نمونه رای دادگاه حقوقی مسولیت کارفرما و پیمانکار در برابر زیان دیده در تهران

مسئولیت کارفرما و پیمانکار در برابر زیان دیده

شعبه 16 دادگاه تجدیدنظر استان تهران

در صورت وقوع خسارت ناشی از عملیات عمرانی، کارفرما و پیمانکار هر دو در برابر زیان دیده مسئولیت اشتراکی دارند و قرارداد بین آنها در خصوص تقسیم مسئولیت،  در برابر اشخاص ثالث قابل استناد نیست.

شماره تاریخ رای نهایی: 22/10/93

رای نهایی: ..... 93099702

رای بدوی

در خصوص دعوی خواهان به طرفیت 1- شرکت الف.ت. الف.( چینی) 2- شرکت آزادراه تهران - شمال به خواسته مطالبه خسارت وارده در اثر اقدامات خواندگان در اثر حفر تونل طبق نظرکارشناس به مبلغ 285000000 ریال، بدین توضیح یک قطعه زمین باغ موروثی ایشان واقع در روستای طالان( طاران)  در اثر اقدامات خواندگان در امر راه سازی تهران - شمال آسیب دیده و درختان 40 - 30 ساله گردو و گیلاس در اثر انفجار و ریزش سنگ از کوه تخریب و صدمه جدی وارد شده است و حال تقاضای محکومیت آنها به پرداخت خسارت وارده را دارند و نماینده شرکت آزاد راه در شعبه حاضر و طی لایحه ای اعلام داشته که طبق قرارداد احداث آن قسمت از راه به شرکت چینی واگذار شده است و خسارات وارده نیز به عهده آن می باشد و از طرف شرکت چینی نیز نمایندگان آن ها در شعبه حاضر و درخواست اعطای مهلت جهت ارائه مدارک و لایحه دفاعیه را نموده اند و ظرف یک هفته به آن ها مهلت داده شده است و لایحه ای ارسال ننموده اند و ایراد و دفاعی به عمل نیاورده اند نظر به اینکه قرارداد خصوصی خواندگان ارتباطی به اشخاص ثالث ندارد ومیان خود آن ها موثر می باشد و نسبت به میزان خسارت نیز ایرادی ننموده اند لذا دادگاه دعوی خواهان را محمول بر صحت تشخیص و مستندا به مواد 14 و 2 و 1 قانون مسئولیت مدنی حکم به محکومیت تضامنی خواندگان به پرداخت 285000000 ریال بابت احتساب خسارات دادرسی صادر و اعلام می دارد رای صادره حضوری و ظرف 20 روز از تاریخ ابلاغ قابل تجدیدنظر در محاکم تجدیدنظر استان می باشد.

رئیس شعبه 216 دادگاه عمومی حقوقی تهران – م.

 

تبلیغات متنی:       وکیل پایه یک دادگستری           مشاوره حقوقی                  مشاوره حقوقی تلفنی

 

رای دادگاه تجدیدنظر

در خصوص تجدیدنظر خواهی شرکت احداث و بهره برداری آزاد راه تهران - شمال به مدیریت عاملی آقای ع.الف. به طرفیت آقای پ.الف. از دادنامه شماره ... 930 مورخ 21/3/93 صادره از شعبه 216 دادگاه عمومی حقوقی تهران که به موجب آن شرکت تجدیدنظر خواه به همراه شرکت الف.ت.الف.( چینی) متضامنا ْبه پرداخت 285000000 ریال بابت خسارات وارده به تجدیدنظر خواه در زمین موروثی گردیده اند. نظر به اینکه وقوع ایراد خسارت در اثر فعل تجدیدنظر خواه و رابطه سببیت بین زیان و فعل آن ها به موجب نظریه کارشناس منتخب این دادگاه محرز گردیده است و طرفین ایراد موثر و موجهی به نظریه مذکور وارد ننموده اند و با توجه به اصل عدم تضامن در مسئولیت و مباشرت تجدیدنظر خواه در ایراد خسارت و با توجه به نظریه کارشناس منتخب این دادگاه با تقلیل میزان خسارت به 102000000 ریال و حذف کلمه تضامنی و تبدیل آن به طور مشترک دادنامه تجدیدنظر خواسته به استناد ماده 351 قانون آیین دادرسی دادگاههای عمومی و انقلاب در امور مدنی در این قسمت تایید می گردد و نسبت به مقدار زاید برمحکومیت ضمن نقض دادنامه تجدیدنظر خواسته در این خصوص به استناد ماده 358 قانون مارالذکر حکم به رد دعوای خواهان بدوی صادر و اعلام می گردد. رای صادره قطعی است.

رئیس شعبه 16 دادگاه تجدیدنظر استان تهران – م.

نظر بدهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد