مدت حمایت از علامت تجاری

نیک می دانیم که حمایت از کارآفرینان و صاحبان خلاقیت امری بسیار مهم جهت حفظ پویایی یک جامعه است. عدم حمایت مناسب سبب از بین رفتن روحیه خلاقیت و نوآوری در افراد آن جامعه می شود. هر چند که حقوق مالیکت فکری نباید آن قدر چتر حمایتی خود را بر سر مخترعین و طراحان بیفکند که انحصار ایجاد شده و عملا افراد جامعه نتوانند از آن بهره برند. چرا که می دانیم غایت خلاقیت و نوآوری حل یک مشکل از افراد جامعه و بهبود زندگی می باشد. حال با توجه به مقدمه فوق در این متن در تلاشیم مدت حمایت از صاحبان علامت های تجاری را بیان کنیم.

پیشتر عنوان شد که رسالت وضع قانون ، حمایت حداکثری از جامعه و آحاد ملت است. ولی این یک امر بدیهی است که هیچ قانونی نمی تواند رضایت یا حقوق همه افراد را تضمین کند. همیشه بخشی از مردم جامعه هستند که از یک قانون ممکن است ناراضی باشند یا باب طبع ایشان نباشد. در خصوص حمایت قانون از صاحبان علامت تجاری نیز وضع به همین منوال است.
شخصی که برای کالا یا خدمات خود علامت تجاری را ثبت می کند (لوگو یا برند) ، قطعا برای شناساندن علامت خود به دیگران متحمل هزینه هایی هم می شود. هزینه هایی همچون تبلیغات ، پیشنهادات تخفیفی ، حضور در همایش ها و جشنواره های مختلف و …. . منطقی است چنین شخصی از قانون کشور خود بخواهد که تلاش های وی را محترم شمرده و از وی حمایت کند. به همین منظور قانون گذار در بند د ماده ۴۰ قانون ثبت اختراعات ، طرحهای صنعتی و علائم تجاری مصوب سال ۸۶ به این مهم پرداخته است : “مدت اعتبار ثبت علامت ده سال از تاریخ تسلیم اظهارنامه ثبت آن می‌باشد.”
حال این پرسش مطرح می شود که آیا مدت حمایت صرفا محدود به ده سال یا این مدت قابل تمدید می باشد؟
پاسخ این پرسش در خصوص قابلیت تمدید مثبت است . ادامه ماده فوق می خوانیم که ” این مدت با درخواست مالک آن برای دوره‌های متوالی ده ساله با پرداخت هزینه مقرر، قابل تمدید است‌. یک مهلت ارفاقی شش ماهه که از پایان دوره شروع می‌شود، برای پرداخت هزینه تمدید، با پرداخت جریمه تأخیر، درنظر گرفته می‌شود.”
بنا براین صاحب علامت تجاری از تاریخ ثبت اظهارنامه خود مشمول حمایت بوده و می تواند با تمدید آن ، حمایت قانونی را به دست آورد.
ضمنا در صورت فراموشی از تمدید ، قانون گذار یک مهلت ارفاقی برای صاحبت علامت در نظر گرفته است. معمولا پیشنهاد می شود در خصوص تمدید به موقع اقدامات لازم را انجام دهید تا درگیر دعاوی و سوءاستفاده های احتمالی افراد نشوید.
نکته ای که ذکر آن مفید به نظر می رسد آن است که در خصوص تاریخ شروع حمایت توضیح مختصری ارائه شود:
از زمانی که شخص در سامانه مرکز مالکیت معنوی اقدامات اولیه جهت ثبت را شروع می کند تا پایان فرایند و اخذ گواهی مربوط زمانی حدود ۲ تا ۳ ماه طول می کشد. بنابراین آغاز مدت حمایت کدام یک از موارد زیر است؟
• تاریخ ثبت نام در مرکز مالکیت فکری
• تاریخ درخواست ثبت علامت
• تاریخ ثبت موقت
• تاریخ تسلیم اظهارنامه
• تاریخ انتشار آگهی نوبت اول
• تاریخ انتشار آگهی نوبت دوم
• تاریخ روزنامه نوبت اول
• تاریخ روزنامه نوبت دوم
• تاریخ اخذ گواهی
بنا به نص صریح ماده ، تاریخ تسلیم اظهارنامه ، تاریخی است که علامت تجاری مورد حمایت قرارمیگیرد ، مشروط بر آنکه علامت ثبت نهایی شود.

ستاره ایوبی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *