نمونه رای دادگاه حقوقی مسئولیت سازنده و مالک در قبال عیوب ساختمان در کرمانشاه

شعبه 15 دادگاه عمومی( حقوقی) شهرستان کرمانشاه

مسائل مطرح شده در این رأی

  • مسوولیت سازنده و مالک ساختمان در قبال عیوب ناشی از ساخت
  • تفاوت مسوولیت مدنی سازنده ساختمان با خیار عیب

رأی دادگاه

در مورد اعتراض آقای غ. با وکالت آقای ب. به طرفیت آقایان ع. و م. نسبت به دادنامه شماره 60 مورخ 22/3/90 پرونده کلاسه ...28 شعبه 35 شورای حل اختلاف کرمانشاه.

 

تبلیغات متنی:      وکیل                   مشاوره حقوقی                     مشاوره حقوقی تلفنی              وکیل پایه یک دادگستری

 

نظر به اینکه حسب نظریه هیات سه نفره کارشناسی علت بروز خسارات مورد ادعا نقض موجود در نصب لوله دودکش پکیج ها می باشد و در نصب لوله های مذکور اصول فنی و مهندسی رعایت نشده و به موجب ماده 34 قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان مصوب 22/12/74 کلیه مراجع و مجریان و مالکان و صاحبان کار و کارفرمایان ساختمان مکلفند مقررات ملی ساختمان را رعایت نمایند و عدم رعایت این مقررات، تخلف بوده و موجب مسوولیت هر یک از افراد فوق می باشد و این ضمان و مسوولیت مشمول مرور زمان نشده و طرح دعوا براساس آن مستلزم فوریت امر نیست و مبنای این مسوولیت، مقررات آمره قانونی است که با مبانی خیار عیب موضوع مواد 422 به بعد قانون مدنی متفاوت است و نظر به اینکه تجدیدنظر خواه مالک و سازنده بنا بوده، بنابراین ایرادات مطرح شده توسط وکیل محترم وی که مبتنی بر خیار عیب مبیع است با توجه به مقرره فوق قابل پذیرش نیست. دادگاه مستندا به ماده 31 قانون شوراهای حل اختلاف مصوب 1387 با رد اعتراض معترض، رأی تجدیدنظر خواسته را عینا تایید می نماید. رأی قطعی است.

رییس شعبه 15 دادگاه عمومی حقوقی کرمانشاه – ج.

نظر بدهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد