پرونده هک در اروپا

مقدمه

با پیشرفت رایانه و اینترنت، جهان کوچکتر، مرزها کمرنگ‌تر و ارتباطات راحت‌تر شده است. بسیاری از فعالیت‌های اقتصادی، سیاسی، نظامی، فرهنگی و… فقط و فقط به وسیله‌ی اینترنت و رایانه امکان‌پذیر است. در این میان نباید از حملات، سوء‌استفاده‌ها و کنجکاوی‌ نفوذگران و هکرها غافل شد. سال‌هاست که این افراد خسارات زیادی را برای دولت‌ها، سازمان‌ها و مردم عادی به همراه داشته‌اند. کشورهای اروپایی هم مانند سایر کشورهای جهان از این آسیب‌ها در امان نبوده‌اند. در ادامه به وضعیت هک در اروپا می‌پردازیم.

اهمیت پرداختن به هک در اروپا

سرقت‌های بزرگ

بعد از فراگیر شدن اینترنت در دنیا و وابسته شدن نظام بانکی به این پدیده‌ی عظیم، هک کردن حساب‌های بانکی کم و بیش در سراسر جهان دیده شده است. اما در سال‌های اخیر اخبار این قبیل دزدی‌های پیشرفته بیشتر به گوش می‌رسد. یکی از دلایل اهمیت پرداختن به هک در اروپا همین دزدی‌های عظیم است که باید با تدابیر امنیتی مناسب از حساب‌های مالی و بانک‌ها محافظت شود. از بزرگترین هک‌ها در این زمینه می‌توان به رکورد شکنی حساب‌های بانکی به دست گروهی از هکرها در سال ۲۰۱۵ اشاره کرد. هدف آن‌ها حساب‌های بانک‌های بزرگ روسیه بود ولی شبکه‌های مالی آمریکا و ژاپن و بعضی از کشورهای اروپای غربی را هم مورد حمله قرار دادند. به خاطر خرابی‌های به بار آمده از این سرقت‌ها جلسات بسیاری برگزار شده که از میان آن‌ها می‌توان به جلسه ی سران اقتصادی روسای بانک‌های مرکزی در کشورهای عضو اتحادیه‌ی اروپا اشاره کرد. در ماه مارس سال ۲۰۱۷  بعد از انتشار خبر حمله به حساب بانک مرکزی بنگلادش و سرقت هشتاد و یک میلیون دلار، سران کشورهای گروه بیست در آلمان گرد هم آمدند تا چاره‌ای برای مقابله با حملات سایبری به سیستم‌های دنیا، برای حمایت از صنعت بانکی و مالی جهت افزایش سطح ایمنی شبکه‌ی بانکی بیابند. آن‌ها این سرقت بزرگ را ضعف در سیستم مالی دنیا دانسته و ارتقای سطح امنیت شبکه‌ی بانکی دنیا را یک اولویت مهم قلمداد کردند.

پرونده‌های هک در اروپا

  • نفوذ به دانشگاه‌های آکسفورد و کمبریج: روزنامه‌ی دنیای اقتصاد در وب‌سایت خودخبری منتشر کرد که روزنامه‌ی (تلگراف) گروهی از هکرهای ایرانی به سایت دانشگاه‌های آکسفورد و کمبریج نفوذ کرده‌ و تعدادی از مقالات این دانشگاه را در زمینه‌های اطلاعات امنیت سایبری، رمزنگاری فایل‌های کامپیوتری و قدرت هسته‌ای دزدیده و در واتس‌آپ به مشتریانی در ایران فروخته‌اند. این روزنامه مدعی شده رخنه به این دانشگاه‌ها به این معناست که ایرانی‌ها در حال دور زدن تحریم‌هایی که آن‌ها را از خرید مقالات آکادمیک در ایران منع کرده هستند.
  • دستگیری هکر بزرگترین حمله‌ی سایبری: وب‌سایت خبری تسنیم در خبری اعلام کرد پلیس اسپانیا توانست یک هکر بین‌المللی را شناسایی و دستگیر کند. این شهروند  سی و پنج ساله‌ی هلندی که مظنون به انجام بزرگترین حمله‌ی سایبری در تاریخ اینترنت است تمام تجهیزات خود از جمله انواع آنتن‌ها برای رسد امواج را در داخل یک خودروی ون مستقر و به نقاط مختلف کشور سفر می‌کرده است.
  • حمله‌ی سایبری به وزارت دفاع انگلیس: خبرگزاری مشرق به نقل از شبکه‌ی خبری ( اسکای نیوز) عنوان می‌کند که با توجه به مدارک به‌دست آمده در سی و هفت حمله‌ توسط هکرها در سال ۲۰۱۷ وزارت دفاع انگلیس و شرکایش توانسته‌اند از اطلاعات دفاعی و نظامی این کشور محافظت کنند. وزارت دفاع و مرکز ملی امنیت سایبری انگلیس در سال ۲۰۱۷ یک گروه جاسوسی چینی را شناسایی کردند که هدفشان دسترسی به اطلاعات امنیتی و نظامی بوده است. علاوه بر این هشدار دادند که ضعف دراز مدت برای شبکه‌ی موبایلی این کشور می‌تواند به هکرها اجازه‌ی دسترسی به تلفن‌های همراه و یا بدافزارها را بدهد.
  • هکرها و شبکه‌های اجتماعی: وب‌سایت خبری دنیای اقتصاد طی گزارشی عنوان کرد که ششم آوریل تا سپتامبر  سال ۲۰۱۸ قربانیان حملات سایبری در انگلیس بیش از سی و چهار میلیون پوند خسارت دیده‌اند. هکرها با هدف قرار دادن شبکه‌های اجتماعی، پول و اطلاعات کابران را سرقت کرده‌اند. به گفته‌ی مقامات پلیس مجرمان سایبری حساب کاربری افراد را در شبکه‌های اجتماعی مورد حمله قرار می‌دهند و علاوه بر پول اطلاعات شخصی این افراد را هم سرقت می‌کنند به همین دلیل کاربران در معرض دزدی هویت هم هستند.
  • هکر آلمانی: به گزارش سرویس بین‌المللی خبرگزاری صدا و سیما، یک هکر بیست ساله‌ی آلمانی و به طور گسترده‌ای به اقدامات خود اعتراف کرد و اتهامات وارد را پذیرفت.این دانش‌آموز دبیرستانی در مورد اقدامات خود شفاف‌سازی و اطلاع‌‌رسانی کرد. وی در حین بازجویی اعتراف کرد که به تنهایی به جاسوسی از اطلاعاتی که مجاز به استفاده از آن‌ها نبوده پرداخته و سپس آن‌ها را عمومی کرده است و علت کارش را خشم از برخی اظهار نظرها و موضع‌گیری‌ها را عنوان کرده است.  
  • حمله‌ی هکرهای ترکیه به سایت موساد: به گزارش گروه بین‌المللی خبرگزاری فارس گروهی از هکرهای ترکیه به سایت سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی (موساد) نفوذ و آن را به مدت چندین ساعت از اینترنت خارج کردند. این هکرها این اقدام خود را در اعتراض به تصمیم رژیم صهیونیستی مبنی بر منع پخش اذان از بلندگوی مساجد فلسطین اشغالی اعلام کردند .

راه‌های مقابله با هکرها در اروپا

  • ناتو: تهدیدات و حملات سایبری روسیه علیه کشورهای اروپایی یکی از دلایل مهم تمرکز ناتو بر حوزه‌ی سایبر است. در این راستا می‌توان اشاره کرد که مقامات ناتو برای اولین بار در سال ۲۰۰۷ میلادی بر ضرورت تمرکز بر جنگ‌های سایبری تأکید کردند. سالی که در آن مراکز صنعتی استونی مورد حملات سایبری هکرهای روسی قرار گرفتند. این اتفاق آغازی برای فعالیت‌های ناتو در حوزه‌ی سایبری محسوب می‌گردد. به دنبال این حملات سران ناتو خواهان ورود موضوع جنگ‌های سایبری با تأکید جدی بر نگرانی‌ها در مورد این جنگ‌ها و همچنین خواهان تشکیل گروه‌هایی برای درک عمیق‌تر و بهتر این فضا برای ارائه‌ی پیشنهادات کارشناسانه و فراهم کردن زمینه‌های لازم برای ورود بحث امنیت سایبری به ناتو بودند.
  • آموزش: آموزش مبحث بسیار مهمی در زمینه‌ی جرایم رایانه‌ای و هک است. از آنجا که تعداد قابل توجهی از جامعه‌ی هکرها جوانان و نوجوانان هستند و مشخص شده بسیاری از آن‌ها با هدف کنجکاوی دست به نفوذ به رایانه و سیستم اشخاص یا سازمان‌ها زده‌اند و از تبعات آن آگاه نبوده‌اند تعدادی از کشورهای اروپایی مانند انگلستان اقدام به برگزاری کلاس‌های آموزشی در زمینه‌ی آموزش قوانین و مرز حریم شخصی پرداخته‌اند.
  • قانون: بی‌شک شکستن حریم خصوصی افراد یا دسترسی پیدا کردن و سوءاستفاده از اسناد محرمانه و  غیر مجاز در هر کشوری جرم محسوب شده و پذیرفته شده نیست. تمام کشورها طبق قوانین و مقرراتشان فرد یا افراد خاطی را مجازات می‌کنند.   

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *