مجازات پخش عکس های خصوصی دیگران

تعداد زیادی از پرونده های مطرح در محاکم قضایی مربوط به سوءاستفاده از فیلم و عکس های خصوصی و خانوادگی افراد است .گاهی اتفاق می‌افتد که سارقان تلفن همراه بعد از سرقت آن، از تصاویر و فیلم‌های موجود در آن سوء استفاده می‌کنند و پس از دستیابی به اطلاعات موجود در تلفن همراه یا رایانه شخص،با تهدید به انتشار تصاویر و اطلاعات شخصی ،اقدام به اخاذی می کنند .در این موارد افراد ناآگاه نسبت به حمایت های قانونی به دلیل حفظ آبرو و حیثیت خانوادگی به ناچار مجبور به هر نوع باج دادن و قربانی جرایم دیگری مانند تن دادن به ارتباط نامشروع با فرد شیاد می شوند.
طبق ماده ۱۶ قانون جرایم رایانه ای: هرکس به وسیله سیستم‌های رایانه‌ای یا مخابراتی، فیلم یا صوت یا تصویر دیگران را تغییر دهد یا تحریف کند و آن را منتشر یا با علم به تغییر یا تحریف منتشر کند، به نحوی که عرفاً موجب هتک حیثیت او شود، به حبس از ۹۱ روز تا ۲ سال، یا جزای نقدی از ۵ تا ۴۰ میلیون ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.
همچنین در ماده ۱۷ این قانون آمده است: هرکس به وسیله سیستم‌های رایانه‌ای یا مخابراتی صوت یا تصویر یا فیلم خصوصی یا خانوادگی یا اسرار دیگری را بدون رضایت او منتشر کند یا در دسترس دیگران قرار دهد، به نحوی که منجر به ضرر یا عرفاً موجب هتک حیثیت او شود، به حبس از ۹۱ روز تا ۲ سال یا جزای نقدی از ۵ تا ۴۰ میلیون ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد. بنابراین اگر فردی قربانی چنین جرایمی شد باید به دادسرا مراجعه و از فرد مورد نظر شکایت کند.
البته لازم به ذکر است که این جرم، غیر قابل گذشت است و در صورت مشاهده توسط مقام های قضایی و انتظامی، متهم تحت تعقیب قرار خواهد گرفت .در نهایت از آنجا که گوشی های تلفن همراه بیشترین آماج سرقت قرار می گیرد محل امنی برای نگهداری فیلم و عکس های خصوصی و خانوادگی محسوب نمی شود و بهتر است که شهروندان تا حد امکان از ذخیره کردن این نوع تصاویر در گوشی های تلفن همراه خودداری کنند .

2 پاسخ

  1. سلام.. یکی از آشناهای من که خانمی هستن با یک آقا در رابطه بودن و الان که خانم میخواد از رابطه بیرون بیاد اون آقا یک عکس خیلی خصوصی از ایشون فرستاده براش و هم در چت و هم در وویس با توهین تهدید به پخش کرده که در اینصورت کاملا آبروی این خانم خواهد رفت.. باید به پلیس فتا شکایت کنن و مجازات حبس هم داره؟ آیا برای خانم جرمی در زمینه داشتن رابطه نامشروع وجود داره و برای ایشون دردسر خواهد شد؟

    1. با سلام و احترام
      موضوع اول آنکه به طور کلی طبق قانون مجازات اسلامی انتشار عکس های خصوصی دیگران جرم و دارای مجازات است. هم چنین هر نوع تهدید نیز مشمول عنوان مجرمانه می شود. لکن در خصوص بخش دوم سوال، اثبات رابطه نامشروع مستلزم داشتن ادله و مدارک کافی است که حسب پرسش مطروحه باید موارد بررسی گردد. در این خصوص نمی توان اظهارنظر قطعی کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *