حضانت فرزند و نفقه او در طلاق توافقی

اصولا در طلاق توافقی زوجین بر سر تمام مسائل مالی و غیر مالی با یکدیگر توافق می کنند. حضانت فرزندان و ملاقات آنان هم یکی از مسائل مربوط به زوجین است که باید نسبت به آن توافق انجام دهند.

 

حضانت فرزند دختر / پسر در طلاق توافقی

طبق قانون دخترانی که سن آنها 9 سال تمام قمری و پسرانی که سن آنها 15 سال تمام قمری باشد، خودشان می توانند تعیین کنند که می خواهند با چه کسی زندگی کنند، لذا دادگاه در مورد حضانت آنها رای صادر نمی کند.

نفقه طفل چه در طلاق توافقی چه در سایر انواع طلاق به عهده پدر است مگر زوجین در طلاق توافقی خلاف آن را شرط کنند.

نفقه دختران در صورتی که شاغل نباشند تا زمان ازدواج و نفقه پسران تا 18 سالگی و اتمام دوره سربازی پرداخت می شود. پس از 18 سالگی و اتمام دوره سربازی در صورتی که پسر توانایی کار کردن نداشته باشد باید همچنان به او نفقه پرداخت شود.

نپرداختن نفقه جرم بود و مجازات آن 6 ماه تا 2 سال حبس می باشد.


 

حضانت دائم فرزندان در طلاق توافقی

در طلاق توافقی، زوجین می توانند به انتقال دائم حضانت توافق کنند یعنی حضانت کلا به مادر داده شود و پدر فقط حق ملاقات داشته باشد. این موضوع از نظر قانونی منعی نداشته و به توافق طرفین مربوط باشد.

اگر کسی که طبق توافق حضانت را پذیرفته است بعد از مدتی صلاحیت نگهداری از فرزند را از دست بدهد مثل آنکه معتاد یا دچار فساد اخلاقی شود، طرف مقابل می تواند با مراجعه به دادگاه و اثبات این موضوع حضانت را خود بر عهده گیرد.

 

 حضانت فرزندان در صورت ازدواج مادر

طبق قانون مدنی در صورت ازدواج مادر، حضانت از مادر سلب شده و به عهده پدر قرار می گیرد.

البته طرفین می توانند در مورد این موضوع توافقی بر خلاف قانون انجام دهند. همچنین اگر پدر دچار فساد اخلاقی شده باشد حتی در صورت ازدواج مادر هم، حضانت از او سلب نمی شود.


 

نفقه فرزند در طلاق توافقی

طبق قانون در سایر طلاق ها، در تمام طول مدتی که مادر عهده دار حضانت فرزندان است ولایت، مدیریت امور مالی و پرداخت نفقه آنان به عهده پدر است.

اما در طلاق توافقی، زوجین می توانند در مورد نفقه فرزندان توافق انجام بدهند و مشخص کنند که پرداخت نفقه به عهده چه کسی است و به چه میزان باید پرداخت شود. اگر زوجین نتوانند بر سر میزان نفقه توافقی کنند می توانند از دادگاه تقاضا کنند تا میزان نفقه فرزاندشان را مشخص نماید.

حکم دادگاه در مورد تعیین میزان نفقه قابل تعدیل است، به عبارت دیگر به خاطر تورم و افزایش قیمت ها ممکن است نفقه تعیین شده توسط دادگاه تا چند ماه پس از طلاق ارزش و قدرت خرید خود را از دست دهد در نتیجه مادر می تواند با رجوع به دادگاه درخواست تعدیل میزان نفقه را مطرح کند.


نظر بدهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد