نمونه رای دادگاه حقوقی شرط عدم مسئولیت موجر در تهران

شرط عدم مسئولیت موجر

شعبه 16 دادگاه تجدیدنظر استان تهران

هرگاه موجر به موجب شرط ضمن عقد، نسبت به سوانحی که بعد از واگذاری مورد اجاره در آن پیش خواهد آمد، از خود سلب مسولیت کرده باشد، این شرط معتبر بوده و برای طرفین لازم الاتباع است.

شماره رأی نهایی: .....93099702 تاریخ رأی نهایی: 21/11/93

رای بدوی

درخصوص دعوی آقای ع.ر. به طرفیت دانشگاه پیام نور ش. به خواسته مطالبه مبلغ 200000000 ریال ناشی از آتش سوزی وارده به بوفه دانشگاه وفق نظریه کارشناس مورخه 20/2/93 و احتساب ضرر و زیان ناشی از هزینه کارشناسی و دادرسی و تاخیر تادیه خواهان توضیح داده: ( طی آتش سوزی رخ داده به بوفه متعلق اینجانب در دانشگاه خسارتی وارد شده که کارشناس مبلغ خسارت را 200000 ریال تعیین نموده اند. لذا صدور حکم بشرح خواسته مورد استدعا می باشد) دانشگاه پیام نور پس از ارجاع امر به کارشناس جهت مشخص شدن علت وقوع حادثه و اعلام نظر کارشناس طی لایحه شماره .....9303 مورخ 12/6/93 با ارائه تصویر مصدق اجاره نامه اعلام داشته مطابق بند 6 - 8 قرارداد، دانشگاه از خود سلب مسئولیت نموده و در مقابل سوانحی که بعد از واگذاری پیش خواهد آمد، مسئولیتی نخواهد داشت. دادگاه با عنایت به مراتب فوق و از توجه به جامع محتویات پرونده و نظر به اینکه در بند 6 - 8 ماده شش قرارداد شرط عدم مسئولیت موجر در مقابل سوانحی که بعد از واگذاری پیش خواهد آمد شده و نظر به اینکه شرط و تعهدات مذکور در قرارداد خصوصی برای طرفین لازم الاتباع می باشد و مستاجر در قرارداد اجاره قبول کرده که موجر مسئولیتی نداشته باشد. لذا با وصف مذکور دعوی خواهان به نظر دادگاه غیر ثابت تشخیص و مستندا به ماده 197 قانون آیین دادرسی مدنی، حکم به بطلان دعوی صادر و اعلام می گردد. رای صادره طرف بیست روز پس از ابلاغ، قابل تجدیدنظر خواهی در دادگاه محترم تجدیدنظر استان تهران می باشد.

 

تبلیغات متنی:        وکیل ملکی                 تخلیه املاک مسکونی               تخلیه املاک           خلع ید ملک

 

رای دادگاه تجدیدنظر

در خصوص تجدیدنظرخواهی آقای ع.ر. به طرفیت دانشگاه پیام نور ... از دادنامه شماره ...930 مورخ 30/6/93 صادره از شعبه سوم دادگاه عمومی حقوقی شهریار که به موجب آن در خصوص دعوای تجدیدنظرخواه مبنی بر مطالبه مبلغ دویست میلیون ریال خسارت ناشی از آتش سوزی حکم بطلان دعوا صادر شده است، با توجه به قرارداد فیمابین مورخ 21/7/92 به شماره ..../1817 متداعیین و مفاد آن خصوصا بند 8 - 6 به شرح صفحه 50 پرونده که شرط عدم مسئولیت موجر در آن لحاظ شده است و شرط عدم مسئولیت در روابط قراردادی طرفین معتبر بوده و دادگاه بدوی بر همین مبنا استدلال نموده است و با توجه به محتویات پرونده ادله و مستندات ابزاری طرفین و تحقیقات انجام شده تجدیدنظرهواهی مقرون به دلیلی نیست که موجبات فسخ دادنامه معترض عنه را فراهم آورد و رای صادره از نظر استناد به مواد و منابع قانونی و رعایت اصول و قواعد دادرسی نیز فاقد اشکال بوده و بر اساس موازین قانونی و مستنبط از اصول و قواعد اصدار یافته است، فلذا با استناد ماده 358 قانون آیین دادرسی دادگاه های عمومی و انقلاب در امور مدنی ضمن رد تجدیدنطرخواهی دادنامه تجدیدنظر خواسته عینا تایید و استوار می گردد. این رای حضوری و قطعی است.

رئیس شعبه 16 دادگاه تجدیدنظر استان تهران – م.

نظر بدهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد