مؤسسات حقوقی برتر در زمینه‌ی جرایم اینترنتی

تعریف موسسه حقوقی

مؤسسات حقوقی پل ارتباطی بین موکل و وکیل است. این مؤسسات مجموعه‌ای از کارشناسان در حوزه‌ی مسائل حقوقی می‌باشند که به عنوان مشاور فعالیت می‌کنند و یا وکلای پایه یک دادگستری هستند.

معرفی مؤسسات حقوقی برتر در حوزه‌ی جرایم اینترنتی

(اطلاعات مربوط به مؤسسات از وب‌سایت‌های رسمی آن‌ها به دست آمده که در ادامه به آن می‌پردازیم)

  • موسسه حقوق فناوری اطلاعات رایان فرداد: فعالیت این مؤسسه، ارائه خدمات مشاوره ای در حوزه های مختلف مرتبط با حقوق جرایم اینترنتی، سایبری و رایانه ای به اشخاص، شرکت ها و مؤسسات فعال در این حوزه می باشد.

انواع فعالیت‌های این مؤسسه را می‌توان به دو دسته اصلی طبقه‌بندی کرد:

  1. وکالت دعاوی سایبری: دعاوی سایبری از حوزه های تخصصی محسوب می‌شود که علاوه بر دانش حقوقی نیازمند دانش فنی و تخصصی در زمینه‌ی علوم کامپیوتر نیز می باشد. چراکه در این حوزه علاه بر تسلط بر علم حقوق مواردی چون نحوه مستند سازی داده ، مدارک جرم یا دعوی، نگهداری ردپای مرتکب جرم، نحوه ارائه و دفاع فنی از مستندات ارائه شده نیز بسیار مهم است.
  2. وکالت جرایم رایانه‌ای: با افزایش چشمگیر کاربران اینترنت و گسترش فناوری‌های نوین شرایطی فراهم شده که بخش عمده‌ای از جرایم در فضای مجازی به کمک ابزارهای نوین ارتباطی صورت می‌گیرد. از جمله مواردی که مجرمین را به سوءاستفاده از این فضا سوق داده می‌توان به ناشناس بودن در فضای مجازی، ردگیری دشوار مجرمین، امکان امحاء سریع ردپاهای مجرمانه اشاره کرد.
  3. وکالت دعاوی کسب وکار اینترنتی: از جمله ویژگی های توسعه فناوری های نوین خصوصا اینترنت می‌توان به گسترش کسب وکارهای اینترنتی اشاره کرد. متناسب با این رشد و به دلیل اقبال عمومی در بهره برداری از مدل‌های کسب و کار نوین قانون‌گذار مجبور به تصویب قانون تجارت الکترونیکی در سال ۱۳۸۲ شد. از جمله نکاتی که در این قانون به آن پرداخته شده است  می‌توان به بحث نحوه تبلیغات در کسب وکارهای اینترنتی، حقوق خریدار و فروشنده به امضاء الکترونیک، تصدیق هویت الکترونیکی و همچنین تعاریف پایه فناوری اطلاعات در حوزه تجارت الکترونیک اشاره کرد.

۴٫وکالت دعاوی بین المللی جرایم رایانه‌ای: با توجه به اینکه تعداد قابل توجهی از قراردادهای دعاوی فضای مجازی به دلیل استفاده از تکنولوژی غیر بومی یا ابزارهای خارجی مرتبط با سایر کشورها بوده و عمدتا این نوع از قراردادها با شرکت های خارجی در سطح بین المللی منعقد می گردد تعیین قانون حاکم بر نحوه تنظیم قرارداد تا پیگیری و رفع اختلاف، همچنین طرح در مواجهه شرکت طرف قرارداد خارجی امری دشوار است چراکه صرف نظر از بحث قوانین بین المللی حاکم بر اینگونه قراردادها بحث استنادپذیری ادله و نیز مسائل ریز فنی مطرح در قرارداد نیز چالش عمده‌ای برای پیگیری موضوع به همراه دارد.

  • مشاوره حقوق سایبری
  1. دعاوی سایبری و جرایم رایانه‌ای و اینترنتی: دعاوی سایبری و جرایم رایانه‌ای و اینترنتی شامل آن دسته از دعاوی می گردد که جنبه حقوقی آن بیشتر از مباحث کیفری مطرح است. به‌ عنوان مثال دعاوی مرتبط با قراردادهای طراحی و پیاده سازی وب‌سایت، دعاوی مرتبط با محاسبه هزینه سامانه های انتقال صوت، داده و اختلافات ناشی از تفاسیر فنی قراردادهای رایانه ای نمونه‌هایی از این پرونده‌ها است.
  2. مشاوره جرایم رایانه ای و مشاور جرایم اینترنتی: رشد روز افزون استفاده از فناوری به‌خصوص توسعه سیستم کامپیوتری و هجوم عموم مردم به استفاده از اینترنت طی چند سال اخیر سبب شده تا فضای جدیدی برای ارتکاب جرم فراهم گردد. شاید بتوان گفت بخش عمده‌ای از جرایم در کشور ما از طریق استفاده از فضای مجازی و ابزارهای آن به وقوع می‌پیوندد. پیگیری حقوقی پرونده‌هایی مانند کلاهبرداری اینترنتی، کلاهبرداری کارت به کارت، جعل رایانه‌ای، مزاحمت های رایانه‌ای، نقض قوانین مالکیت معنوی مواردی هستند که علاوه بر ضرورت اطلاع از قوانین برای پیگیری حقوقی موضوع نیاز به دانش فنی گسترده جهت پیگیری های مرتبط با استخراج ادله دیجیتال جرم و ارائه آنها به دادگاه دارد.
  • مؤسسه‌ حقوقی ثمین عدالت

موسسه حقوقی ثمین عدالت ایستا، مجموعه‌ای از وکلا، کارشناسانان ارشد حقوق و زیر شاخه های آن است. مسائل و مشکلات حقوقی شما از طریق اشتراک گذاری مطالب حقوقی، ارائه مشاوره و قبول وکالت در این موسسه حقوقی صورت می‌گیرد. موکلین بسیاری مشکلات و پرونده های خود را با کارشناسان این مؤسسه در میان می‌گذارند که پس از بررسی گروه مشخص می شود کار قابل انجام نیست و یا درصد موفقیت بسیار پایین می‌باشد. به همین دلیل برای جلوگیری از اتلاف وقت و هزینه‌ی موکل از قبول پرونده خود‌داری می‌شود. همچنین با حجم بسیار زیاد تقاضا (مشاوره حقوقی، قرار ملاقات، تماس های تلفنی، ایمیل، پیامک، تیکت و پرونده های حقوقی) این مؤسسه اقدام به زیرساختی قوی و مطمئن برای مدیریت ارتباطات، درخواست ها، اطلاع رسانی ها، امور مالی، تعیین وضعیت هر درخواست و پرونده و کلیه فرایندهای درون سازمانی بوسیله اتوماسیون جامع کرده است که توسط دپارتمان فناوری اطلاعات مدیریت می‌شود و در انجام وظایف محوله و پیگیری امور نقش بسیار مهمی ایفا می کند. از طرفی موکلین و مراجعین پس از در جریان قرار گرفتن در این سامانه می‌توانند تمامی امور خود را در کوتاه‌ترین زمان ممکن مشاهده و مدیریت کنند.

مؤسسه‌ی حقوقی ثمین عدالت علاوه بر فعالیت در زمینه‌های مختلف در حوزه‌ی دعاوی کیفری و تحلیل پرونده‌های کلاهبرداری هم تخصص دارد. در ادامه سعی داریم به توضیحات یکی از پرونده‌های دعاوی کیفری پذیرفته شده توسط این مؤسسه بپردازیم.

 این پرونده در مورد کلاهبرداری می باشد. شاکی، شخصی به نام رضا است که شکایتی با عنوان کلاهبرداری از طریق فروش مال غیر را علیه شخص دیگری به نام کاظم در دادسرای عمومی و انقلاب محل وقوع جرم طرح نموده است. او در برگه شکایت خود بیان کرده که ملکی طبق مبایعه‌نامه به مادرش که فوت نموده است فروخته شده. متهم دعوا آقای کاظم که فروشنده آن مبایعه‌نامه بوده است به شخص دیگری به نام آقای جواد آن ملک را انتقال داده. حال او بر این مبنا  تقاضای تعقیب و رسیدگی و محکومیت نامبرده مبنی بر اتهام فروش مال غیر از طریق کلاهبرداری از محضر مقام قضایی محترم دارد.

  • مؤسسه‌ حقوقی عدل رایان

هدف مؤسسه‌ی حقوقی عدل رایان ایرانیان، ارائه‌ی خدمات حقوقی قابل اطمینان  با استفاده از وکلای باسابقه و متخصصین آی تی می‌باشد. زمینه‌ی فعالیت این مؤسسه به صورت تخصصی پرونده های سایبری و مسائل حقوقی را شامل می‌شود. تمرکز ویژه عدل رایان بر مسائل حقوقی فناوری اطلاعات می باشد و علاوه بر موضوعات رایج در فضای حقوقی، این مؤسسه در زمره پیشگامان کشور در زمینه‌ی ارائه‌ی خدمات مشاوره‌ای و حقوقی مربوط به فناوری اطلاعات و تجارت الکترونیک می‌باشد. از بخش های حقوقی و کیفری عدل رایان می‌توان به دپارتمان‌های مختلف از جمله کلیه‌ی موضوعات مربوط به دعاوی سایبری، شبکه های اجتماعی، کارت و حساب های بانکی، قراردادهای فناوری اطلاعات اشاره کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *