پرونده هک در آمریکا

مقدمه

در عصر حاضر که دیگر هیچ چیز مانند گذشته نیست اینترنت، دیتاسنتر، رایانه، دیتا استوریج و شبکه‌های رایانه‌ای در تمامی امور و جنبه‌های مختلف زندگی بشر مانند: مسائل امنیتی و دفاعی، فرهنگی، اجتماعی نقش اساسی دارد. این در حالی است که حتی اگر قاره‌ای با عظمت آمریکا مورد حملات سایبری، جاسوسی رایانه‌ای، سرقت اطلاعاتی و تخریب اطلاعاتی قرار گیرد دچار خسارات سنگین و مشکلات بزرگی می‌شود که گاه ممکن است جبران‌پذیر نباشد مانند به خطر افتادن امنیت ملی این کشور. در ادامه به مواردی از علل اهمیت هک و مهم بودن فعالیت هکرها برای آمریکا می‌پردازیم.

اهمیت پرداختن به هک در آمریکا

  • انقلاب اطلاعات و ایجاد برتری: به دگرگونی‌های اساسی و پایه‌ای در زمینه‌ی اطلاعات و اطلاع‌رسانی، انقلاب اطلاعات گفته می‌شود که از ویژگی‌های آن می‌توان به سرعت فوق‌العاده، گستره‌ی وسیع و انتشار آزاد مطالب اشاره کرد که موجب در دسترس قرار دادن آزاد اطلاعاتی در زمینه‌های مختلف مانند حوزه‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی  و حتی استراتژیک و دفاعی می‌باشد. این ویژگی‌ها پیامدهای مهم و جدی را به همراه دارد. انقلاب اطلاعات موجب پدید آمدن نوع خاصی از جنگ با عنوان جنگ اطلاعاتی شده. جنگ اطلاعات پیامد همین تحولات است. جنگ اطلاعاتی به نوعی از جنگ اطلاق می‌شود که هدف در آن از بین بردن اطلاعات و سیستم‌های اطلاعاتی دشمن و حفظ اطلاعات و سیستم‌های اطلاعاتی خودی است. در عملیات‌های جنگ اطلاعاتی طرفین سعی در دستیابی به برتری اطلاعاتی و تخریب اطلاعات و شبکه‌های اطلاعاتی دشمن دارند.
  • دفاع: تقریباً همه‌ی سیستم‌های اطلاعاتی شبکه‌ای در سراسر جهان در معرض خطر نفوذگران و هکرها هستند. شبکه‌های اطلاعاتی وزارت دفاع آمریکا سالانه هزاران بار مورد حمله‌ی هکرهایی که هدفشان دستیابی به اطلاعات سری یا تخریب سیستم‌ها است قرار می‌گیرد.  به همین دلیل موضوع هک در آمریکا مهم و بحث برانگیز است.

پرونده‌های هک در آمریکا

  • رایانه‌های ارتش: در سال ۱۹۹۰ افرادی وارد سیستم رایانه‌ای دولت آمریکا شدند. آن‌ها گاهاً اطلاعات طبقه‌بندی شده را مختل می‌کردند. یکی از مسئولان دادگستری آمریکا گزارشی مبنی بر آسیب‌پذیر بودن رایانه‌های ارتش ارائه داد. به همین دلیل تیمی از هکرها برای تعیین میزان امنیت سیستم‌های رایانه‌ای ارتش تشکیل شد. این هکرها توانستند در پانزده ثانیه وارد سیستم پنتاگون شوند. پس از آن تلاش‌های فراوانی برای رفع نقاط ضعف و تقویت سیستم‌ها صورت گرفت.
  • حمله‌ی اینترنتی جهانی: سال ۲۰۰۲ هکرها به سیزده سرور اصلی اینترنت در سراسر جهان که وظیفه‌ی آن‌ها کنترل آدرسهای اینترنتی بود حمله کردند. این حمله‌ی گسترده نخستین و بزرگترین حمله در نوع خود بوده است. سخنگوی وقت کاخ سفید با بیان این موضوع که نگران چنین حملاتی بوده ادعا کرد ممکن است این حملات از سوی القاعده علیه آمریکا صورت گرفته باشد.
  • تهدیدات سایبری چین: تهدیدات سایبری چین علیه آمریکا بسیار گسترده و پیچیده است. دولت آمریکا، چین را بزرگترین کشور فعال جهان در زمینه‌ی خرابکاری‌های سایبری می‌داند. بر اساس برآوردهای صورت گرفته، چین تاکنون میلیاردها دلار به دلیل جاسوسی سایبری صنعتی برای آمریکا هزینه داشته است. علاوه بر آمریکا کشورهای اروپایی هم از حملات چینی‌ها به شدت واهمه دارند.
  • جنگ مخرب دیجیتالی: در سال ۲۰۰۳ همزمان با حمله‌ی آمریکا و انگلیس به عراق موجی از جنگ دیجیتالی به وسیله‌ی نفوذگران و خرابکاران آغاز شد. شدت و تعداد حملات به قدری زیاد بود که از حملاتی که به بیش از بیست هزار سایت صورت گرفت در بسیاری از موارد موجب از کار افتادن آن‌ها شد.
  • آزمایشگاه رم: آزمایشگاه رم که به نیروی هوای آمریکا تعلق داشت در سال ۱۹۹۴ از سوی دو مهاجم مورد حمله قرار گرفت. آن‌ها توانستند کنترل سیستم‌های پشتیبانی این آزمایشگاه را برای چند روز مختل کنند. آن‌ها توانستند به اطلاعات محرمانه و حساس سایت دسترسی و آن‌ها را کپی کنند.
  • حفظ حریم خصوصی: حفظ حریم خصوصی در فضای مجازی همواره بسیار مهم و چالش برانگیز بوده است. این موضوع با تشکیل شبکه‌های اجتماعی مانند فیس‌بوک بحث‌ها و نظرات بسیار زیادی را به همراه داشته است. در ظاهر، یک کاربر بخشی از اطلاعات شخصی یا پیغامی را روی این شبکه‌ها بارگزاری می‌کند. شاید بنظر این اطلاعات اهمیت خاصی نداشته باشد که فرد بخواهد دغدغه‌ی سرقتشان را داشته باشد. اما افراد و شرکت‌هایی هستند که تمایل دارند به این اطلاعات برای مقاصد مختلف دست پیدا کنند. مثلاً تبلیغات، کشف شورش‌های  اجتماعی بالقوه یا نظارت بر اشخاص برای پیش‌گیری از وقوع چنین اتفاقاتی. معمولاً صاحبان شبکه‌های اجتماعی برای بالا بردن تعداد کاربران سعی در تقویت سیستم ایمنی و جلوگیری از سرقت اطلاعات دارند اما این شبکه‌ها هرگز از حملات هکرها در امان نیستند. با وجود مشکلاتی که بارها در این زمینه به وجود آمده و بارها در رسانه‌ها مطرح شده به خاطر جذابیت آن‌ها و سهولت استفاده در برقراری ارتباط، کمتر کسی دست به ترک این شبکه‌ها می‌زند.
  • هک ایمیل مقامات آمریکایی توسط هکرهای ایرانی: طبق خبری که در وب‌سایت خبری تابناک منتشر شده آسوشیتدپرس با استناد به اطلاعاتی از مرکز امنیتی (سرتفا) مدعی شده گروهی از هکرهای ایرانی با نام (بچه گربه‌ی بانمک) سعی داشته‌اند برخی ایمیل‌های مقامات وزارت خزانه‌داری آمریکا را هک کنند که در برخی موارد به اهداف خود رسیده‌اند.

راه‌های مقابله با هکرها در آمریکا

  • ناتو پیمان نظامی_دفاعی: ناتو از سال ۲۰۰۷ در زمینه‌ی سایبر فعال شد و موضوع تهدیدات سایبری را مورد توجه قرار داد. دلیل این اقدام نگرانی شدید اعضای عضو ناتو از تهدیدات سایبری بود که می‌توان به حملات سایبری چین و روسیه اشاره کرد. نگرانی‌های کشورهای عضو زمانی به اوج خود رسید که مشخص شد این کشورها بخصوص آمریکا با اینکه از پیشگامان استفاده از اینترنت و امکانات فضای سایبری در زمینه‌های مختلف هستند در مقابل جنگ‌های سایبری بسیار آسیب‌پذیرند. در گزارشی که در سال ۲۰۱۳ توسط مرکز اطلاعات ملی آمریکا تحت عنوان (گزارش سالیانه‌ی ارزیابی تهدیدات جهانی علیه آمریکا) منتشر شد تهدیدات سایبری به عنوان مهمترین تهدید علیه منافع آمریکا  مطرح شد.
  • قوانین برای حفظ حریم شخصی: گروه‌های فعلی طرفدار حقوق بشر به موضوع حفظ حریم شخصی توجه خاص دارند و سال‌هاست که نهادهای بین‌المللی مانند (سازمان همیاری‌های اقتصادی و توسعه) کوشیده‌اند استانداردها و تعاریفی را برای حفظ حریم شخصی و انواع آزادی‌ها تدوین کنند. با وجود اینکه تعریف‌ هر کشور از کلمه‌ی حریم شخصی متفاوت است اما نقض آن در همه جای دنیا جرم محسوب می‌شود. آمریکا نیز برای کسانی که سعی در نفوذ به حریم شخصی دیگران از طریق رایانه دارند قوانین و مجازات‌هایی در نظر گرفته است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *