ملاک مشابهت در ثبت علامت تجاری چیست؟

تعریف علامت تجاری
تعریف قانون ثبت اختراعات، طرح های صنعتی و علایم تجاری از علامت تجاری (Trade Mark) «هر نشان قابل رویت که بتواند کالا و خدمات اشخاص حقیقی یا حقوقی را از هم متمایز سازد» می باشد.
هر کسب و کاری که محصولات یا خدماتی را در بازار عرضه می کند بهتر است علامت و نشانی را برای منحصر به فرد کردن محصولات و خدمات خود و تمایز آن ها از سایر محصولات و خدمات مشابه موجود انتخاب نماید. کیفیت مناسب به همراه علامت تجاری موجب اقبال مخاطبان از محصول و خدمات شده و منجر به رشد کسب و کار می گردد.

اهمیت ثبت علامت تجاری
با محبوبیت محصول یا خدماتی که تحت علامت تجاری خاصی در بازار عرضه می شود، سودای سود آوری از این محبوبیت و امتیاز در سر سایرین و رقبا بوجود می آید که محصولات و خدمات بی کیفیت خود را که در بازار جایگاهی ندارد با علامت تجاری محبوب روانه بازار کرده و با گمراه کردن مشتریان، محصولات و خدمات خود را به فروش رساند؛ اینجاست که ثبت علامت تجاری مانعی می شود از سوء استفاده دیگران و مطالبه خسارت از آن ها.
علامت تجاری ثبت شده از تاریخ ثبت اظهارنامه به مدت 10 سال مورد حمایت قانون است. با پایان مدت 10 ساله امکان تمدید آن برای دوره های بعدی نیز وجود دارد. البته برای حمایت در سایر کشور ها لازم است درخواست ثبت علامت در کشور های مورد نظر که خواهان عرضه محصول و خدمات در حوزه جعرافیایی آن هستیم داده شده و علامت به ثبت برسد.

شرط عدم مشابهت در ثبت علامت های تجاری
ثبت علامت تجاری باید شرایطی داشته باشد تا توسط سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به نام شخص استفاده کننده اعم از حقیقی یا حقوقی به ثبت برسد. یکی از این شرایط عدم مشابهت علامت تجاری با سایر علامت های تجاری دیگر است.
باید توجه داشت مشابهت علامت تجاری باید در یک طبقه کالایی باشد برای مثال اگر علامت سیب گاز زده (شرکت اپل) در طبقات کالایی کالاهای الکترونیکی، لب تاپ و گوشی ثبت شده باشد و شخصی بخواهد برای عرضه جوراب از آن استفاده می کند می تواند با ثبت علامت در طبقات کالایی مربوط به جوراب آن را برای خود ثبت کند.

ملاک عدم مشابهت در ثبت علامت های تجاری
ملاک اصلی در شناسایی مشابهت یا عدم مشابهت دو علامت بررسی گمراهی عموم مخاطبین محصول یا خدمات مربوطه است. بنابراین گمراهی یک نفر یا عده قلیل شرط نیست و در صورتی که دو علامت به اندازه ای شبیه به همدیگر باشند که مشتریان به این اشتباه بیفتند که دو محصول یا خدمت از یک شرکت است، امکان ثبت علامت در آن طبقه برای شخصی که بعد از دیگری اقدام به ثبت علامت می کند وجود نخواهد داشت.
همچنین اگر علامت تجاری به طرز گمراه کننده ای شبیه یا ترجمه یک علامت یا نام تجاری باشد که برای همان کالاها یا خدمات مشابه متعلق به دیگری، در ایران بسیار معروف باشد حتی اگر توسط آن شخص قبت نشده باشد، علامت قابل ثبت نیست.
در صورتی که مشابه علامت تجاری سابقا برای طبقات غیر مشابه ثبت شده باشد اما آن علامت به اندازه ای معروف شده است که عرفا مشتریان با شنیدن یا دیدن علامت، مالک علامت را به ذهن می آورند یعنی میان استفاده از علامت و مالک علامت معروف ارتباط وجود داشته باشد، ثبت علامت برای سایر طبقات نیز وجود نخواهد داشت.

سخن پایانی
بنابراین در صورتی که علامت شما مشابه علامت دیگری شناخته شده است، با ایجاد تغییر در عنوان علامت و خاص تر کردن آن یا تغییر در تصویر علامت تجاری به نحوی که تمایز دو علامت تجاری در یک محصول یا خدمت را آشکار کند اقدام به ثبت علامت خود کنید.
ساده ترین راه برای جستجو در علامت های تجاری ثبت شده مراجعه به بانک علائم تجاری سایت ثبت اسناد و املاک کشور به آدرس https://ipm.ssaa.ir/Search-Trademark می باشد. بهتر است هنگامی که قصد ثبت علامت تجاری را دارید از متخصصین حقوقی آشنا به فرایند ثبت علامت تجاری مشاوره و راهنمایی بگیرید تا اظهارنامه ثبت شده توسط شما با اخطار های مرجع ثبت علامت مواجه نشود.

نویسنده: محمدمهدی فتاحیان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *