نحوه نوشتن، پرکردن و پشت نویسی سفته بابت ضمانت

3

سفته چیست؟

سفته یا فته طلب سندی است که شخص صادرکننده با امضا آن متعهد می شود مبلغ آن را در موعد مقرر یا هر وقت که دارنده سفته تقاضا کند، بپردازد.

 

نحوه نوشتن و تکمیل سفته برای ضمانت

سفته برای ضمانت نیز باید مثل سفته های دیگر تکمیل شود. فقط به خاطر داشته باشید که حتما در روی سفته درج کنید برای ضمانت چه چیزی سفته را صادر کرده اید. همچنین در صورت وجود قرارداد بهتر است مشخصات سفته را بر روی قرارداد نیز ذکر کنید.

نام و نام خانوادگی صادرکننده، محل اقامت او

اگر سفته برای شخص خاصی صادر می شود، باید نام و نام خانوادگی او بر روی سفته نوشته شود و او می تواند سفته را با ظهرنویسی منتقل کند. ولی اگر شما تمایل دارید وجه سفته را فقط به شخص مشخص شده در سفته پرداخت کنید علاوه بر نوشتن نام او در سفته، عبارت "حواله کرد" را هم خط بزنید تا او با ظهر نویسی هم نتواند سفته را منتقل کند. برعکس هر وقت که گیرنده وجه برای شما اهمیت ندارد می توانید بر روی سفته عبارت "وجه حامل" را بنویسید در این صورت باید مبلغ را به هر کس که سفته را در اختیار دارد بپردازید.

تاریخ صدور سفته

تاریخ پرداخت سفته

محل پرداخت سفته

مبلغ سفته که باید هم به حروف هم به عدد نوشته شود. (نباید از حداکثر ارزش سفته بیشتر باشد.)

امضا یا مهر صادرکننده


 

نحوه پر کردن و پشت نویسی سفته برای ضمانت وصول مطالبات

 

ظهرنویسی یا پشت نویسی سفته

به سه دلیل ممکن است سفته را پشت نویسی کنند: دلیل اول و متداول آن برای انتقال سفته است که دارنده سفته با پشت نویسی آن را به دیگری منتقل می کند. انتقال گیرنده دارای تمام حقوق و مزایای متعلق به سند سفته است.

دلیل دوم پشت نویسی سفته برای ضمانت است یعنی شخصی سفته را برای ضمانت از صادرکننده یا هر یک از انتقال دهندگان پشت نویسی می کند و اگر شخصی که از او ضمانت شده نتواند مبلغ سفته را پرداخت کند، ضامن او مبلغ را می پردازد.

دلیل سوم پشت نویسی سفته، وکالت برای وصول مبلغ آن است. مثلا ممکن است دارنده سفته برای مطالبه وجه آن با پشت نویسی به دیگری وکالت دهد. (شخص فقط می تواند وجه را مطالبه کند برای اقامه دعوا نیاز به وکالت نامه جداگانه است.)

به یاد داشته باشید که پشت نویسی برای وکالت یا ضمانت حتما باید نوشته شود وگرنه انتقال محسوب می شود.

نکته دیگر درباره ظهرنویسی، ذکر تاریخ ظهرنویسی است که برای مطالبه وجه اهمیت دارد.

 

مطالبه سفته ضمانت یا حسن انجام کار از کارفرما

در صورتی که می خواهید سفته ای را برای ضمانت یا حسن انجام کار به کارفرما بدهید بهتر است از او رسید دریافت کنید یا در قرارداد به سفته ضمانت اشاره کنید و سپس یک نسخه از قرارداد را نزد خود نگاه دارد.

برای پس گرفتن (استرداد) سفته باید ابتدا از طریق دادگاه اظهارنامه ای برای کارفرما با موضوع استرداد سفته ارسال کنید. اگر در مدت مشخص شده بر روی اظهارنامه، کارفرما سفته شما را پس نداد سپس می توانید با استناد به رسید سفته، نسخه ای از قرارداد یا شهادت شهود سفته خود را مطالبه کنید.

 

متن سفته و قرارداد برای ضمانت و حسن انجام کار

در رو یا پشت سفته قید کنید:

« در وجه شرکت ... آقای .... بابت تضمین حسن انجام کار موضوع قرارداد کار مورخ .... »

در متن قرارداد ذکر کنید:

« آقای ... یک فقره سفته به شماره .... به مبلغ .... ریال بابت حسن انجام کار در اختیار کارفرما / مدیر عامل شرکت ... قرار داد تا چنانچه آقای .... طبق مفاد قرارداد عمل ننمود کارفرما / مدیر عامل شرکت مجاز خواهد بود پس از اثبات موضوع نسبت به وصول سفته مذکور اقدام قانونی را به عمل آورد. »



 

3
نمونه رای دادگاه حقوقی مطالبه سفته در کردستان

نمونه رای دادگاه حقوقی مطالبه سفته در کردستان

شنبه 21 مرداد 1396 0
نمونه رای دادگاه حقوقی مطالبه وجه یک فقره سفته در کرمانشاه

نمونه رای دادگاه حقوقی مطالبه وجه یک فقره سفته در کرمانشاه

جمعه 06 مرداد 1396 0
نمونه رای مطالبه سفته در شیراز

نمونه رای مطالبه سفته در شیراز

شنبه 21 مرداد 1396 0
نمونه رای دادگاه تجدید نظر مطالبه سفته و خسارت تاخیر در تادیه در کردستان

نمونه رای دادگاه تجدید نظر مطالبه سفته و خسارت تاخیر در تادیه در کردستان

شنبه 21 مرداد 1396 0
نمونه رای دادگاه حقوقی مطالبه وجه سفته، خسارت دادرسی، خسارت تاخیر تادیه در تهران

نمونه رای دادگاه حقوقی مطالبه وجه سفته، خسارت دادرسی، خسارت تاخیر تادیه در تهران

شنبه 21 مرداد 1396 1
نمونه رای دادگاه حقوقی صلاحیت رسیدگی به دعوی مطالبه وجه ناشی از قرارداد در کرمانشاه

نمونه رای دادگاه حقوقی صلاحیت رسیدگی به دعوی مطالبه وجه ناشی از قرارداد در کرمانشاه

پنجشنبه 12 مرداد 1396 0
نمونه رای دادگاه حقوقی مطالبه وجه در مشهد

نمونه رای دادگاه حقوقی مطالبه وجه در مشهد

جمعه 30 تیر 1396 0

3 نظرات

Mohammad می گوید:
یکشنبه 26 اسفند 1397

با سلام قرار هست بنده بابت وام ازدواج به ضامن دو برابر مبلغ دریافت وام سفته بدم بابت ۻمانت پرداخت تحویل بدم چه کاری انجام بدم یا چه متن نامه ای بنویسم که بعدا واسم مشولی پیش نیاد و سوتفاهمی انجام نشه ممنون میشم زودتر راهنمایی فرمایید اگه تماس هم بگیرین خوشحال میشم راهنمایی کنین یا به ایمیلم پیام برین ممنونم

پاسخ
مهدی قاری می گوید:
دوشنبه 06 بهمن 1399

سلام چندین سال پیش منزلی خریدم و به نام همسرم زدم به خاطر نداشتن پایان خدمت بنام خودم نمیزدن مجبور شدم به نام همسرم بزنم والان میخواهم لا وجود مشکلات از او سفته ضمانت دریافت کنم تاهر زمانی که خواستم به نام خودم برگردانم چون نمتوانم او را به محضر ببرم قبول نمیکند الان باید چگونه سفته ضمانتی بگیرم و چگونه باید سفته را پر کنم که فردا به مشکل نخورم اگر جوابم بنده را بدهید از شما ممنون میشوم .

پاسخ
شفیعی می گوید:
چهارشنبه 24 آذر 1400

سلام خسته نباشید من یه وام از کسی خرید کردم قرارشد ضامن ها رو که بردم وپول واریز شد،به من پول رو بدهد،الان پول رو نمیده من ازش سفته دارم،ولی داخل سفته نوشته در وجه ضمانت بانک ملی،من میتونم براش شکایت کنم ؟آخه در وجه بانک هست وچه کاری بکنم که پول دستم بیاد؟ اگه راه حلی هست،ممنون میشم راهنمائیم کنید سپاس

پاسخ

نظر بدهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد