نمونه رای دادگاه حقوقی شرط ابطال دادخواست به علت عدم ارائه اصول اسناد در تهران

شرط ابطال دادخواست به علت ارائه اصول/ اسناد

بهره مندی خوانده از امتیاز مصرح در ماده 96 قانون آیین دادرسی مدنی( صدور قرار ابطال دادخواست به علت عدم ارائه آن ها در جلسه دادرسی) فقط در صورتی ممکن خواهد بود که وی نسبت به سند عادی مورد اشاره بصورت توامان اظهار تردید و انکار نماید.

رأی دادگاه تجدید نظر

در این پرونده خانم م.ر. به وکالت از آقای غ.ق. در فرجه قانونی با تسلیم دادخواست به طرفیت خانم ز.م. نسبت به دادنامه شماره 916 مورخ 5/9/92 صادره شعبه 117 دادگاه عمومی حقوقی تهران تجدیدنظر خواهی نموده اند. به موجب دادنامه تجدید نظر خواسته دعوی تقدیمی تجدیدنظر خواه به خواسته استرداد 400 گرم عین طلاجات( شمش و زیورآلات) مقوم به 51000000 ریال با استدلال به اینکه چون مستند دادخواست دو فقره فاکتور بوده و آن ها مورد انکار خوانده( تجدیدنظر خوانده) واقع و در جلسه رسیدگی مورخ 4/9/92 خواهان اصول آنها را ارائه نکرده اند قرار ابطال دادخواست صادر کرده اند.

 

تبلیغات متنی:        وکیل پایه یک دادگستری              مشاوره حقوقی تلفنی           مشاوره حقوقی

 

با مطالعه مندرجات پرونده ملاحظه می گردد دو فقره فاکتور پیوستی دادخواست اولیه خریدار آقای ق. و حتی یکی المثنی بوده و فاقد هرگونه امضاء و مرقومه ای که منتسب به تجدیدنظر خواه گردد هستند از طرفی خوانده( تجدید نظر خوانده) به شرح مندرج در صورت مجلس تنظیمی مورخ 4/9/92 فقط اعلام کرده که وی فاکتور ها را قبول ندارد و مصرحا ادعایی پیرامون انکار و تردید در مورد فاکتورها ننموده اند. بهره مندی خوانده از امتیاز مصرح در ماده 96 ق.آ.د فقط در صورتی میسور خواهد بود که وی نسبت به سند عادی مورد اشاره تردید و انکار به نحو توام بنماید که در ما نحن فیه چنین مطلبی مشاهده نمی گردد با وصف مراتب رأی صادره دادگاه محترم بدوی که بدون رعایت مراتب فوق انجام یافته برخلاف ضوابط و مقررات می باشد و به تجویز از بند 5 ماده 348 ق.آ.د.م مستوجب نقض می باشد فلذا مستندا به مواد 353 و 365 ق.آ.د.م دادگاه های عمومی و انقلاب در امور مدنی ضمن نقض قرار صادره شعبه بدوی پرونده را به آن دادگاه اعاده تا با ورود به ماهیت و رسیدگی لازم و عندالاقتضاء از طریق ادله دیگر تجدیدنظر خواه حکم ماهوی صادر فرمایند. این رأی قطعی است.

رئیس شعبه 51 دادگاه تجدیدنظر استان تهران –

نظر بدهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد