اجازه ازدواج مجدد از دادگاه و مجازات عدم ثبت آن

اجازه ازدواج مجدد از دادگاه

مردان برای ازدواج مجدد به اجازه دادگاه یا همسر خود احتیاج ندارند، آنها می توانند بدون اجازه دادگاه و همسر اول خود، اقدام به ازدواج دائم یا موقت کنند. اما برای ثبت ازدواج خود چه دائم و چه موقت به اجازه دادگاه نیاز دارند.

ازدواج موقت نیاز به ثبت ندارد مگر زوجین به ثبت آن توافق کنند یا زوجه باردار شود ولی ثبت ازدواج دائم اجباری بوده و عدم ثبت آن، مجازات دارد.

مردان در صورت لزوم برای ثبت ازدواج خود دو راه دارند یا به دادگاه رجوع کرده و اجازه ازدواج مجدد بگیرند. یا ازدواج دائم را منعقد کنند سپس همسر دوم برای ثبت ازدواج از شوهر خود شکایت کند.

اگر مرد همسر دومی را به صورت دائم، عقد کرده ولی نسبت به ثبت نکاح اقدام نکند، زن می تواند علیه شوهر دادخواست ثبت نکاح دائم را اقامه کند. دادگاه با بررسی مدارک و دلایل زن مثل شهادت شهود، اقرار شوهر، صورت جلسه عادی عقد دائم و غیره حکم به ثبت ازدواج دائم می دهد.

 

حق طلاق برای زن در صورت ازدواج مجدد مرد

در عقدنامه نکاح شروطی وجود دارد که در صورت امضا این شروط توسط شوهر، زن می تواند با وجود شرایطی خود را از طرف شوهر طلاق دهد.

یکی از این شروط عبارت است از اینکه اگر مرد بدون اجازه زن، اقدام به ازدواج مجدد کند، برای زن حق طلاق ایجاد می شود. اگر مرد همسر دوم اختیار کند در حالیکه این شرط را امضا کرده باشد، همسر اولش می تواند با مراجعه به دادگاه، به این علت دادخواست طلاق دهد، چه ازدواج دوم شوهر به صورت دائمی یا موقت باشد، چه ازدواج مجدد مرد به علت نشوز زن انجام شده باشد.


 

دریافت اجازه ازدواج مجدد

مرد پس از ازدواج فقط با وجود شرایطی می تواند همسر مجدد اختیار کند این شروط عبارت اند از:

رضایت همسر اول

همسر اول توانایی انجام وظایف زناشویی را نداشته باشد.

عدم تمکین زن

زن به جنون یا مرض صعب العلاج دیگری مبتلا شده باشد.

محکومیت زن به حبس بیش از 5 سال

اعتیاد زن

ترک زندگی از طرف زن

غایب یا مفقود الاثر شدن زن


 

عدم تمکین و ازدواج مجدد

رویه معمول قضایی به این صورت است که مرد ابتدا دادخواست الزام به تمکین می دهد، اگر زن محکوم شد ولی باز هم تمکین نکرد سپس مرد دادخواست اجازه ازدواج مجدد را مطرح می کند و با رای دادگاه می تواند ازدواج مجدد کرده و آن را ثبت نماید.

شوهر باید دادخواستی با موضوع اجازه ازدواج مجدد را به دفاتر خدمات قضایی تسلیم کند. این دادخواست پس از ثبت و تعیین وقت دادگاه به همسر اول وی ابلاغ می شود. دادگاه پس از رسیدگی و تحقیق از همسر اول مرد و اطمینان از توانایی مالی مرد برای اجرا عدالت، اجازه ازدواج مجدد مرد را صادر خواهد کرد.



 

جرم ازدواج مجدد

ازدواج مجدد چه به صورت دائم چه به صورت موقت مجازات نداشته و مجازات آن مربوط به عدم ثبت ازدواج است. اگر مردی ازدواج مجدد به صورت دائم انجام دهد باید آن را ثبت کند. همچنین مردی که ازدواج موقت کرده است در سه صورت موظف به ثبت این ازدواج است؛ صورتی که زن باردار شود یا در صورتی که برای ثبت ازدواج طرفین توافق کنند یا ثبت ازدواج را به صورت شرطی ضمن عقد قرار دهند.

در موارد مذکور اگر شوهر ازدواج را ثبت نکند به مجازات حبس از 91 روز تا 6 ماه یا جزا نقدی از 80 تا 180 میلیون ریال محکوم می شود.

    نظر بدهید

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد