تفاوت اساسنامه و شرکتنامه در قانون تجارت

اساسنامه چست؟

اساسنامه شرکت در واقع سند هویتی شرکت است که در آن نام شرکت، موضوع، هدف و مدت فعالیت شرکت درج می شود. علاوه بر آن در اساسنامه نحوه اداره شرکت، انتخاب مدیران و تشکیل مجامع شرکت را نیز مشخص می کنند.

تنظیم اساسنامه مخصوص شرکت های سهامی عام یا خاص بوده و باید در مراجع ثبت شرکت ها ثبت شود..


 

تعریف شرکتنامه

زمانی که چند نفر تصمیم به تشکیل شرکت می گیرند برگه ای را بین خود تنظیم می کند که به آن شرکت نامه گویند. شرکت نامه مخصوص شرکت های تضامنی، نسبی و با مسئولیت محدود بوده و شرکت های سهامی و تعاونی به شرکت نامه نیازی ندارند.

 

تفاوت شرکتنامه و اساسنامه

 

نحوه تنظیم شرکت نامه

در اساسنامه باید نام و موضوع فعالیت شرکت، میزان سرمایه نقدی و غیر نقدی شرکت و سهم الشرکه هر یک از شرکا، تاریخ تشکیل و مدت فعالیت شرکت، مشخصات و اقامتگاه تمامی شرکا و موسسین شرکت، مشخصات مدیران شرکت و وظایف آنها، مشخصات افراد داری حق امضا، مشخصات بازرسان شرکت، زمان و چگونگی رسیدگی به حساب های شرکت و محاسبه سود و زیان و در نهایت راه های انحلال شرکت نوشته می شود.

پس از تنظیم شرکت نامه موسسین شرکت باید آن را امضا کرده و در دفتر ثبت شرکت ها ثبت نمایند. سپس خلاصه ای از شرکت نامه باید به وزارت دادگستری فرستاده شود.

 

تفاوت شرکتنامه و اظهارنامه

شرکت نامه همانطور که در بالا توضیح داده شد سندی است که موسسین برخی از شرکت ها آن را بین خود تنظیم کرده و در نهایت به ثبت می رسانند.

اما اظهارنامه در شرکت های سهامی قبل از ثبت شرکت ایجاد شده و در واقع پیش نویس اساسنامه اینگونه از شرکت ها است.

برخی از اطلاعاتی که لازم است حتما در اظهارنامه درج شود عبارت اند از نام، موضوع و مدت فعالیت شرکت، تاریخ تنظیم اظهار نامه، میزان سزمایه و سهام هر یک از شرکا، آدرس مرکز اصلی و شعبات شرکت و نام و مشخصات مدیران و کسانی که حق امضا دارند.

نظر بدهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد