داده است (ماده 690)

اگر شخصی که مالی به عنوان ودیعه یا عاریه نزد او به امانت گذاشته شده است از برگرداندن آن مال به مالک اصلی خودداری کند، این شخص هم غاصب شناخته می شود. ولی این غصب جنبه کیفری ندارد و در دادگاه حقوقی به آن رسیدگی می شود.

جنبه کیفری تصرف عدوانی زمانی مطرح می شود که مال غیرمنقول بدون رضایت مالک و با قهر و غلبه تصرف شود.


 

5

5 نظرات

مسعود می گوید:
پنجشنبه 19 مهر 1397

با سلام اجاره نامه ملک ورثه ای که به نام من نبوده و به نام برادرم بوده مبلغ رهن ان 19میلیون بوده در سال 92 مبلغ 5میلیون از مستأجر با امضا من و پسر برادرم دریافت گردیده و ذیل آن در کاغذ معمولی نوشته شده مبلغ 24میلیون از مستاجر دریافت کردم حال برادرم مجدد در سال 95 ذیل آن کاغذ از مستاجر 5000میلیون دریافت می کند با مبلغ 50هزار کرایه که جمعا 31میلیون میشود و مستاجر کرایه خانه را در این سال ها به خواهرم می داده اکنون در سال 97 مستاجر بدون توسط به اجاره نامه اصلی فقط کاغذ و نوشته مرا ملاک قرار داده و توسط مشاور املاک از قول من اظهار می شود که 24میلیون من گرفته ام و برادرم پس داده است و این را بعنوان سند در دادگاه ارائه کرده و دادگاه هم رای منع تعقیب صادر نموده البته مشاور املاک بدون توجه به اصل اجاره نامه و دو شاهد که یک شاهد مستاجر جدید است و دیگری معلوم الحال با مهر مشاور املاک این نوشته را تایید نموده و خانه را به مبلغ 40میلیون رهن داده بدون توجه به مالک اصلی و تنظیم اجاره نامه با کد رهگیری و همه اینها تبانی شده ضمنا مشاور املاک دیگری بخاطر هشدار اینجانب نسبت به عدم اجاره منزل مشاع با برادرم تبانی کرده و مستاجر را معرفی می کند و برادرم بصورت دستی اجاره نامه را می نویسد این تبانی ها و دور زدن قانون تا کی باید ادامه پیدا کند و مردم را درگیر کند و حق را ناحق حال از کجا معلوم شده برادرم با مشاور املاک تبانی کرده چون پشت اجاره نامه مستاجر سابق پول رهن ان توسط این مشاور املاک مهر شده و چون من تذکر قضایی به مشاور املاک داده ام در مورد عدم اجاره آنها اینچنین رفتار می کنند حال بیا شکایت کن مگر رسیدگی می شود چرا اتحادیه مشاورین املاک یک برخورد مقتدرانه با چنین بنگاه هایی ندارد چرا هنوز بعد از ده سال از تصویب دادن اجاره با کد رهگیری در تهران هنوز این مشکل در مناطق 18،19،20حل نمی شود ولی با کسی که بخاطر کسب درآمد از زباله دان ها و خیابان ها ظروف پلاستیکی و بطری خالی نوشابه جمع می کند و کولبری می کند سریع واحد های گشت سایر زحمات چند ساعته او را از دستش می گیرند واقعا چرا ؟

پاسخ
زهره می گوید:
چهارشنبه 10 بهمن 1397

سلام. زمین به متراژ780 متر داریم که 2 دانگش مال ماست و 4 دانگش مال شریکمون. ایشون حاضر به تقسیم، تفکیک یا فروش نیستند. ما رفتیم دادگاه که افرازش کنیم گفتند غیر قابل افرازه و حکم دستور فروش گذاشتند. الان هم مزایده گذاشتیمو کسی نخرید. میتونین راهنمایی کنین که چیکار دیگه باید بکنیم؟ممنون

پاسخ
پیمان گلکار می گوید:
پنجشنبه 26 اردیبهشت 1398

مان 8 واحدی واحد 2 فاقد پارکینگ میباشد که بدونه اجازه 2 واحد و ندادن رضایت بدونه اجازه در مشاعات که حیاط میباشد احداث پارکینگ نموده است و واحد و فرد متخلف مدیر میباشد اما واحد 2 دارای 2 عدد خودرو است که ازواحد 8 پارکینگ برای یکی از خودرو ها اجاره کرده اما برای دومین خودرو در حیاط بدونه اجازه استفاده شخصی میکند به مدت 7 سال استفاده کرده و میکند و تهدید .فحاشی .زدو خورد و زور گویی از شما کمک و نوع شکایت . ومجازات ان چیست برای مدیر هر شخصی یا مدیر چیست

پاسخ
احسان می گوید:
شنبه 11 خرداد 1398

کاری نمی توانید انجام دهید. بهترین کار اینست که یا با مدیر ساختمان صلح کنید یا از آنجا بروید. اگر با مدیر ساختمان درگیر بشوید براحتی میتواند با نظر مالکین دیگر، شما را جریمه های سنگین کند یا به بهانه های دیگر از شما انتقام جویی کند. دنیال درگیری با مدیر و مالکین دیگر نباشید که راه بجایی نمی برید و در نهایت محکومید. والسلام.

پیمان گلکار می گوید:
پنجشنبه 26 اردیبهشت 1398

با سلم خسته نباشید .درساختمان 8 واحدی که واحد 2 فاقد پارکینگ میباشد .واحد 2 دارای 2 عدد خودرو میباشد .برای یکی از خودرو ها از واحد 8 پارکینگ اجاره کرده و از این موقعیت استفاده نموده در حیاط که مشاع میباشد سقف زده و پارکینگ احداث نموده است که 2 واحد ناراضی هستند و رضایت ندادن اماذ با قلدری .زور.و فحاشی .و زدو خورد به مدت 7 سال است تخلف کرده فرد یا واحد تخلف کار همان مدیر ساختمان میباشد .از شما کمک و راه حل .میخواستم .یک نوع شکایت .دوم مجازات ان چیست .و از کجا اقدام نماییم به کجا شکایت کنیم متشکرم و کمک کنید .مشکلات زیاده اما این یکی از موضوعات میباشد و سو استفاده از مدیریت

پاسخ
احسان می گوید:
شنبه 11 خرداد 1398

کاری نمی توانید انجام دهید. بهترین کار اینست که یا با مدیر ساختمان صلح کنید یا از آنجا بروید. اگر با مدیر ساختمان درگیر بشوید براحتی میتواند با نظر مالکین دیگر، شما را جریمه های سنگین کند یا به بهانه های دیگر از شما انتقام جویی کند. دنیال درگیری با مدیر و مالکین دیگر نباشید که راه بجایی نمی برید و در نهایت محکومید. والسلام.

انوشیروان می گوید:
شنبه 29 شهریور 1399

نمیتونه رو سوسن خونده،،،بکی پیدا شه یه حالی بهشون بده ،،،لطفا با این نوع شر و ور ها ،،،قلدر پروی نکرده و خوی بردگی در مردم پرورش ندید،،،همچین میگید مدیر ساختمون انگار پیامبر خداست ،،،از پهلوی گنده تره ،،ببخشید ،،قهوه ایش کردن رفت پی کارس

پاسخ

نظر بدهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد