نمونه رای دادگاه تجدید نظر عودت ندادن ودیعه پرداختی توسط موجر در تهران

میزان اجرت المثل پس از انقضاء مدت اجاره در صورت عودت ندادن ودیعه پرداختی توسط موجر

شعبه 17 دادگاه تجدیدنظر استان تهران

عدم عودت ودیعه پرداختی مستاجر پس از پایان مدت اجاره حاکی از رضایت موجر به ادامه تصرفات مستاجر با همان شرایط و اجرت سابق است و موجر حق تقاضای اجرت المثل اضافی برای این مدت را ندارد.

شماره رای نهایی :..... 91099702217       تاریخ رای نهایی: 18/7/91

رای بدوی

در خصوص دادخواست خواهان ن. ر. با وکالت م. ر. به طرفیت خوانده پ. ق. با وکالت آقای الف. ب. به خواسته محکومیت خوانده به خلع ید از پلاک ثبتی 3205 فرعی از 6723 اصلی مقروز و مجزا شده از پلاک 352 فرعی از اصلی مذکور قطعه 18 واقع در بخش 2 تهران و مطالبه اجرت المثل ایام تصرف از تاریخ 10/4/90 لغایت اجرای حکم با احتساب خسارات دادرسی و حق الوکاله وکیل،دادگاه یا امعان نظر و بررسی جمیع اوراق و محتویات پرونده و توجه به تصویر مصدق سند مالکیت مذکور و استعلام به عمل آمده از اداره ثبت اسناد و املاک ثبت به شماره... 9002 این دادگاه شده

و توجهاً به تصرفات خوانده در ملک مذکور حسب اقرار به تصرف در دادگاه در تاریخ 26/9/90 به واسطه وجود قرارداد اجاره و با عنایت به نظریه کارشناس محترم ثبت به شماره... 9003_9/12/90 این دادگاه شده و لیکن با اوضاع و احوال محقق موضوع کارشناسی مطابقت دارد و نظر به اینکه خوانده در قبال ادعای خواهان دلیلی بر مابه ازاء تصرفات خود ارائه ننموده و نظریه کارشناس محترم نیز مصون از تعرض باقی مانده است لذا دادگاه دعوی خواهان را به کیفیت مطروحه ثابت تشخیص و مستنداً به مواد 198 و 519 قانون آیین دادرسی مدنی خوانده موصوف را به پرداخت مبلغ 000/000/60 ریال مطابق نظریه کارشناس رسمی دادگستری بابت اجرت المثل ایام تصرف و پرداخت هزینه دادرسی و نیز پرداخت حق الوکاله مطابق تعرفه قانونی در حق خواهان محکوم و اعلام می دارد. اما در خصوص خواسته دیگر خواهان دایر بر خلع ید،  نظر به اینکه خوانده ملک مذکور را از مالک وقت بنام الف.ج. با وکالت خانم ص. در تاریخ 14/9/89 قبل از مالکیت خواهان (17/6/89) به اجاره در تصرف داشته منطبق با شرایط و ارکان خلع ید که به نحو عدوان و بدون اذن باشد ندانسته و حکم به رد دعوی خلع ید را صادر و اعلام می دارد. رای صادره حضوری و ظرف مهلت بیست روز پس از رویت دادنامه قابل تجدیدنظر خواهی در مرکز استان تهران می باشد. رئیس شعبه 44 دادگاه عمومی حقوقی تهران _ ا.

 

تبلیغات متنی:       وکیل ملکی            وکیل املاک          مشاوره حقوقی

 

رای دادگاه تجدیدنظر

در مورد تجدیدنظر خواهی خانم پ. ق. با وکالت آقای الف. ب. و تجدیدنظر خواهی آقای ن. ر. با وکالت آقای م.ر. به طرفیت یکدیگر نسبت به دادنامه شماره... 910 مورخ 23/1/91 شعبه 44 دادگاه عمومی تهران که طی آن درباره دعوی خلع ید از پلاک ثبتی 3205 اصلی مفروز از پلاک 352 فرعی از اصل مذکور قطعه 18 واقع در بخش 2 تهران حکم به رد دعوی و در مورد دعوی اجرت المثل حکم به محکومیت خانم ق. به پرداخت مبلغ 000/000/60 ریال بر طبق نظر کارشناس در حق آقای ر. صادر شده است با بررسی پرونده ملاحظه می شود حسب قرارداد عادی مورخ 6/3/89 خانم پ. ق. آپارتمان موضوع دعوی را با پرداخت مبلغ 000/000/340 میلیون ریال و پرداخت ماهیانه 000/50 ریال از مالک وقت اجاره نموده است

و به قرارداد فوق نیز خدشه ای که اعتبار آن را مخدوش نماید وارد نشده است لذا از آنجایی که حسب ماده 498 قانون مدنی اجاره مذکور پس از انتقال عین مستاجره به آقای ن. ر. همچنان به قوت خود باقی بوده است و به استناد تبصره 25 ماده 10 آیین نامه اجرایی قانون روابط موجر و مستاجر سال 1376 در صورت انتقال عین از ید موجر ایادی منتقل الیه قائم مقام قانونی مالک قبل می باشند لهذا نظر به اینکه مسئولیت پرداخت ودیعه مذکور در اجرای ماده 4 قانون روابط موجر و مستاجر سال 1376 بر عهده مالک می باشد و تا مبلغ فوق دریافت نگردد موضوع مشمول ماده 501 قانون مدنی می باشد نه ماده 494 آن قانون بنابراین با توجه به استدلالات مذکور به استناد ماده 358 از قانون آیین دادرسی مدنی آن قسمت از دادنامه معترض عنه که حکایت از محکومیت خانم پ. ق. به پرداخت اجرت المثل دارد نقض و در خصوص دعوی فوق حکم به بطلان آن صادر و اعلام می گردد. ضمناً با رد تجدیدنظر خواهی آقای ن. ر. در باب دعوی خلع ید مستنداً به ماده 358 از قانون آیین دادرسی مدنی این بخش از دادنامه تجدیدنظر خواسته تایید می گردد. این رای قطعی است.

مستشاران شعبه 17 دادگاه تجدیدنظر استان تهران _ ی _ م

نظر بدهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد