نمونه رای دادگاه حقوقی اجازه ساخت و ساز در حریم طرح های عمرانی در قم

املاکی که در حریم تاسیسات و واحدهای ساخته شده در طرح های عمرانی

در خصوص املاکی که در حریم تأسیسات و واحدهای ساخته شده در طرح های عمرانی قرار دارند و به این جهت نمی توانند از شهرداری اجازه ساخت و ساز بگیرند، مسئولیت پرداخت خسارت با سازمان مجری طرح است.

شماره رای نهایی: .....92099709

تاریخ رای نهایی: 3/2/92

رای بدوی

در خصوص تقاضای مطروحه به شرح فوق الذکر( اعاده دادرسی)، با توجه به مدارک جدید ابرازی و مطالعه پرونده کلاسه ...51 این شعبه و لوایح تقدیمی مشتکی عنهم و استماع اظهارات نمایندگان ایشان در جلسه رسیدگی مورخ .. و ملاحظه نظریه کارشناسی ابرازی درخصوص موقعیت و محل وقوع ملک شاکی و فاصله آن تا جاده احداثی و اظهارات شاکی مبنی براین که ملک در ید و تصرف وی می باشد

شعبه نظر به این که ملک شاکی به تصرف و تملیک هیچ یک از مشتکی عنهم در نیامده است و شاکی نیز مدرکی در این خصوص ارایه ننموده، درخواست اعاده دادرسی شاکی را نسبت به قسمت اول رای شماره ...03 – 23/3/90 صادره از این شعبه نپذیرفته ودر این خصوص حکم به رد اعاده دادرسی صادر و اعلام می نماید.

 

تبلیغات متنی:       وکیل ملکی               وکیل املاک           مشاوره حقوقی ملکی

 

اما در خصوص درخواست تصدیق خسارت وارده، نظر به این که نماینده شهرداری در جلسه رسیدگی در حضور شاکی و دیگر نمایندگان مشتکی عنهم اعلام داشته: شهرداری طرحی برای ملک شاکی نداشته و چون در حریم راه می باشد، مطابق مقررات نمی توانیم اجازه ساخت و ساز بدهیم و چنانچه اداره راه و ترابری موافقت نماید، نسبت به تغییر کاربری و صدور جواز ساخت اقدام خواهد شد. از طرفی شاکی نیز مدرکی دال بر ورود خسارت از سوی شهرداری ارائه ننموده است، لذا در خصوص درخواست شاکی نسبت به شهرداری از جهت ورود خسارت نیز حکم به رد درخواست مطروحه صادر و اعلام می گردد.

در خصوص درخواست شاکی نسبت به شرکت مادر تخصصی ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور و اداره کل راه و ترابری قم از جهت اعاده دادرسی دادنامه فوق الذکر در مورد تصدیق ورود خسارت، با توجه به مدارک جدید ابرازی و اظهارات نمایندگان شرکت و اداره مذکور در جلسه رسیدگی و نظریه کارشناسی ابرازی که ملک شاکی را به شماره پلاک ثبتی .. به مساحت 250 متر مربع خارج از محدوده حریم قانونی 38 متر آزادراه ... اما واقع درحریم 30 متری کاربری تأسیسات و در مجاورت واحدهای مسکونی احداثی در اراضی پلاک ... اصلی .. اعلام داشته اند

و مشتکی عنهم، هر یک دیگری را مسئول و پاسخگو اعلام کرده و تلویحا بیان داشته اند که نمی توانند بلامانع بودن ساخت و ساز در ملک شاکی رابه شهرداری اعلام نمایند، لذا نظر به موارد معنونه، به لحاظ این که شاکی نمی تواند به طور کامل اعمال حقوق مالکانه در ملک خود نماید و شهرداری نیز نمی تواند به لحاظ وقوع ملک شاکی در حریم های مربوطه به جهت احداث آزادراه ... و محدودیت های ایجاد شده اجازه ساخت و ساز برای وی صادر نماید، از طرفی مطابق مقررات مربوطه، مسئولیت پاسخگویی به مردم در خصوص اجرای طرحی با مجری طرح می باشد، لذا شعبه مستندا به مواد 7، 13، 14 و 17 قانون دیوان عدالت اداری، با احراز و تصدیق ورود خسارت از ناحیه مشتکی عنهم( شرکت مادر تخصصی ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور و اداره کل راه و ترابری قم) به شاکی، با پذیرش اعاده دادرسی حکم به نقض دادنامه شماره ...03 مورخ 23/3/90 در خصوص تصدیق ورود خسارت نسبت به مشتکی عنهم مذکور و صدور حکم به ورود شکایت مبنی بر تصدیق ورود خسارت صادر و اعلام می نماید. بدیهی است تعیین میزان خسارت وارده و مسئولیت هر یک از مشتکی عنهم به عهده دادگاه عمومی و کارشناسان مربوطه خواهد بود. رأی صادره قطعی است.

رئیس شعبه 11 دیوان عدالت اداری - ..

نظر بدهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد