وکیل

وکیل کیست

وکیل کسی است که ضمن عقد وکالت، انجام امر یا اموری را به جای شخص دیگر (شخص حقیقی یا شخص حقوقی) به عهده می گیرد و نماینده حقوقی او در انجام کارها می شود.

وکیل ممکن است یک نفر یا بیشتر باشد. اگر تعداد وکلا بیش از یک نفر باشد باید نوع وکالت آنها مشخص شود اگر وکالت آنها به صورت استقلال باشد به این معناست که هر وکیل به تنهایی عمل می کند ولی اگر وکالت آنها به صورت اجتماع باشد یعنی همه آنها باید باهم مورد وکالت را انجام دهند.

 

ویژگی وکیل

یک وکیل خوب باید صادق، امین و مسئولیت پذیر باشد تا بتواند مورد اعتماد مردم قرار گیرد. علاوه بر این ویژگی های اخلاقی وکیل خوب باید دارای تخصص و توانایی کافی برای انجام امور وکالت باشد.

 

وکیل پایه یک دادگستری

 

انواع وکیل

وکیل انتخابی

وکیلی است که خود شخص او را انتخاب کرده و با انعقاد عقد وکالت از وکیل میخواهد که در مراجع قضایی از حقش دفاع کند.

وکیل تسخیری

در دعاوی کیفری حضور وکیل ضروری است ولی گاهی متهم ازگرفتن وکیل خودداری می کند یا به لحاظ شرایط مالی توانایی گرفتن وکیل را ندارد. در این شرایط دادگاه وکیلی را به رایگان برای متهم اخذ می کند که به او وکیل تسخیری گویند.

وکیل معاضدتی

گاهی دردعاوی حقوقی اشخاص برای دفاع از خود به وکیل احتیاج دارند ولی از نظر مالی توانایی گرفتن وکیل را ندارند. در این شرایط اگر دادگاه یا کمیسیون معاضدت کانون وکلا، عسر و حرج شخص را تشخیص دهند برای او به رایگان وکیلی را انتخاب می کنند که به آن وکیل معاضدتی گویند.

وکیل اتفاقی

فارغ التحصیلان حقوقی که پروانه وکالت ندارند می توانند با اخذ مجوز از کانون وکلا شهر خود وکالت اقوام خود را در مراجع حقوقی به عهده گیرند.

وکیل سازمانی

زمانی که کارکنان دولتی در زمینه امور خدماتی خود دچار مسئله حقوقی شوند، سازمان محل خدمت آنها می تواند کارشناس حقوقی را برای دفاع از کارمندان خود به مراجع قضایی معرفی کند. به این کارشناسان حقوقی وکیل سازمانی گویند.

وکیل قوه قضاییه

وکیلی است که از قوه قضاییه پروانه وکالت اخذ کرده است نه از کانون وکلا.

وکیل کارآموز

کانون وکلا سالی یکبار آزمون وکالت برگزار کرده و افراد قبول شده در این آزمون باید دوسال کاراموزی کنند و در طول این دوسال می توانند با نظارت وکیل سرپرستشان پرونده های حقوقی قبول کنند.

وکیل حمایتی

برخی از وکلا و مشاوران حقوقی برای دفاع از ایثارگران و بسیجیانی که در زمان انجام ماموریت دچار مسئله حقوقی و قضایی شده اند با دریافت پروانه از دفتر حمایت قضایی ایثارگران، به عنوان وکسل این افراد در مراجع قضایی از آنان دفاع می کنند.

انواع وکالت

وکالت مطلق

مربوط به زمانی است که مورد وکالت مشخص نشده است یعنی وکالت بدون هیچ قید و شرطی واقع شده است و وکیل در تمام امور حق وکالت دارد. مثل خرید و فروش اموال موکل.

وکالت مقید

مربوط به زمانی است که موکل موضوع وکالت را مشخص می کند مثلا فروش خانه ی واقع در خیابان شریعتی.

 

مورد وکالت

  • مورد وکالت باید از اموری باشد که قابلیت واگذاری به شخص دیگر را داشته باشد مثل فروش اموال یا دفاع در مراجع قضایی. برای شهادت دادن یا سوگند خوردن در دادگاه نمی توان وکیل گرفت.
  • مورد وکالت باید معین باشد وکالتی که به صورت مطلق داده شود محدود به امور و تصرفات مادی است.
  • موضوع وکالت ممکن است امور مادی مثل وصول چک، قبض مبیع و امور حقوقی مثل وکالت در طلاق باشد.

 

وکالت در توکیل

وکالت در توکیل به این معناست که وکیل، تمام اختیارات خود را به وکیل دیگری واگذار کند. وکیل در صورتی می تواند از این حق بهره مند شود که ضمن عقد وکالت این حق تصریح شده باشد.

 

پایان وکالت

  • انجام مورد وکالت
  • عزل وکیل یا استعفا موکل
  • موت یا حجر هر یک از وکیل یا موکل

در مورد وکالت بلاعزل باید بدانید که این وکالت هم با موت و حجر(جنون، سفه) هر یک از طرفین از بین می رود تنها فرق وکالت بلاعزل با عقد وکالت ساده این است که موکل نمی تواند وکیل را عزل کند. اما در هر صورت خود موکل هم می تواند مورد وکالت را انجام دهد.

 

وکیل پایه یک دادگستری