معرفی هکرهای معروف دنیا

در دنیای امروز هکرها دو نقش اساسی پالایش اطلاعات و مختل کردن رایانه‌ها و شبکه‌ها را دارند. اینکه هکرها می‌توانند اقدامات خود را از راه دور انجام دهند به آن‌ها برتری می‌دهد. این افراد، متخصصین ماهری در زمینه‌ی نرم‌افزار و سخت‌افزار هستند که با زیر پا گذاشتن قوانین دست به سرقت اطلاعات، نفوذ به حریم شخصی افراد، تخریب، سرقت‌های مالی و … می‌زنند. اغلب ما از وجود و حضور هکرها نگرانیم اما انتخاب‌های آن‌ها برای انجام فعالیت‌های سودمند و یا آسیب زدن و نتایج حاصل از این انتخاب‌ها  بسیار تعیین‌ کننده است.  یکی از مهمترین دلیل اهمیت توجه به هکرها این است که ما به هکرهای خوب برای مقابله با هکرهای بد نیاز داریم.

علل اهمیت شناخت هکرها

  • پی بردن به نقاط ضعف‌های سیستم: شاید در نگاه اول اینطور به‌ نظر برسد که هکرها مجرمین خطرناک رایانه‌ای هستند که با حمله به سیستم رایانه‌ای فرد یا سازمان قصد تخریب یا  سوءاستفاده دارند.کار این هکرها به کاربر رایانه و یا مدیران سازمان‌هایی که مورد حمله قرار گرفته‌اند این پیام را می‌رساند که سیستم دچار نقص امنیتی است. اما قبل از رخ دادن چنین اتفاقی بهتر است از (سنجش نفوذ‌پذیری) استفاده کرد.سنجش نفوذپذیری، فرآیندی است که طی آن حملات یک هکر یا گروه هکرها برای ارزیابی آسیب‌پذیری‌های رایانه و شبکه به شکلی شبیه‌سازی شده صورت می‌گیرد. کارشناسان پس از بررسی و استخراج اطلاعات گزارشی تهیه کرده و آن را در اختیار مدیر قرار می‌دهند تا برای رفع نقاط ضعف و عیوب احتمالی اقدامات لازم صورت گیرد.مهمترین تفاوت هکر و کارشناسی که کار سنجش نفوذپذیری انجام می‌دهد در این است که سنجش نفوذپذیری با مجوز و قراردادی که با سازمان امضاء شده انجام می‌شود اما همیشه کار هکرها با هدف خرابکاری انجام نمی‌شود. از این رو می‌توان به هکرهایی که در اصطلاح به آن‌ها هکرهای کلاه سفید گفته می‌شود اشاره کرد. هکرهای کلاه سفید از علم و مهارت خود برای نفوذ به دیگر سیستم‌ها و رفع ایوب امنیتی آن‌ها استفاده می‌کنند. هر چند از نظر بسیاری از صاحب نظران با وجود اینکه این هکرها قصد جلوگیری از آسیب به سیستم سایرین  توسط هکرهای خرابکار یا بدافزارها را دارند اما باز هم  قانون حفظ حریم شخصی را نقض کرده‌اند.
  • شناخت و کنترل هکرها:  وقتی شخصی دارای مهارت فوق‌العاده، دانش و توانایی پیاده سازی آن‌ها را دارد در قبال استفاده از این مهارت‌ها مسئول است‌. میان بسیاری از پرونده‌های هکرهای معروف دنیا، یک نکته‌ی مشترک وجود دارد. اینکه بسیاری از هکرهای حرفه‌ای پس از به بار آوردن خسارات فراوان و آسیب‌های شدید بعد از دستگیری و به پایان رساندن دوره‌ی محکومیت خود دوباره اقدامات خراب‌کارانه‌ی خود را از سر می‌گیرند. بنابراین شناسایی هکرها و تحت نظر داشتن آن‌ها برای جلوگیری از آسیب‌های احتمالی از سوی این افراد حائز اهمیت است.

معرفی هکرهای معروف دنیا

در اینجا به تعدادی از هکرهای معروف دنیا بطور خلاصه می‌پردازیم.

  • Carbank:

وب‌سایت برترین‌ها به نقل از هفته نامه‌ی تجارت فردا عنوان می‌کند که یکی از بزرگترین هک‌های بانکی تاریخ اینترنت از سوی گروهی به نام  Carbanak انجام شده است. پایگاه اصلی این گروه روسیه بوده است. اعضای این گروه در سال ۲۰۱۵ میلادی توسط پلیس جرائم اینترنتی روسیه دستگیر شدند. این گروه خرابکار بیش از یک میلیارد دلار از حساب افراد در سی کشور مختلف برداشت کردند.

  • جابز و وزنیاک: وب‌سایت عصر ایران طی خبری اعلام کرد جابز و وزنیاک بنیان‌گذاران شرکت اپل در بخشی از جوانی خود به عنوان هکر فعالیت می‌کردند. آن‌ها موفق به طراحی جعبه‌ی کوچکی با قابلیت مکالمه‌ی بدون هزینه به مدت هفت دقیقه و چهل و سه ثانیه شدند. مشتریان آن‌ها اغلب دانشجویانی بودند که برای تحصیل به آمریکا می‌رفتند و می‌خواستند برای برقراری ارتباط با خانواده‌هایشان پول کمتری بپردازند. نرم افزار skype بر اساس ایده‌ی جابز و وزنیاک طراحی و ساخته شد.
  • مافیا بوی: در فوریه‌ سال ۲۰۰۰ یک هکر مخوف که به (مافیا بوی) مشهور است دستگیر شد. او به بسیاری از وب‌سایت‌ها مانند یاهو و آمازون حمله کرده است.حملات او موجب ماه‌ها اختلال و تحمیل خسارات سنگین به این وب‌سایت‌ها شده است.
  • آدرین لامو: همشهری آنلاین درباره‌ی آدریان لامو در وب‌سایت خود نوشته‌ است که او به دلیل استفاده از کافی‌شاپ‌ها، کتابخانه‌ها و کافی‌نت‌ها برای فعالیت‌های خود به (هکر بی‌خانمان) شهرت پیدا کرد. وی اقدامات خرابکارانه‌ی زیادی انجام داد که از این میان می‌توان به شکستن حریم شبکه‌های رایانه‌ای و ارسال گزارش آن به شرکت‌ها برای درخواست باج اشاره کرد اما بزرگ‌ترین جرم او که موجب شهرتش شد هک کردن حریم شبکه‌ی اینترانت نیویورک تایمز بود.
  • بارنابی جک: چند سال پیش یک هکر به نام بارنابی جک راهی پیدا کرد تا  دستگاه‌های خودپرداز را دور بزند و از آن‌ها پول دریافت کند. بعدها این تکنیک (جک پات) نامیده شد. او می‌توانست با دانش و مهارت فوق‌العاده اش به راحتی به یک مجرم حرفه‌ای تبدیل شود. اما تصمیم گرفت تا یافته‌هایش را به جهانیان معرفی کند.
  • کایل لاوت: یک هکر به نام کایل لاوت یک حفره‌ی امنیتی در روترهای بی‌سیم خاصی کشف کرد.او متوجه شد که با این ضعف امنیتی هر کسی می‌تواند از طریق اینترنت و از راه دور به این دستگاه‌ها وصل شده و بدون داشتن رمز عبور از درایوهای متصل به روترها اطلاعات دانلود کند. او به شرکت سازنده اطلاع داد اما آن‌ها با بی‌توجهی از کنار آن عبور کردند.تا اینکه مدتی بعد گروهی از هکرها برای دستیابی به فایل‌های دیگران از آن استفاده کردند.آن‌هاهیچ فایلی ندزدیدند و فقط با گذاشتن یک یادداشت شرکت را متوجه این ضعف امنیتی کردند.
  • خلیل: خلیل یک هکر اهل فلسطین که متوجه یک شکاف امنیتی در فیسبوک شد و تصمیم گرفت در قسمت اشکالات سایت گزارش کند. این راهکار کارآمد شرکت‌ها  است که هکرها را برای پی بردن به اشکالات کدهایشان تشویق کنند اما متأسفانه گزارش خلیل به دلیل برخی مشکلات ارتباطی تأیید نشد. او از طریقی دیگر سعی کرد تا توجه فیسبوک را به گزارشش جلب کند و بعد با اثبات این ادعا فیسبوک این مشکل را رفع کرد اما چون او گزارش درستی ارائه نداده بود از جایزه‌ای که معمولاً به این گزارشات تعلق می‌گیرد محروم شد.خوشبختانه گروهی از هکرها به فکرش بودند و بیش از سیزده هزار دلار به عنوان پاداشی برای این کشف برایش جمع کردند.   

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *