نمونه رای دادگاه حقوقی امکان ابطال معامله فضولی علیرغم انتقال مال به غیر در کردستان

شعبه دوم دادگاه تجدید نظر استان کردستان

دادگستری کل استان کردستان

پرونده کلاسه .....94099887 شعبه دوم دادگاه تجدید نظر استان کردستان تصمیم نهایی شماره .....95099787

مرجع رسیدگی: شعبه دوم دادگاه تجدید نظر استان کردستان

هیأت شعبه: آقایان ر.ر.، چ. مستشار دادگاه

تجدید نظر خواه: خانم ن.س. فرزند ع. به نشانی کردستان، بانه، فلکه گاز ...

تجدید نظر خوانده: خانم چ.ب. فرزند ع. به نشانی کردستان، بانه، فلکه گاز ...

تجدید نظر خواسته: دادنامه شماره .....95099787 مورخ 8/8/95 شعبه دوم دادگاه حقوقی بانه شماره پرونده ...940

گردشکار: پس از ارجاع پرونده به این شعبه و ثبت آن اینک در وقت فوق العاده شعبه دوم دادگاه تجدید نظر استان کردستان تشکیل است پس از بررسی اوراق پرونده و مشاوره ختم رسیدگی را اعلام و به شرح زیر رأی صادر می نماید.

رأی دادگاه

تجدید نظر خواهی خانم ن.س. از دادنامه شماره .....95099787 مورخ 8/8/1395 در پرونده ...940 شعبه دوم دادگاه عمومی حقوقی شهرستان بانه دایر بر صدور قرار عدم استماع دعوی تجدید نظر خواه به طرفیت خوانده خانم چ.ب. به خواسته ابطال معامله عادی مورخ 10/11/1381 و الزام به تحویل مبیع به علت اینکه مبایعه نامه عادی به امضای تجدید نظر خواه رسیده است و زمین به شخص دیگری فروخته شده است، وارد می باشد زیرا:

اولا: حسب محتویات پرونده تجدید نظر خواه مطابق صورتجلسه مندرج در صفحه 17 پرونده در جلسه اول دادرسی مورخ 7/2/1395 دادگاه بدوی صراحتا نسبت به امضای خود ذیل مبایعه نامه ادعای جعل نموده است.

ثانیا: تجدید نظر خوانده نیز مطابق صورتجلسه مندرج در صفحه 147 پرونده در جلسه اول دادرسی مورخ 7/2/1395 دادگاه بدوی صراحتا اقرار نموده است که شوهر تجدید نظر خواه بجای ایشان معامله نموده است و شهود تعرفه شده طرفین نیز بر انجام معامله توسط آقای س.ر. شوهر تجدید نظر خواه شهادت داده اند.

ثالثا: مطابق ماده 247 قانون مدنی مصوب سال 1307: ( معامله به مال غیر، جز به عنوان ولایت یا وصایت یا وکالت، نافذ نیست ولو اینکه صاحب مال باطنا راضی باشد ولی اگر مالک یا قائم مقام او پس از وقوع معامله آن را اجازه نموده در این صورت معامله، صحیح و نافذ می شود.) تجدید نظر خوانده دلیلی دال بر اینکه آقای س.ر. از طرف تجدید نظر خواه وکالتی برای انجام معامله داشته باشد به دادگاه ارائه ننموده اند و تجدید نظر خواه نیز با اقامه دعوی به طرفیت تجدید نظر خوانده عدم رضایت خود را نسبت به معامله فضولی مورخ 10/11/1381 اعلام نموده اند.

رابعا: صرف انتقال مال به غیر از موانع ابطال معامله به علت فضولی بودن آن نمی باشد.

لذا این دادگاه با توجه به مراتب فوق و با استناد به ماده 353 قانون آیین دادرسی دادگاه های عمومی و انقلاب در امور مدنی مصوب سال 1379 ضمن نقض دادنامه تجدید نظر خواسته پرونده را جهت رسیدگی ماهوی به دادگاه محترم نخستین اعاده می نماید. رأی صادره قطعی می باشد

رئیس دادگاه – ع.ر.

نظر بدهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد