نمونه رای دادگاه حقوقی شرط مسئولیت قراردادی کارفرما در تهران

شرایط مسئولیت قراردادی کارفرما

شعبه 1 دادگاه تجدیدنظر استان تهران

انتخاب مربی اسب از بین مربیانی که مورد تایید مجموعه سوارکاری و تیراندازی با کمان باشد ضرورتا به معنای وجود رابطه قراردادی بین مربی و مدیریت مجموعه در نتیجه مسئولیت کارفرما نسبت به جبران خسارت نیست.

شماره رأی نهایی: .....93099702 تاریخ رأی نهایی: 21/4/93

رای بدوی

در خصوص دعوی س.الف. فرزند ع. با وکالت م.ش. به طرفیت مجموعه سوارکاری و تیراندازی با کمان الف. خلاصه اظهارات وکیل خواهان این است موکل در تاریخ 2/9/91 قراردادی با خوانده تحت عنوان نگه داری و مراقبت از اسب منعقد نموده است پس از انعقاد قرارداددر اجرای ماده 13 قرارداد اسب تحت نظارت آقای ب. ( مربی) جهت آموزش و تعلیم اسب و سوارکار قرار گرفته است خوانده بر خلاف قرارداد بدون اطلاع و اخذ مجوز و رضایت موکل و عدم رعایت سلسله مراتب و نظامات قانونی راسا مبادرت به صدور مجوز جهت ورود دامپزشک به مجموعه و انجام عمل حساس و پر مخاطره صادر نموده است عمل حساس و غیر ضروری باعث تلف شدن اسب گردیده است لذا تقاضای محکومیت خوانده به جبران خسارت وارده شده است مدیر مجموعه سوارکاری و تیراندازی با کمان در مقام دفاع اظهار داشت درخواست عمل جراحی روی اسب توسط مربی( ب.) صورت گرفته است

 

تبلیغات متنی:        وکیل پایه یک دادگستری           مشاوره حقوقی                   مشاوره حقوقی تلفنی

 

ایشان نیز هیچ رابطه حقوقی با مجموعه ندارد بلکه توسط مالک خواهان انتخاب جهت تربیت و اموزش اسب معرفی شده است مربی حقوق خود را از مالک اسب دریافت می کند عمل جراحی با تشخیص مربی و با درخواست از دامپزشک صورت گرفته است با توجه به اینکه به موجب برگه معرفی مربی که به موجب آن خواهان آقای ب. را به عنوان مربی به مجموعه سوارکاری جهت آموزش اسب خود معرفی نموده است حسب اظهارات خواهان وکیل ایشان در دادخواست تقدیمی مشارالیه از دامپزشک جهت انجام عمل جراحی دعوت نموده است بنابراین مجموعه سوارکاری( خوانده) هیچ نقشی در تشخیص ضرورت عمل جراحی و دعوت از دامپزشک نداشته است لذا دادگاه به جهت عدم توجه به خوانده استنادا به بند 4 ماده 84 قانون آیین دادرسی مدنی قرار رد دعوی صادر می نماید رای صادره ظرف بیست روز از تاریخ ابلاغ قابل تجدیدنظر در محاکم تجدیدنظر استان تهران است.

رای دادگاه تجدیدنظر

در خصوص تجدیدنظرخواهی آقای الف.الف. با وکالت م.ش. به طرفیت م. نسبت به دادنامه شماره ....920 مورخ 25/8/92 شعبه 208 دادگاه عمومی حقوقی تهران که به موجب آن قرار در دعوی تجدیدنظرخواه صادر شده نظر به محتویات پرونده و قرارداد منعقده مابین طرفین دعوا راجع به حفاظت و نگه داری از یک راس اسب تلف شده مربوط به تجدیدنظرخواه از آنجایی که ضایعه حادث شده برای اسب در اثر انجام عمل غیرضروری اخته نمودن بوده و در پرونده دلیلی که حکایت از انجام این عمل راسا توسط و یا به تقاضای مدیریت مجموعه و بدون تقاضای مالک صورت گرفته باشد وجود ندارد و اصولا چنین کاری خارج از حیطه قرارداد منعقده می باشد و انتخاب مربی اسب از بین مربیانی که مورد تایید مجموعه باشد ضرورتا به معنای رابطه قراردادی بین مربی و مدیریت مجموعه و در نتیجه انتقال مسئولیت ناشی از تقاضای مربی به مجموعه را ندارد علی هذا دادنامه صادره که موافق با این معنا و قرارداد منعقده بین طرفین می باشد خالی از منقصت قانونی است فلذا ضمن رد تجدیدنظرخواهی قرار معترض عنه عینا تایید و اعلام می گردد این رای قطعی است.

مستشاران شعبه 1 دادگاه تجدیدنظر استان تهران – ت. و ح.

نظر بدهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد