نمونه رای دادگاه حقوقی مطالبه وجه چک و عدم استماع ایرادات در کردستان

شعبه دوم دادگاه تجدیدنظر استان کردستان

پرونده کلاسه 940998873......  شعبه دوم دادگاه تجدیدنظر استان کردستان تصمیم نهایی شماره

950997871640.....

مرجع رسیدگی:شعبه دوم دادگاه تجدید نظر استان کردستان

هیات شعبه: آقای ر. رئیس و چ. مستشار دادگاه

تجدیدنظر خواه: آقای ... فرزند ... باوکالت آقای ... فرزند ... به نشانی کردستان، بانه

تجدید نظرخواه آقای ... فرزند ... به نشانی بانه

تجدید نظرخواسته: دادنامه شماره ..... 9509978 مورخ 24/1/95 شعبه دوم دادگاه حقوقی بانه شماره پرونده ...940

گردشکار: پس ازارجاع پرونده به این شعبه و ثبت آن اینک در وقت فوق العاده شعبه دوم دادگاه تجدید نظر استان کردستان تشکیل است پس از بررسی اوراق پرونده و مشاوره ختم رسیدگی را اعلام و به شرح زیر رای صادر می نماید.

رای دادگاه

تجدید نظر خواهی آقای ... باوکالت آقای ... به طرفیت آقای ... از دادنامه شماره .....9509978 مورخ 24/1/95 در پرونده کلاسه ...940 صادره از شعبه دوم دادگاه عمومی حقوقی شهرستان بانه دائر بر صدور حکم به بی حقی تجدید نظرخواه در دعوای مطالبه مبلغ چهارصد میلیون ریال وجه یک فقره چک وارد می باشد.

 

تبلیغات متنی:      چک ضمانت               وکیل چک برگشتی           وکیل چک          وکیل چک کیفری

 

چرا که به شرح صورت جلسه مورخ 27/10/95 این دادگاه تجدیدنظر خوانده  نسبت به اصالت چک و گواهی عدم پرداخت به شماره ...439 به تاریخ 27/1/94 تعرضی نداشته ودر مقام دفاع مدعی شده:

اولا: چک مورد استناد به اجبار اخذ شده است.

ثانیا: چک موضوع دعوا به امانت به تجدیدنظر خواه داده است.

ثالثا: چک از بابت تضمین تسویه حساب شراکت بوده است در صورتی که شرکت سودی داشته باشد سهم تجدید نظر خواه پرداخت گردد که شرکت فاقد سود بوده است با توجه به این که مطابق اصول احکام بر اسناد تجاری ب محض صدور چک، ذمه، صادر کننده در اقبال دارنده مشغول میگردد، ادعاهای متعارض و متناقض تجدید نظر خوانده خلاف اصل تلقی که تجدید نظر خوانده دلیلی بر اثبات اجبار، امانی یا تضمینی بودن آن ارائه نکرده است و مطابق متمم الحاقیه قرارداد مورخ 2/5/92 در بند 3 تجدید نظر خوانده متعهد شده است که در صورت پرداخت طلب  او توسط شخص به اسم ... وجه چک مندرج در بند 3 که چک مستند دعوا بعدا جایگزین آن شده است پرداخت گردد ک دو فقره صورت جلسه مورخ 10/7/93 دلالت بر سازش تجدید نظر خوانده با شخصی به اسم ... دارد و با تحقق توافق طرفین مشارالیه ضامن پرداخت چک به تجدید نظرخواه تلقی می گردد.

 

لذا این دادگاه به استناد ماده 358 قانون آیین دادرسی مدنی ضمن نقض دادنامه تجدید نظر خواسته به استناد مواد 311 و 373 قانون تجارت و مواد 198 و 5 الی 522 این قانون آیین نامه دادرسی مدنی به ترتیب حکم به محکومیت تجدید نظرخوانده به پرداخت مبلغ چهارصد میلیون ریال از بابت اصل خواسته 46110000 ریال از بابت هزینه های دادرسی و حق الوکاله وکیل و خسارت تاخیر تادیه که از تاریخ 29/1/94 لغایت زمان اجرا بر اساس شاخص تغییر قیمت کالاها و خدمات بانک مرکزی محاسبه و در حق تجدید نظر خواه محکوم و اعلام می دارد رای دادگاه قطعی است.

رئیس دادگاه – ع.ر.

نظر بدهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد