نمونه رای دادگاه خانواده تجویز ازدواج مجدد در قروه

شعبه 2 دادگاه عمومی حقوقی شهرستان قروه

پرونده کلاسه ... شعبه 2 دادگاه عمومی حقوقی شهرستان قروه تصمیم نهایی شماره .....95099787342

خواهان: آقای ... فرزند ه. به نشانی کردستان، قروه، روستای ...

خوانده: خانم ... فرزند ... با وکالت آقای ... فرزند ح. به نشانی قروه خیابان سید جمال الدین ...

خواسته: تجویز ازدواج مجدد

گردشکار: خواهان دادخواستی بشرح فوق تقدیم که با ارسال پرونده به این شعبه و ثبت بکلاسه بالا در وقت فوق العاده دادگاه عمومی قروه که با تصدی اینجانب امضا کننده ذیل تشکیل است پرونده امر تحت نظر است دادگاه با بررسی اوراق و محتویات پرونده ختم رسیدگی را اعلام و به شرح زیر مبادرت به صدور رأی می نماید.

رأی دادگاه

در خصوص دادخواست آقای ... به طرفیت خانم ... با و کالت آقای ... به خواسته ی صدور مجوز ازدواج مجدد بلحاظ عدم تمکین خوانده صرفنظر از اینکه در مورد همین موضوع در مورخ 17/5/95 در شعبه هفتم تجدید نظر حکم به رد دعوی به دلیل عدم تکمن مالی برای اداره کردن دو همسر در یک زمان صادر کرده است خواهان در دعوی که مجدد در این شعبه طرح نموده است برای اثبات تمکن مالی خود بیان نمود که بنده دارای حقوق دو میلیون و شصت هزار تومان می باشم و نیز بیان نموده خانه سازمانی به بنده تعلق می گیرد و پدرم نیز خانه و ماشین دارد و آنها را در اختیار من می گذارد و نیز بیان نمود که یک دختر سه ساله دارم که نیاز به مهر مادری دارد لذا به دلایل فوق و اینکه خوانده نیز از وی تمکین نمی کند و خود نیز در معرض آلوده شدن به گناه می باشد تقاضای حکم به خواسته را نموده است وکیل خوانده نیز در مقام دفاع بیان داشته که همین موضوع در پرونده ...950 شعبه 7 تجدید نظر به دلیل عدم تمکن مالی خواهان رد شده است اگر ایشان از تاریخ قطعیت تاکنون به تمکن مالی رسیده اند اثبات نمایند

 

تبلیغات متنی:          دادخواست ازدواج مجدد       وکیل طلاق            وکیل خانواده           شرایط ازدواج مجدد

 

و نیز در پرونده اعسار و تقسیط گواهان وی اعلام نموده اند که ایشان هیچ گونه اموال منقول و غیر منقولی ندارد و تقاضای رد خواسته را نموده است. دادگاه نظر به میزان اعلام حقوق از طرف خوانده، فیش حقوقی وی را مورد بررسی قرار داد که مشخص شد دریافتی ایشان یک میلیون و هشتصد و شصت هزار تومان است و ایشان بیان نمود که در پرونده مهریه هر سه ماه یک سکه پرداخت می کنم نشوز زوجه نیز با توجه به بررسی کلاسه ...940 شعبه اول دادگاه عمومی و حقوقی قروه محرز است هر چند تمکن مالی خواهان برای اداره دو زندگی کافی نمی باشد اما با توجه به مواد 16 و 17 قانون حمایت خانواده مصوب 15/11/1353 احراز توانای مالی مرد و اجرای عدالت صرفا در مورد بند یک ماده ی 16 قانون فوق الذکر می باشد می باشد و متن ماده بدین شرح است « .. دادگاه با انجام اقدامات ضروری و در هر صورت امکان تحقیق از فعلی و احراز توانایی مالی مرد و احراز عدالت در مورد بند یک ماده 16 اجازه اختیار همسر جدید را خواهان دارد...»

 

آنچه این دادگاه از عبارت بیان شده استنباط می کند این است که سکوت مقنن در مورد سایر بند های ماده ی 16 در مقام بیان این مطلب بوده است که در خصوص این بند ها تمکن مالی و اجرای عدالت نیاز نیست اثبات شود و این دادگاه استنباطی غیر از استنباط فوق را اجتهاد در مقابل نص قانون می داند لذا دادگاه دعوی خواهان را وارد و ثابت تشخیص داده و به استناد مواد 16 و 17 قانون حمایت خانواده مصوب 15/11/1353 ازدواج مجدد خواهان را برای یک نوبت عقد دائم تجویز می نماید و دفاتر رسمی ثبت ازدواج، در صورت وقوع نکاح ثانوی مکلف به ثبت آن می باشد. این رأی حضوری بوده ظرف 20 روز پس از ابلاغ قابل تجدید نظر در دادگاه محترم تجدید نظر استان کردستان می باشد.

دادرس شعبه دوم دادگاه عمومی حقوقی قروه – الف.ح.

نظر بدهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد