نمونه رای دادگاه حقوقی ابطال مبایع نامه بدون مدت بودن خیار شرط در کرمانشاه

شعبه پانزدهم دادگاه عمومی( حقوقی) شهرستان کرمانشاه

خواهان: آقای م. با وکالت آقای ح.

خوانده: خانم ن.

خواسته: ابطال مبایعه نامه( مالی غیر منقول)

رای دادگاه

در مورد دعوای آقای ح. به وکالت از آقای م. به طرفیت خانم ن. به خواسته اعلام بطلان سه فقره مبایعه نامه به تاریخ های: 7/5/88 راجع به کل معامله کامیون کمپرسی و5/5/88 راجع به معامله دو دستگاه خودرو زانتیا و یک دستگاه کامیون بنز کمپرسی و قرارداد بدون تاریخ راجع به معامله یک قطعه زمین هر یک مقوم به 15000000 ریال و استرداد ثمن معامله با احتساب خسارات دادرسی به دلیل بدون مدت بودن خیارشرط.

صرف نظر از اینکه قراردادهای مورد استناد شرایط اساسی معاملات را دارا می باشند یا خیر و صرفاً از نظر جهت ذکر شده در دعوا: نظر به اینکه زمانی خیارشرط بدون مدت و مجهول تلقی می شود که از مجموع مفاد سند تنظیم شده و سایر شرایط و اوضاع و احوال حاکم بر قرارداد به طور صریح یا ضمنی نتوان مدت آن را تعیین نمود.

نظر به اینکه با فرض توصیف شرط مورد استناد خواهان که در قرارداد به( پشیمانی) تعبیر شده است، با توجه به مفاد قولنامه های تنظیم شده، مدت خیارشرط قابل تعیین است به این نحو که حسب ماده 400 قانون مدنی ابتدای مدت، تاریخ انعقاء عقد است و بین طرفین زمان انعقاد عقد معلوم و معین است.

 

تبلیغات متنی:      وکیل ملکی           الزام به تنظیم سند رسمی

 

و با توجه به سطر پایان ظهر قرارداد اصلی راجع به معامله زمین تاریخ محضر و سندنویسی( انتقال سند) را به محض اخذ شدن چک در دفترخانه...." تعیین شده است و تاریخ چک رد و بدل شده به شماره ...514 به عهده بانک صادرات 13/5/88 می باشد،  به این ترتیب پایان خیار قابل تعیین است و نمی توان مدت آن را نامعلوم دانست. بنابراین دادگاه دعوای خواهان را به کیفیت طرح شده، ثابت تشخیص نداده و مستنداً به ماده 197 ق.آ.د.م حکم به بطلان آن صادر و اعلام می دارد، رای ظرف بیست روز پس از ابلاغ قابل اعتراض در دادگاه تجدیدنظر استان است.

رئیس شعبه پانزدهم دادگاه عمومی ( حقوقی)  کرمانشاه – ج.

نظر بدهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد