پرسش و پاسخ

  1. براي جلوگيري از سوء استفاده‌هاي احتمالي در راستاي مالكيت ايده‌هاي كارآفريني (پروژه كارآفريني) چه اقداماتی بايد صورت گیرد؟ اين فرآيند چه مقدار زمان نياز داره؟

پاسخ : برای جلوگیری از سوء استفاده‌ از ایده می‌توانید آن را در قالب‌های قانونی مرتبط مانند کپی رایت، مالکیت، حوزه‌های صنعتی، اختراع و … ثبت کنید. اما اگر ایده‌ی شما در هیچ کدام از مراحل اجرا قرار نگرفته و فقط در ذهن شما قرار دارد امکان ثبت و انتظار حمایت قانونی امکان‌پذیر نیست. پیشنهاد ما این است که هنگام مطرح کردن ایده برای دیگران تا قبل از بستن قرارداد از بیان جزئیات و یا قسمت‌های اصلی آن بپرهیزید.

2.با توجه به اینکه در ابتدای کار توصیه می شود شرکت ثبت نکنیم آیا باید برای ثبت علامت تجاری (لوگو) حتما شرکت ثبت کرده باشیم‌؟

پاسخ: خیر امکان ثبت علامت بنام  شخص حقیقی وجود دارد. حتی ثبت آن به نام دو یا سه چند نفر هم امکان پذیر است!

3.براي جلوگيري از سوء استفاده‌هاي احتمالي در راستاي مالكيت ايده‌هاي كارآفريني (پروژه كارآفريني) چه اقداماتی بايد صورت گیرد؟ اين فرآيند چه مقدار زمان نياز داره؟

پاسخ : برای جلوگیری از سوء استفاده‌ از ایده می‌توانید آن را در قالب‌های قانونی مرتبط مانند کپی رایت، مالکیت، حوزه‌های صنعتی، اختراع و … ثبت کنید. اما اگر ایده‌ی شما در هیچ کدام از مراحل اجرا قرار نگرفته و فقط در ذهن شما قرار دارد امکان ثبت و انتظار حمایت قانونی امکان‌پذیر نیست. پیشنهاد ما این است که هنگام مطرح کردن ایده برای دیگران تا قبل از بستن قرارداد از بیان جزئیات و یا قسمت‌های اصلی آن بپرهیزید.

4.اول اینکه اگر یک سایت دامنه دات آی آر از ایرنیک دریافت کنم مالک قانونی سایت محسوب می‌شوم؟ چون ایرنیک پنج ساله دامنه را در اختیار مشتری قرار می‌دهد. دوم اینکه طرحم را به چه صورت ثبت قانونی کنم وقتی هنوز اپ یا نرم افزار آن حاضر نشده و فقط دامنه سایت دارم لازم به ذکر است ثبت شرکت هم انجام شده است.

پاسخ: بله مالک سایت شناخته خواهید شد و تمام مسئولیت های آن با شما است. اگر در موعد مقرر تمدید نکنید دیگران می‌توانند اقدام کنند و در رابطه با سوال دوم طرح صنعتی به صورت طرح سه بعدی قابلیت ثبت دارد. نرم افزار از طریق گواهی ثبت نرم افزار می تواند به ثبت برسد.

5.شرکتی دارم که مشغول به فعالیت تجاری است و پرداخت مالیات هم صورت می‌گیرد. اخیراً اپلیکیشنی ایجاد کردیم که اینماد و درگاه اینترنتی برای آن قرار داده‌ایم. آیا این ثبت نام و اینماد ثبت برند نیز خواهد بود؟ با توجه به درون پرداختی بودن نرم‌افزار و پرداخت‌هایی به صورت کارمزد، پاداش یا کد تخفیف چطور باید برای دارایی شفاف سازی شود که مورد تایید قرار گیرد؟

پاسخ :  ثبت برند به صورت جداگانه و در مرکز مالکیت معنوی  باید صورت گیرد. پس از طی فرآیند گواهی ثبت علامت به شما تسلیم خواهد شد و تا قبل از آن حمایتی از شما صورت نخواهد گرفت. هیچ گواهی بجز گواهی مذکور ، به عنوان علامت تجاری ثبت شده منظور نخواهد شد. در مورد سوال دوم نرم افزار را باید به دارایی معرفی فرمایید.کارمزد ها نیز باید از حساب بانکی شرکت به عنوان هزینه های قابل قبول به دارایی معرفی شود و اگر به عنوان درآمد هست به عنوان سایر درآمدها اعلام نمایید.

6.آیا می‌توان از اسم یک فیلم برای نام دامین استفاده کرد؟ مثل طلا و مس و…

  پاسخ: معمولا علامت تجاری در صورتی مورد حمایت قانون گذار است که در مرکز مالکیت معنوی ثبت شده باشد یا به قدری مشهور باشد که از نظر مرجع حل اختلاف شخص با استفاده از شهرت و محبوبیت آن برند ، فعالیت تجاری خود را گسترش داده است. به طور مثال اگر فرض کنیم برند چیتوز ثبت نشده باشد اما شخصی آن را در حوزه خوراکی ثبت کند ، اقدام شخص به طور قطع از مصادیق سوءاستفاده از برند دیگری است. استفاده از اسامی فیلم‌ها و سریال‌ها برای یک برند یا سایت مانعی ندارد. حتی ممکن است یک اسم واحد در چند حوزه‌ی مختلف ثبت شود. مثلاً برند ماهان در سه حوزه‌ی مختلف ثبت شده است اما چون بیم سوءاستفاده نمی رود ، ثبت و استفاده از آن مانعی نداشته است.

7.استفاده از اسم شرکتی که منحل شده در تبلیغات و در سردر محل کاری که برای آن محل کار جواز کسب گرفته شده و در دارایی به عنوان دفتر فروش محصولات به صورت شخص حقیقی معرفی شده است مشکلی ایجاد می‌کند؟

پاسخ: تحت شرایطی ممکن است شخص تحت عناوین مجرمانه همچون کلاهبرداری تحت تعقیب قرار بگیرد.

8.تشابه برند تجاری از لحاظ حقوقی چه مشکلاتی ممکن است برای یک کسب و کاری که ثبت تجاری نشده اما شبیه برند ثبت شده‌ای در همان صنعت یا صنعت دیگری هست بوجود آورد؟

پاسخ: وقتی شخصی علامت تجاری ثبت می کند مشمول حمایت های قانونی می شود. بنابراین در صورت مشابهت ، ممکن است کسی که علامت تجاری را به ثبت رسانده الزام شما به توقف استفاده از برند را بخواهد. هم چنین می تواند در مواردی جبران خسارات وارده به خود را هم مطالبه کند .

  1. معمولاً پیشنهاد می‌شود که ابتدا ایده و طرح اجرایی شود و بعداً در صورت احساس نیاز اقدام به اخذ مجوز کنیم. آیا این پیشنهاد کارشناسی است؟ و آیا اینکه اگر اینکار انجام شود در آینده به مشکل برنخواهیم خورد؟ مورد دوم هم اینکه با ثبت شرکت بحث مالیات و… مطرح خواهد شد و این موضوع بخشی از دارایی شرکت را دربر میگیرد که یک نوع ضرر محسوب میشود. آیا راهی برای دور زدن مالیات‌ها وجود دارد؟ 

پاسخ: برای اخذ برخی از مجوزها که بسیار مهم هستند، حتماً باید اقدام کنید که از میان آن‌ها می‌توان به اینماد و مجوزهای وزارت ارشاد اشاره کرد. پیشنهاد ما به استارت آپ‌ها این است که مجوزهای عمومی را در ابتدا دریافت کنند و سپس در طول فعالیت نسبت به هر مجوز تخصصی که نیاز شد اقدام کنند. در زمینه ی مالیات هم لازم به ذکر است که اگر مشمول مالیات باشید مالیات به شما تعلق خواهد گرفت و فرار از مالیات قطعاً عمل صحیحی نمی‌باشد.

2.من میخواهم یک شرکت تأسیس کنم بدون آنکه ثبت کنم (بدلیل دوندگی‌های ثبت شرکت، پرداخت مالیات، محدودیت‌های یک شرکت ثبت شده و…) آیا بدون ثبت شرکت میتوانم مجوزهای لازم را بگیرم یا باید حتماً شرکت را ثبت کنم تا بتوانم برای دریافت مجوزهای مورد نیاز اقدام کنم؟ 

پاسخ: در قانون دو نوع شرکت تعریف شده است یعنی شرکت می‌تواند مدنی باشد یا مطابق قانون تجارت به ثبت رسیده باشد. اگر شخصی ادعا کند که شرکت دارد و شرکت دیگری را طرف قرارداد قرار دهد در صورتی که شرکت خود را در قالب‌های مشخص مانند سهامی خاص با مسئولیت محدود و غیره ثبت نکرده باشد از نظر قانون گذار شرکت تضامنی محسوب می‌شود. در شرکت تضامنی تمامی کسانی که در آن فعالیت دارند مسئول تمامی بدهی‌های شرکت خواهد بود. در صورتی که مایل باشید بدون ثبت شرکت مجوزهای لازم را دریافت کنید باید توجه داشته باشید که بعضی مجوزها فقط به شخص حقوقی و بعضی دیگر به شخص حقیقی نیز داده می‌شود. به عنوان مثال برای اخذ مجوز نشر دیجیتال بعضی از موارد آن در صورتی که ثبت شرکت انجام داده و یا اقدام به ثبت شرکت کرده باشید به شما داده می‌شود. بنابراین بهتر است ابتدا موضوع و حوزه‌ی فعالیت شما مشخص شود و سپس بر اساس آن اقدامات لازم صورت گیرد.

3.شخصی که برای یک پروژه و طرح سرمایه گذاری می‌کند و به عنوان سرمایه گذار بخشی از سهام شرکت رو تصرف می‌کند… چنانچه شرکت به سوددهی نرسد و سرمایه شخص سرمایه گذار به نتیجه نرسد. آیا صاحب پروژه و طرح باید جوابگوی سرمایه‌ی سرمایه گذار باشد و هزینه بپردازد ؟

پاسخ: ماهیت سرمایه گذاری در استارتاپ ها با کسب و کار های سنتی متفاوت است. در یک کسب و کار سنتی ، میزان ریسک و زمان ریسک پذیری به طور دقیق مشخص می شود ، سرمایه گذار نرخ سود ، تورم و سایر موارد را در نظر می گیرد . اما در استارتاپ ها معمولا سرمایه گذار تضمینی جهت آورده اخذ نمی کند. صرفا از تیم کارآفرین توقع دارد که فعالیت لازم جهت انجام پروژه را داشته باشند و در طول مدت توافق شده در کسب و کار بمانند. ماهیت سرمایه گذاری در هر کسب و کار متفاوت است تا قبل از درک صحیح از آن و رسیدن به نقطه مشترک ، انعقاد قرارداد به ثمر نمی رسد. ضمن اینکه تضمین سرمایه از طرف سرمایه پذیر بستگی به مفاد قرارداد دارد.

4.امروز این پیامک رو دریافت کردم. آیا صحت دارد؟ لطفاً راهنمایی بفرمایید.

مديرعامل محترم

باتوجه به قوانين جديد در صورت عدم كاركرد شركت، سريعاً نسبت به انحلال آن اقدام فرماييد. 

پاسخ: منظور این پیامک این است که اگر شرکتی ثبت کردید ولی تشکیل پرونده ندادید و فعالیتی هم ندارید شرکت را منحل کنید و در صورت داشتن فعالیت  در همان حوزه‌ی مربوطه تشکیل پرونده دهید. در حال حاضر اداره مالیات به همه ارگان‌ها مثل بانکها، اصناف و اداره ثبت شرکتها لینک می‌باشد و هر ماه اداره ثبت اسامی شرکتهای ثبت شده را به اداره مالیات اعلام می‌نماید و تا دوماه مهلت دارید تشکیل پرونده بدهید و اگر تشکیل پرونده هم داده باشید باید مراجعه کنید و ببینید به چه لحاظ دعوت به انحلال  فرستادند.

5.وقتی یک کسب و کار، چه استارتاپ باشد و چه ایده جدید و یا حتی ایده یا محصول تکراری قصد دارد فعالیتش را شروع کند بنا به توصیه‌های انجام شده بهتر است از ابتدا شرکت را ثبت نکند. در صورتی که توصیه درست و کارشناسی است آیا مشکل قانونی در این مورد وجود ندارد؟ یعنی قانون با این مسأله مشکلی ندارد؟ در این صورت تا کجا و تحت چه شرایطی مشکلی بوجود نخواهد آمد؟ تکلیف  توافق با مشتری چطور خواهد بود؟ مثلاً اگر مشتری بخواد حتماً محصولی که از این کسب و کار تهیه کرده را در لیست هزینه هایش به دارایی اعلام کند به چه صورت خواهد بود؟

پاسخ: در رابطه با این مورد که تا چه زمانی می‌توانند بدون تأسیس شرکت فعالیت کنند محدودیتی وجود ندارد مگر اینکه تظاهر شود که شخصیتی حقوقی هستند که در اینصورت مشکلات جدیدی ایجاد خواهد شد که در این حالت هر یک از شرکا در قبال تعهدات شرکت مانند بدهی‌ها مسئول هستند. به بیان دیگر اگر اشخاص بدون آنکه شرکتی را ثبت کرده باشند و در یکی از قالب های قانون تجارت فعالیت کنند ، خود را به عنوان شرکت معرفی نمایند به نحوی که طرف های قراردادی یا اشخاص ثالث تصور کنند که با یک شرکت در حال ایجاد رابطه حقوقی هستند ، از نظر قانون ایشان به عنوان شرکت تضامنی محسوب می شوند. با توجه به مسئولیت های سنگین هر شریک در این شرکت و عواقب و خطرات ناشی از آن ، حتما در نوع معرفی خود به اشخاص دقت نظر لازم را داشته باشید.

6.برای اشخاص حقیقی که درآمد ثابت از کسب و کار خود ندارد و به شکل موردی فروش دارند و کسب و کار خودشان را هم در جایی ثبت نکرده‌اند چه پیشنهادی دارید؟

پاسخ: استفاده از درگاه واسط طبق شرایطی خاص پیشنهاد مناسبی است.

7.معمولاً توصیه می‌شود تا حد امکان شرکت ثبت نشود و احتمالاً به عنوان شخص حقیقی فعالیت کنیم. به نظر پیشنهاد خیلی خوبی است که در ابتدا کار را  به عنوان شخص حقیقی شروع کنیم اگر کار پیشرفت قابل توجهی حاصل شد شرکت ثبت کنیم. اما با توجه به اینکه من اینماد دارم و بالاخره قدری فروش هست مشمول جرائم مالیاتی نخواهم شد؟ 

پاسخ: شما اینماد را به عنوان شخص حقیقی و برای خودتان دریافت می‌کنید و در آینده شرکت را ثبت نمایید. همچنین اگر از درگاه‌های واسط استفاده کنید به مشکل بر نخواهید خورد. اما شمول مالیات و تکالیف قانونی برای شما وجود دارد. در این خصوص دقت لازم را داشته باشید. خصوصا آنکه در صورتی که شما شخص حقیقی یا حقوقی باشید و همچنین درگاه واسط داشته باشید یا نداشته باشید اداره‌ی مالیات تراکنش‌های شما را رصد می‌کند و مشمول مالیات خواهید شد.  

8.بعد از انجام دادن تمام مراحل سایت اینماد، برای دریافت نشان اینماد باید به سایت سامانه اصناف برویم یا لازم نیست؟ 

پاسخ: فرآیندهای اداری در فواصل زمانی کوتاه تغییر می‌کنند. باید از طریق اینماد و اصناف پیگیری نمایید. اما تا کنون چنین موردی نبوده است. به محض خاتمه فرایند ، شما از طریق پنل کاربری خود در سایت اینماد می توانید کد را دریافت و در جای دلخواه سایت خود کپی کنید. ظرف بیست و چهار ساعت لوگوی اینماد در سایت شما به نمایش در خواهد آمد. با کلیک بر روی آن ، نسخه الکترونیکی مجوز را مشاهده می کنید.

9.من یک شرکت برای استارتاپ ثبت کرده‌ام، و مدتیست که مشغول فعالیت هستم. اما از هیچ جایی مجوز نگرفته‌ام چون اصلا نمی‌دانم که باید از کجا مجوز گرفت، آیا من به فعالیت خودم ادامه بدهم؟

پاسخ: بنا به موضوع فعالیت ممکن است نیاز باشد مجوزهایی بگیرید. بعضی مجوزها قبل از تأسیس و برخی بعد از تأسیس باید اخذ شوند. علاوه بر این باید به مجوزهای عمومی مثل اینماد و ساماندهی توجه بیشتری کرد و معمولا بیشتر کسب و کار ها نیاز به اخذ این مجوز ها دارند. همچنین تکالیف قانونی در خصوص تشکیل پرونده مالیاتی و اخذ اقتصادی هم بخشی از مواردی است که باید انجام دهید.

1.آیا قرارداد NDA بین اشخاص حقیقی هم بسته می‌شود یا خیر؟

پاسخ:  این نوع قرارداد می‌تواند بین افراد حقیقی _ حقوقی، حقوقی _ حقیقی، یک طرفه، دو طرفه، چند جانبه منعقد شود. باید توجه داشت که ممکن در بعضی قراردادهای NDA تعارضاتی دیده شود. درج اطلاعات موجود در این قراردادها بسیار مهم است. در صورت عدم دقت کافی و ناآشنا بودن به موضوع محرمانگی، می‌تواند خسارات زیاد و سوء استفاده‌هایی را به همراه داشته باشد. نکته‌ی مهم در این نوع قراردادها این است که وکیل باید با توجه به طرفین قرارداد بندهایی را  برای کاهش مسئولیت موکل و یا افزایش مسئولیت طرف قرارداد به آن اضافه کند.

2.قراردادهایی که از راه دور باید امضا شوند چطور باید از طریق امضا دیجیتال اقدام کرد؟ بعنوان مثال وقتی یک طرف قرارداد در اصفهان هست و طرف دیگر در مشهد قرارداد باید چطور امضا شود؟

پاسخ: درج امضای دیجیتال توسط شخص امر کفایت می‌کند باید شخص به دفتر خانه مراجعه و تقاضای امضای دیجیتال دهد و بعد از دریافت آن میتواند استفاده کند. امضای دیجیتال به این صورت است که با مراجعه به دفترخانه‌ی اسناد رسمی که این خدمات را ارائه می‌دهند اغلب با استفاده از توکن و دادن کد و رمز عبور و پسورد گواهی امضا و برخی مشخصات شما را دریافت می‌کنند و شما می‌توانید فایل را در سند و یا قرارداد الکترونیکی درج کنید.

3.چطور می‌توان قراردادی را به صورت غیر حضوری بست؟ به عنوان مثال به صورت الکترونیکی یا… من باید با تعدادی طراح و گرافیست که به هم دسترسی نداریم قراردادی ببندم. یعنی فرد در شهر دیگری است اما می‌خواهم قرارداد بسته شود. چه راه هایی وجود دارد تا وجهه قانونی کار حفظ شود؟ 

پاسخ: می‌توان از توکن و امضای دیجیتال و گواهی امضا استفاده کرد و همچنین قراردادهای آنلاین هم راهکار دیگری است. اما به اینکه طرف قرارداد امضا کند و برای شما عکس ارسال نماید اعتماد نکنید . چون ممکن است امضای فرد مورد نظر نباشد. بعضی دفاتر اسناد رسمی این خدمت را ارایه می‌دهند.

4.در خصوص قراردادهایی که بنا به دلایل مختلف تصمیم گرفته می‌شود که در دفترخانه اسناد رسمی ثبت نشوند، و بین طرفین با حضور شاهد امضا می‌شوند، چه نکاتی بصورت کلی باید رعایت شود تا از لحاظ حقوقی به مشکل نخوریم؟ مثلاً برای تأیید امضای طرف مقابل نیاز به تأییدیه از جای خاصی هست یا خیر؟ 

پاسخ: هرکسی برای خود امضا یا امضاهایی را بصورت سلیقه‌ای انتخاب می‌کند که این امضا در جایی ثبت نمی‌شود. برای تشخیص این که آیا فرد مورد نظر سند یا قرارداد را امضا کرده است یا خیر باید کارشناس از فرد بخواهد شکلی شبیه آن امضا را بکشد. کارشناس با بررسی ابعاد مختلف امضا مانند میزان فشار آورده شده به خودکار و راست دست یا چپ دست بودن فرد تشخیص می‌دهد که این امضا برای فرد می‌باشد یا خیر. تفاوت اصلی بین قراردادهای عادی که آن‌ها را جایی ثبت نمی‌کنیم با قراردادهایی که در دفاتر رسمی تنظیم می‌شود در این است که در اسناد رسمی می‌توان ادعای جعلی بودن سند را مطرح کرد و در اسناد عادی امکان انکار، تردید و جعل وجود دارد. به عنوان مثال اگر قرارداد منتسب به شما نباشد می‌توانید ادعا کنید این قرارداد توسط شما امضا نشده است اما بار اثبات آن به عهده شما است. در حالی که در ادعای جعل طرف مقابل است که باید ثابت کند امضا یا مندرجات سند جعلی است. نکته‌ی مهم در این خصوص این است که هنگام بستن قرارداد از فرد بخواهید با دست خط خود نام و مشخصات خود را بنویسد همچنین به راست دست بودن یا چپ دست بودن فرد توجه نمایید.

1.پیش فاکتور چیست؟ اداره ای از من پیش فاکتور خواسته است؟ چطور باید پیش فاکتور را ارائه بدهم؟

پاسخ: وقتی شما برای خدماتی یک صورتحساب تهیه می‌کنید و مبالغ رو برای طرف معامله ارسال می‌کنید که جهت بررسی می‌باشد در واقع مبلغ پیشنهادی خود یا پیش فاکتور ارایه داده‌اید. اگر بر سر قیمت به توافق برسید و مبلغ نهایی شود فاکتور صادر می‌کنید.

2.آیا این جمله که حسابی که گردش مالی بالایی ندارد و یکباره مبلغ سنگینی وارد آن شود بلوکه می‌شود تا منبعش مشخص بشود صحت دارد؟ در صورت صحت سقف این مبلغ چقدر است، چه مراحلی دارد و چقدر زمان می‌برد  تا آزاد شود؟ 

پاسخ: این سوال مربوط به قوانین پولشویی می باشد و سقف مقرر در قانون  ۱۵ میلیون تومان می باشد البته طبق ضوابط مربوط به قانون پولشویی در صورتی که محرز گردد قصد فرار مالیاتی داشته اید طبق آیین نامه، سه ماه زمان جهت  رسیدگی به آن زمان لازم است.

3.اگر شرکت ثبت نکنیم چطور خودمان را به اداره مالیات معرفی کنیم؟ اگر هم ثبت نکنیم و خودمان را به دارایی معرفی نکنیم و یک مشتری خریدی که از ما داشته را به دارایی گزارش دهد چه اتفاقی خواهد افتاد؟

پاسخ: در صورت عدم ثبت شرکت ارزش افزوده مشخص نخواهد شد اما مشتری شما تمایل دارد در اظهارنامه‌ی ارزش افزوده‌ی خود مبلغ خرید و فروش را قرار دهد بنابراین ارزش افزوده‌ی شما از طریق ثبت نام باید مشخص شود. عدم ذکر مبالغ خرید و فروش کتمان درآمد محسوب می‌شود و شما متحمل  پرداخت جریمه‌ خواهید شد. در صورت توافق طرفین برای عدم ذکر مبالغ خرید و فروش، در صورتی که اداره به این موضوع پی ببرد 2 درصد از کل مبلغ معامله جریمه خواهد شد. 

4.اگر معاملات به صورت شخص حقیقی انجام شود ولی از حساب بانکی شرکت استفاده شود مشکل مالیاتی بوجود خواهد آمد؟ آیا اداره دارایی استعلام بانکی انجام میدهد؟

پاسخ: بله، کتمان درآمد محسوب می‌شود و ملاک دارایی تراکنش بانکی می‌باشد.

5.اظهار نامه مالیاتی چطور باید پر شود و چگونه می‌تواند ابراز درآمد شود ؟

پاسخ: دستورالعمل اظهار نامه ی مالیاتی در سایت مالیات بر ارزش افزوده موجود است. درآمدی که پس از کسر هزینه‌ها به دست میاید مشمول مالیات می‌شود. توسط خود مودی و توسط اظهارنامه ای که مناسب با فعالیت شما است ابراز می‌گردد. اگر شخص حقیقی هستید اظهارنامه اشخاص حقیقی و اگر شرکت حقوقی هستید اظهارنامه حقوقی را دانلود و مطالعه کنید.

6.آیا دارایی در میزان تخمین مالیات از لیست تأمین اجتماعی پرسنل استعلام میگیرد؟

پاسخ: بله در حال حاضر تمام ارگان‌ها به هم لینک هستند و همه‌ی موارد را در نظر گرفته‌اند. شما در اظهار نامه در قسمت هزینه‌ها باید حقوق و دستمزد پرسنل را هم بنویسید.

7.ماه پیش شرکت را ثبت کردم. باید دفتر روزنامه و دفتر کل تکمیل شود و به اداره مالیات تحویل داده شود. روال کار را نمی‌دانم. لطفاً راهنمایی بفرمایید.

پاسخ: اظهارنامه مالیاتی تا ۳ ماه بعد از پایان سال مالیاتی یعنی خردادماه سال بعد برای اشخاص حقیقی و ۴ ماه پس از این تاریخ یعنی تیرماه سال بعد برای اشخاص حقوقی باید تکمیل شود و دفتر جهت رسیدگی نوشته شود.

1.کارشناس رسمی اگر فی یک ملک رو کم اعلام کند قابل شکایت در مراجع قانونی می‌باشد؟ یک ملک تجاری سال ۹۵ فی اعلام شده ۲۵ میلیارد بوده و در حال حاضر کارشناس ۱۸ میلیارد اعلام کرده است.

پاسخ: بله. میتوانید به نظر کارشناس اعتراض کنید.

2.شکایت در مرجع تعزیرات بعلت گرانفروشی؛ مشتری با شرکت قرارداد داشته اما شکایت را از شخص مدیر عامل شرکت انجام داده آیا میتوان با اشاره به این موضوع که مدیرعامل یک شخصیت حقیقی هست و میبایست شکایت بنام شرکت تنظیم گردد این شکایت رو به رد دعوی کشاند و مجدد طرح دعوی گردد؟ یا به صرف اینکه این شخص مدیر عامل آن شرکت هست رسیدگی میشود! 

پاسخ: با توجه به اینکه شخصیت حقوقی شرکت از شخصیت مدیران آن جدا است ، قطعا دعوی متوجه شخص حقیقی (مدیر) نیست. ایراد وارد است.