استرداد جهیزیه با سیاهه و بدون سیاهه آن در طلاق

سیاهه جهیزیه

زن در زمان ازدواج، اموالی را برای شروع زندگی به عنوان جهیزیه به خانه شوهر می آورد. او می تواند لیستی از جهیزیه تهیه کرده و به امضا شوهر برساند که به آن سیاهه جهیزیه گویند. امضا شوهر باعث اعتبار سیاهه جهیزیه می شود اما اثر انگشت او اعتبار سند را بیشتر می کند.

 

آیا جهیزیه به ارث می رسد؟

زن، استقلال مالی داشته و می تواند خود راسا اموال خود را مدیریت کند. جهیزیه هم جز دارایی زن محسوب می شود لذا همچون سایر اموال در صورت فوت زن به وراث او ارث می رسد.

در صورتی که زن فرزند داشته باشد یک چهارم اموال او به شوهر و باقی مانده آن به فرزندانش ارث می رسد ولی در صورتی که فرزند نداشته باشد یک دوم اموال او به شوهر ارث می رسد.

[wrepi value="post_310"]

 

استرداد جهیزیه قبل از طلاق

با وجودی که عرف زن را مسئول خرید جهاز می داند اما طبق قانون خرید جهیزیه و فراهم کردن وسایل زندگی به عهده مرد است، از این رو زن می تواند از خرید جهاز خودداری کند و در این صورت مرد ملزم به خرید جهیزیه است.

زن در صورتی که جهیزیه خریداری کرده باشد، می تواند قبل از طلاق هم جهیزیه خود را از شوهر پس گیرد.

 

استرداد جهیزیه بدون سیاهه و فاکتور

اگر در زمان ازدواج و بردن جهاز به منزل شوهر، سیاهه جهیزیه را تهیه نکرده و به امضا شوهر نرسانید برای استرداد آن در زمان طلاق دچار مشکل خواهید شد.

بدون وجود فاکتور و سیاهه جهیزیه در صورتی می توانید، مالکیت جهاز را اثبات کنید که از شهادت شهود استفاده کنید. شاهدان باید در محضر دادگاه شهادت دهند که شاهد خرید و آوردن جهیزیه زن به منزل شوهر بوده اند.

در غیر این صورت طبق قانون وسایلی که عموما مرد از آنها استفاده می کند برای او و وسایلی که عموما زن از آنها استفاده می کند برای زن خواهد بود. مالکیت سایر وسایل مشترک بین زن و مرد است.

 

استرداد جهیزیه خانواده

 

استرداد جهیزیه در طلاق از طرف مرد

طبق قانون مرد در طلاق زن اختیار دارد و هر زمان که خواست می تواند نسبت به طلاق اقدام کند.

در صورتی که دادخواست طلاق از طرف مرد باشد، زن می تواند دادخواست استرداد جهیزیه را در دادگاه مطرح کند و وسایلی را که برای شروع زندگی خریداری کرده و به عنوان امانت به منزل شوهر آورده است پس بگیرد.

 

استرداد جهیزیه در طلاق از طرف زن

در طلاق از طرف زن، او باید دلایل و مستنداتی طبق قانون داشته باشد تا بتواند دادخواست طلاق بدهد. زن همچنین می تواند ضمن دادخواست طلاق یا حتی بعد از طلاق هم درخواست استرداد جهیزیه خود را مطرح کند.

 

استرداد جهیزیه در طلاق توافقی

در طلاق توافقی زن و مرد بر سر تمام موضوعات با هم توافق می کنند اما اگر بر سر جهیزیه توافقی نکردند، زن می تواند پس از طلاق برای استرداد جهاز خود اقدام کند.

 

مدارک استرداد جهیزیه

اصل سند ازدواج

اصل شناسنامه و کارت ملی زن

سیاهه جهیزیه معتبر

در صورتی که اصل سند ازدواج در دسترس نبود می توانید کپی آن را از دفترخانه ای که در آن عقد کرده اید تهیه کنید.


 

هزینه استرداد جهیزیه

استرداد جهیزیه یک دعوی غیر مالی محسوب شده و به اندازه یک دعوی غیر مالی هزینه دادرسی دارد. این هزینه شامل دادخواست، تجدید نظرخواهی، فرجام خواهی و غیره است. در طول رسیدگی هم ممکن است خواهان دعوی مجبور به پرداخت هزینه کارشناسی، تحقیق و معاینه محلی شود. همچنین اگر شخص وکیل بگیرد، ملزم به پرداخت حق الوکاله نیز هست.

 

دادگاه صالح برای استرداد جهیزیه

دادگاه صالح برای رسیدگی به موضوع استرداد جهیزیه، دادگاه خانواده می باشد. زوجه با تقدیم دادخواست استرداد جهیزیه می تواند نسبت به پس گرفتن جهاز اقدام کند، منتها برای اینکار باید مالکیت خود نسبت به جهاز را اثبات نماید.

برای اثبات مالکیت نسبت به جهاز  بهترین مدرک، سیاهه جهیزیه ای است که به امضا زوج رسیده باشد، اما اگر سیاهه جهیزیه موجود نباشد زوجه می تواند به شهادت شهود استناد کند. در این صورت زن باید لیستی از اموال و استشهادی از افرادی که انتقال جهاز به منزل شوهر را مشاهده کرده اند تهیه کند، این افراد باید در دادگاه و در محضر قاضی نیز شهادت دهند.


 

فروش جهیزیه زن توسط شوهر

جهیزیه از اموال زن به شمار می رود، در نتیجه اگر مرد اقدام به فروش اموال زن بدون اجازه او کند، مرتکب جرم فروش مال غیر شده است.

فروش مال غیر طبق قانون در حکم کلاهبرداری است و اگر زن علیه مرد شکایت کیفری کند مرد به مجازات محکوم می شود، همچنین باید مثل یا قیمت اموال فروخته شده را نیز بخرد. اما اگر زن شکایت حقوقی کند، مرد فقط به خرید مثل یا پرداخت قیمت جهاز فروخته شده محکوم می شود.

نمونه رای دادگاه عمومی فریب در ازدواج در تهران

نمونه رای دادگاه عمومی فریب در ازدواج در تهران

چهارشنبه 25 مرداد 1396 0
نمونه رای دادگاه خانواده مطالبه مهریه در قم

نمونه رای دادگاه خانواده مطالبه مهریه در قم

شنبه 21 مرداد 1396 2
نمونه رای دادگاه کیفری باکره نبودن زوجه کرج

نمونه رای دادگاه کیفری باکره نبودن زوجه کرج

شنبه 21 مرداد 1396 0
نمونه رای دادگاه خانواده منع اشتغال زوجه در قزوین

نمونه رای دادگاه خانواده منع اشتغال زوجه در قزوین

شنبه 21 مرداد 1396 0
نمونه رای دادگاه خانواده الزام به تمکین در سنندج

نمونه رای دادگاه خانواده الزام به تمکین در سنندج

جمعه 06 مرداد 1396 0
نمونه رای دادگاه خانواده طلاق به درخواست زوجه در کردستان

نمونه رای دادگاه خانواده طلاق به درخواست زوجه در کردستان

جمعه 30 تیر 1396 0
نمونه رای دادگاه حقوقی عزل وکیل در کرمانشاه

نمونه رای دادگاه حقوقی عزل وکیل در کرمانشاه

جمعه 23 تیر 1396 0
نمونه رای دادگاه حقوقی تامین خواسته، استرداد جهیزیه در تهران

نمونه رای دادگاه حقوقی تامین خواسته، استرداد جهیزیه در تهران

شنبه 21 مرداد 1396 0

نظر بدهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد